Beogradski vunarski kombinat, nekada je po obimu proizvodnje jedna od najvećih tekstilnih fabrika u Beogradu. Počeo je da radi pre Drugog svetskog rata i ubrzo postao jedna od vodećih tekstilnih fabrika u Kraljevini Jugoslaviji. Posle privatizacije bilo je pokušaja da se pokrene proizvodnja, ali bezuspešno. Sada za čuveni predratni kombinat postoje drugi planovi.
Sekretarijat za urbanizam i građevinske poslove oglasio je rani javni uvid za potrebe izrade Plana detaljne regulacije za kompleks Beogradskog vunarskog kombinata između Višnjičke, Vuka Vrčevića i Železničke. Na prostoru površine oko šest hektara, investitor BVK gradnja ad iz Beograda na pet hektara planira izgradnju mešovitih gradskih centara u zoni više spratnosti. Ukupna BRGP planiranih objekata iznosi oko 250.000 kvadratnih metara, a predviđeno je da u kompleksu bude 2.500 stanova sa 7.250 stanovnika i oko 500 zaposlenih.
- Ova zona je planirana kao linijski centar, koji treba da nastane transformacijom postojećeg kompleksa BVK, uz Višnjičku ulicu. Predlogom planiranih sadržaja obuhvaćeni su stanovanje (oko 80%) i komercijalno-poslovne namene (oko 20%), specijalizovane trgovine i prateći uslužni sadržaji (kafei, restorani i sl.). Objekat bivšeg BVK, kao dobro pod prethodnom zaštitom, biće prenamenjen u objekat kulturno-komercijalnog karaktera i integrisan u planirano rešenje kompleksa mešovitog centra - pojašnjava se u dokumentaciji.
Za planiranu zonu mešovitih gradskih centara u zoni više spratnosti, maksimalna dozvoljena visina venca/slemena planiranih objekata, prema PGR Beograda, iznosi 32 metra, izuzetno 44.2 (maksimalna visina slemena objekta je 37 metara, izuzetno 48). Ali, kako se napominje, u fazi izrade nacrta Plana na predmetnom području biće proverene i mogućnosti izgradnje visokih objekata.
Na prostoru obuhvaćenom planom u planu su ulice Železnička 1 i Nova dunavska, a planiran je i pojas železnice i izgradnja lokoteretne i putničke stanice Karaburma.
OSNIVANJE
Vlasnik i direktor nekadašnjeg kombinata bio je poznati predratni fabrikant Vlada Ilić, prvi gradonačelnik Beograda i nosilac ordena svetog Save. On je zajedno sa Đorđem Vajfertom, braćom Đorđem i Gedeonom Dunđerski i Vladislavom Ribnikarom bio jedan od najistaknutijih članova Dunavskog kola jahača, društva koje mnogi smatraju začetnikom konjičkog sporta na ovim prostorima. Osim konjičkog sporta, Vlada Ilić je ostavio trag i u sokolstvu, jer je bio osnivač Sokolskog društva Beograd XI – Karaburma, čiji su članovi mahom bili zaposleni u njegovim fabrikama ili su živeli u okolini.
- Kako u prethodnom periodu nije došlo do realizacije najvećeg dela planiranih sadržaja robno-transportnog centra, kao ni železničke infrastrukture (realizovana je samo železnička tunelska veza stanice na području nizvodno od Pančevačkog mosta, sa železničkim tunelom Vukov spomenik - Pančevački most), potrebno je u daljim fazama izrade nacrta Plana obaviti saradlju sa Železnice Srbije - ističe se u dokumentaciji.
VELIKI UGLED VLASNIKA
Veliki ugled koji je Ilić uživao pre rata dobro oslikava podatak da mu je na venčanju sa Olgom Dunđerski venčani kum bio kralj Aleksandar I Karađorđević. Po završetku Drugog svetskog rata, Vlada Ilić je uhapšen kao narodni neprijatelj i ratni profiter i trebalo je da bude likvidiran. Od smrti ga je, priča se, spasao Vinston Čerčil, koji se za njega založio kod Tita. Iz zatvora je zbog bolesti pušten početkom pedesetih, ali je ubrzo umro.
Kako se dodaje, u fazi izrade nacrta Plana biće urađena prostorno-programska analiza predmetne lokacije, odnosno ilustrativno idejno urbanističko-arhitektonsko rešenje planiranih objekata, sa prikazom planiranih namena, kapaciteta, visina i dimenzija objekata, kao i prikazom uređenja slobodnih i zelenih površina u bloku, kojim je potrebno omogućiti povezivanje kontaktnih javnih prostora u okruženju.
Kompleks fabrike je deo šireg područja uz Dunav, nekada prve industrijske zone Beograda. Postojeći objekat Beogradskog vunarskog kombinata je izgrađen 1899. godine a sama fabrika je prestala sa radom 2003. U kontaktnoj zoni ovog plana dominiraju industrijski objekti skladišnih i komunalnih delatnosti - zatvoreni i otvoreni skladišni prostori, saobraćajne površine, napušteni železnički kolosek, komunalni objekti i sl. Na prostoru između predmetnog područja i obale Dunava nalazi se neplanski formirano naselje, dok je na samoj obali reke formirana betonska baza. Kao dominantni prostorni reper na ovom području izdvaja se Pančevački most.
Biznis.kurir.rs/Ekapija