Rok za dodelu subvencija Ministarstva zaštite životne sredine za kupovinu električnih vozila je istekao. U Ministarstvu su rekli da je stiglo ukupno 220 zahteva, od čega je 186 bilo potpunih i po kojima su postupali. Broj zahteva je premašio iznos sredstava opredeljen na početku godine, pa je obezbeđeno dodatnih 35 miliona dinara.
Iz Ministarstva navode da će za sve zahteve koji su uredni, a podneti su do kraja 31. oktobra, biti dodeljene subvencije za električna vozila od 5.000 evra, kao što je i bilo planirano. Takođe, najavljuju subvencije i iduće godine u istom iznosu.
Postavlja se pitanje da su ti podsticaji bili dovoljni da neki građani Srbije pređu na vozila na struju kada najjeftinije električno vozilo u Srbiji košta 17.000 evra, kao i šta o tome kažu vlasnici električnih vozila. Benefiti su svakako očigledni u smislu nižih troškova održavanja i vožnje.
- Ako punite vozilo na kućnom punjaču, znači vama za nekih 400 kilometara treba otprilike 250 dinara do 300 dinara, maksimum 400 dinara. Međutim, ako ga punite negde na putu, onda je to negde otprilike 40-50 odsto cene klasičnog goriva - kaže predsednik Udruženja vozača električnih vozila Nebojša Margetić.
Inače, faktor koji odvraća ljude od prelaska na električna vozila, osim slabe infrastrukture, jeste i nedostatak informacija. U Udruženju vozača električnih vozila navode da ni auto-škole ne nude nikakvu obuku u ovom segmentu saobraćaja. Ističu i da bi država trebalo da posebno podstiče kupovinu električnih vozila u taksi službama i komercijalnom transportu.
- Ja sam se nedavno vratio iz Kine. Dakle, najveći broj taksi vozila su električna vozila i sama taksi usluga je izuzetno jeftina - rekao je Margetić.
Pored subvencija, mnoge evropske zemlje nude i dodatne prednosti za vlasnike električnih vozila, poput vožnje žutom trakom i besplatnog parkinga.
Subvencije i iduće godine u istom iznosu
Od 2020. godine subvencionisana je kupovina 885 električnih vozila.
- Možemo da vidimo da interesovanje postoji i nama je izuzetno drago da ova mera podstiče naše građane da kupuju vozila koja zaista najbolje utiču na kvalitet vazduha, barem što se tiče transporta - rekla je državna sekretarka Ministarstva za zaštitu životne sredine Sandra Dokić.
Kako je navela, najveći broj zahteva za subvencije za električna vozila dolazi iz Beograda.
- Ima i zahteva koji su iz Novog Sada, Niša, Kragujevca, ali to je zaista zanemarljivo u odnosu na sam Beograd. Broj zahteva je premašio onaj iznos sredstava koji smo mi opredelili na početku godine, 170 miliona, zbog čega smo mi obezbedili dodatnih 35 miliona, tako da ćemo za sve zahteve koji su uredni, a podneti do kraja 31. oktobra, dodeliti subvencije za električna vozila od 5.000 evra, kao što je i bilo planirano - rekla je Dokić.
Ona kaže da je procedura za privredu i za građane ista.
Veće interesovanje privrednika
- Ono što smo primetili je da je mnogo veće interesovanje samih pravnih lica, odnosno preduzetnika, znači negde oko 70 odsto - rekla je Dokić.
Prema njenim rečima, dokumentacija za prijavu za subvencije predaje se Ministarstvu, čija komisija donosi rešenje.
- To rešenje se nosi ili kod one kuće od koje se uzima lizing ili kod prodavca vozila. Nakon toga se formira finansijska dokumentacija, koja se takođe dostavlja našem ministarstvu i onda se realizuje subvencija. Mislimo da nije komplikovana procedura, ali već imamo preko 2.800 vozila koja su subvencionisana i nismo nigde naišli na komentare da je teško da se ostvari ovaj podsticaj - rekla je Dokić.
Ona je podsetila da je prethodnih godina Ministarstvo subvencionisalo i hibridna vozila, ali je ta praksa prekinuta.
Sledeći krug subvencija kreće od januara iduće godine.
- Nije planirano da se iznos povećava, 5.000 evra je zasad ono što smo utvrdili da je optimalno. Sledeća uredba će se doneti već u januaru sledeće godine i već ćemo gledati januar ili početak februara da krenemo sa primanjem zahteva. Takođe će trajati do 31. oktobra jer je uvek potrebno vreme da se obradi dokumentacija, zbog čega dajemo i takve rokove - navela je Dokić.
biznis.kurir.rs/Euronews