PEĐA SABLIĆ, DIREKTOR PRODAJE BEX ENERGY SOLUTIONS doo

UDVOSTRUČIĆEMO BROJ SOLARNIH ELEKTRANA NA TRŽIŠTU: Naša flota svake noći saobraća sa 39 teških kamiona, koristi CNG kako bi smanjila emisije štetnih gasova

Promo

Kompanija Bex Express je pionir u elektrifikaciji flote, a sve što je urađeno, primenjeno i isprobano u ovoj kompaniji se logično nastavilo kroz novu firmu Bex Energy Solutions, koja će sve znanje, iskustvo i proverene proizvode objediniti i ponuditi tržištu

Kompanija Bex Express je pionir u elektrifikaciji flote, a sve što je urađeno, primenjeno i isprobano u ovoj kompaniji se logično nastavilo kroz novu firmu Bex Energy Solutions, koja će sve znanje, iskustvo i proverene proizvode objediniti i ponuditi tržištu. Izazova je bilo puno i skoro na svakom koraku, od prvih nabavki električnih komercijalnih vozila, preko nabavke punjača, konstruisanja i modifikacije elektroenergetske infrastrukture koja može da podrži potrebe za električnom energijom i do traženja adekvatnih dobavljača opreme, solarnih panela i baterijskih sistema koji mogu u svakom smislu da odgovore postavljanim standardima i ciljevima. Sve što je bilo u našim rukama i gde smo nezavisno mogli da delujemo je išlo lakše, a tu pre svega mislim na solarne panele i baterije za skladištenje energije, kaže u intervjuu za Kurir Biznis Peđa Sablić, direktor prodaje Bex Energy Solutions doo.

Trenutno koristite 320 električnih vozila do 3,5 tona nosivosti, a do kraja godine planirate da dodate još 60. Kako ova elektrifikacija konkretno doprinosi smanjenju emisije CO2 i koliku uštedu energenata ostvarujete?

- Ako uzmemo da prosečno teretno vozilo izbacuje 170 g CO2 po pređenom kilometru, trenutni broj električnih vozila s pređenom kilometražom izbacuje oko102 tone manje CO2 u atmosferu. S planiranim povećanjem broja vozila do kraja godine, ta brojka će se povećati.

Vaša flota takođe koristi i vozila na CNG pogon. Koje su prednosti i izazovi CNG tehnologije u poređenju sa električnim vozilima?

- U BEX floti od 39 kamiona, 23 su na CNG pogon. Kada se koriste CNG kamioni umesto dizel-kamiona, za pređeni put od 8.500 km svake noći, emitujemo 2.800 kilograma manje CO2. Ova ušteda ne samo da doprinosi smanjenju ekološkog otiska već i potvrđuje našu posvećenost održivom transportu. Prelaz na CNG vozila dogodio se tokom energetske krize, što je dodatno donelo uštede na skupe cene energenata, s obzirom na to da je prosečna potrošnja CNG vozila jednaka ili manja u odnosu na dizel. BEX flota, koja svaku noć saobraća sa 39 teških kamiona, koristi CNG kako bi smanjila emisije štetnih gasova i aktivno doprinosi boljoj životnoj sredini. Takođe, planiramo da testiramo potpuno električni kamion za teški teretni transport, što će nam omogućiti da dobijemo detaljniju sliku o efikasnosti i održivosti različitih tehnologija.

Upotreba solarnih elektrana i battery storage sistema dokaz je vaše posvećenosti održivom poslovanju. Kakav dugoročni uticaj očekujete na operativne troškove i održivost kompanije?

- Ukratko, pored očiglednih uticaja korišćenja solarnih panela i baterijskih sistema za skladištenje, kao što je direktno smanjenje troškova, postoje i oni koji se manje pominju, ali ništa manje nisu značajni: ravnomerna distribucija energije - ovi sistemi omogućavaju punjenje vozila u trenucima niske potražnje za električnom energijom, smanjujući opterećenje mreže, rezervni sistem napajanja - može se koristiti i u slučaju prekida u napajanju, osiguravajući da su usluge dostupne vozačima električnih vozila čak i u ekstremnim uslovima. U kombinaciji sa solarnim panelima, baterijski sistemi omogućavaju veću ili potpunu energetsku nezavisnost. Optimizacija potrošnje energije - automatsko prilagođavanje potrošnje energije u zavisnosti od trenutnih cena i dostupnosti resursa. Na primer, baterijski sistemi mogu puniti tokom perioda nižih cena električne energije i koristiti tu energiju tokom skupljih perioda. Dvosmerna komunikacija s mrežom - baterijski sistemi omogućavaju ne samo skladištenje energije već i povratnu isporuku u mrežu kada je to potrebno, čime se postiže dinamično balansiranje potrošnje.

Planovi za 2025. vaše kompanije uključuju proširenje solarnih kapaciteta i skladišnih sistema širom Srbije. Kako vidite budućnost zelene transformacije u sektoru transporta i logistike u Srbiji i koje inovacije planirate da implementirate u narednom periodu?

- U srednjoročnom planu je da se trenutni broj od osam solarnih elektrana udvostruči i da se to izvede na svakom Bex objektu gde je to moguće, da se kapacitet baterijskog sistema za skladištenje sa sadašnjih 1 MW poveća za još 3 MW, kao i postepena, ali kontinuirana zamena dizel-vozila sa električnim.

Biznis.kurir.rs