HALO, INSPEKTORE OBJAVIO OTVORENO PISMO POTROŠAČA: SVI STE ZAKAZALI! Pred vama je ozbiljan posao, dosta nam je vaše gramzivosti
Na Fejsbuk stranici potrošačke organizacije Halo, inspektori, koja je pokrenula organizaciju dosadašnjih bojkota prodavnica zbog previsokih cena, objavljeno je otvoreno pismo potrošača u kojem tvrde da se na poskupljenja može uticati jedino pritiskom na trgovce.
“Svesni smo da problem ogromnih poskupljenja nije nastao na policama prodavnica, ali tu je postao vidljiv. Prodaja nam je prepuštena stihiji, a trgovci čerupaju potrošače. Poskupljenja su veća od stope inflacije. Poskupljuje sve. Već duže od dve godine. Poslednjih nekoliko meseci cene rastu na dnevnoj bazi. Od hleba do piletine i teletine. Od deterdženata do lekova. Ono što proizvodimo sami i ono što uvozimo. I sa sniženom stopom PDV-a. I sa subvencijama”.
Potrošač na poskupljenja može uticati jedino pritiskom na trgovce koji određuju krajnju cenu proizvoda. I to činimo. I činićemo i dalje. Naša moć počinje i završava pred vašim policama. Nije na nama, potrošačima, da se bavimo uzrocima inflacije, nacionalnom ekonomijom, ekonomskim teorijama, modelima formiranja cena, makroekonomskim kretanjima i s tim povezanim rizicima, padom domaće proizvodnje, pregovorima s dobavljačima itd.
Posao je nadležnih ministarstava, Narodne banke Hrvatske i politike da rešavaju složene uzroke ove situacije. Posao je inspekcijskih službi da sprovode nadzor i sankcionišu prekršioce, a regulatora da regulišu tržište. Posao je trgovaca da sednu sa svojim dobavljačima, proizvođačima, logistikom i otvoreno rasprave situaciju i moguća rešenja. I svi ste zakazali.
Lista od 70 proizvoda kojima se privremeno ‘zamrzavaju’ cene (tih 70 proizvoda ne sme poskupeti, ali hiljade drugih i dalje može) ili skupi marketing trgovačkih lanaca kojim se popravlja imidž i spašava profit nisu rešenja i ne donose stabilnost. Svi imate ozbiljan posao jer je potrošačima dosta gramzivosti. I to ne samo našim socijalno ugroženim sugrađanima. Svima nam je dosta.
Koje ste strategije odabrali za hrvatsko tržište, poštovani članovi uprava, direktori prodaje, marketinga, šefovi odeljenja za zadovoljstvo kupaca i ostali u trgovačkim lancima protiv kojih su se hrvatski potrošači pobunili? Koje su to strategije u trenutku kada vam potrošači, vaš izvor dobiti, glasno poručuju da im je dosta, da više ne pristaju na takav odnos?
Koju ćete strategiju primeniti protiv pobune onih koji su vama, sektoru trgovine (na veliko i malo) u 2023. godini (godina prelaska na evro) omogućili najveću neto dobit ikada – 2,1 milijardu evra? Zbog povećanja cena ne smanjuje se potražnja pa nastavljate da dižete cene. Dok ide – ide? Je li to strategija za hrvatsko tržište?
Ili kratkoročna mera ‘zamrzavanja’ cena do 1. juna? Izdržaće trgovački lanci ta četiri meseca, pa kada krene turistička sezona, turisti će podići potrošnju, koja će održavati (pre)visoke cene, koje će domaćem narodu (opet) ostati na teretu i kada turisti odu svojim kućama. Je li možda sledeći korak podizanje tužbe zbog narušenog ugleda ili smanjene dobiti?
Kurir Biznis/Poslovni.hr