Strani proizvođači decenijama su dominirali kineskim tržištem automobila, prodajući milione vozila i ostvarujući ogromnu zaradu. To zlatno doba sada naglo završava. Brzi uspon domaćih proizvođača električnih vozila u Kini, kao što su BYD i Xpeng, transformiše najveće tržište ličnih automobila na svetu i ostavlja najveće proizvođače automobila na gubitničkoj strani.
Poslednji znak velikih izazova s kojima se tradicionalni proizvođači automobila suočavaju stigao je u ponedeljak, kada je Volkswagen upozorio da bi prvi put u istoriji mogao zatvoriti fabrikr u Nemačkoj u nastojanju da smanji troškove, piše CNN.
Nemački automobilski gigant beleži pad prodaje u Kini, najvećem pojedinačnom svetskom tržištu, za više od četvrtine u odnosu na razdoblje pre samo tri godine – na 1.34 miliona u prvoj polovini ove godine. A prošle godine kompanija je izgubila titulu najprodavanijeg brenda automobila u Kini u korist BYD-a, a držala ju je najmanje od 2000. godine, prenosi Index.
I drugi su u velikim problemima
Međutim, Volkswagen, drugi najveći svetski proizvođač automobila nakon Toyote, nije jedini u problemima. Ford i General Motors takođe beleže pad prodaje i tržišnog udela u Kini, jer lokalni potrošači odbijaju inostrane brendove i umesto njih kupuju kineske.
U julu je udeo stranih proizvođača automobila u prodaji u Kini pao na 33 odsto. U istom mesecu pre dve godine udeo je iznosio 53 odsto, pokazuju podaci Kineske asocijacije ličnih automobila (CPCA).
Profiti proizvođača automobila u Kini takođe su pod pritiskom. U tromesečju koje je završilo 30. juna, prihod od Toyotinih kineskih zajedničkih ulaganja pao je za 73 odsto u poređenju sa godinom ranije.
Kineski brutalni rat cenama već je neke slomio
Kineski brutalni i dugotrajni rat cenama električnih vozila već je slomio nekoliko lokalnih proizvođača automobila. Strani proizvođači automobila takođe su morali da restruktuišu svoje poslovanje ili zatvore raširene operacije u zemlji.
U novembru je japanski Mitsubishi Motors objavio da će prekinuti proizvodnju automobila u Kini, nakon godina pada prodaje. Honda, Hyundai i Ford takođe su preduzeli drastične korake, koji uključuju otpuštanja zaposlenih i zatvaranje fabrika, kako bi smanjili troškove.
- Dani slave i uživanja u visokim stopama rasta i ogromnim profitima u Kini su prošli. Ako ste brend za masovno tržište u Kini, dani su vam odbrojani - rekao je Michael Dunne, veteran automobilske industrije i izvršni direktor Dunne Insightsa, konzultantske tvrtke usredotočene na električna vozila.
Kina je dugo bila zlatna koka, a onda se sve promenilo
Za globalne proizvođače automobila, iznenadna promena usledila je nakon otprilike dve decenije neprekinutog rasta prodaje i dobiti u Kini, počevši od ranih 2000-ih. Volkswagen i GM, koji su započeli s poslovanjem u Kini mnogo godina ranije, uživali su još duže razdoblje procvata.
Čak i nakon što je kineska vlada počela ulagati u lokalne proizvođače električnih vozila i baterija sredinom 2010-ih godina, prema strategiji vođe Xi Jinpinga “Made in China 2025”, tržišni udeli stranih proizvođača automobila nastavili su da rastu. Kineski potrošači još uvek preferiraju konvencionalne automobile dobro etabliranih brendova.
Tada je, kažu analitičari, stigao Tesla. U decembru 2019. prvi Tesla Model 3 proizveden u Kini sišao je s proizvodne trake u Šangaju i sve se promenilo.
Tesla značajno uticao na kineske proizvođače
Tesla je imao pozitivan uticaj na kineske proizvođače električnih vozila kao što su BYD, Neo i Li Auto, ističe Dunne, koji su neprestano poboljšavali svoje električne automobile tokom nekoliko godina i bili spremni iskoristiti nagli porast potražnje.
Međunarodna agencija za energiju predviđa da će prodaja električnih i plug-in hibridnih vozila u Kini ove godine dosegnuti 10 miliona, što će činiti gotovo polovinu prodaje svih automobila u zemlji (u odnosu na samo 1.1 milion pre četiri godine).
Rekord BYD-a
Prošle godine BYD je prodao rekordna 3.02 miliona vozila na globalnom nivou, uključujući plug-in hibride, što je 62 odsto više u odnosu na 2022. Poređenja radi, Volkswagen je isporučio 1.02 miliona električnih i plug-in hibridnih vozila, što je 26 odsto više u odnosu na 2022. Istodobno je Tesla prodao 1.8 miliona električnih vozila.
Izvoz kineskih ličnih automobila raste: prošle godine je porastao za više od 60 odsto u poređenju s prethodnom godinom i sada iznosi četiri miliona. Prema nekim merilima, to je Kinu učinilo najvećim svetskim izvoznikom automobila, ispred Japana i Nemačke. Više od četvrtine tog izvoza odnosi se na električna vozila, prema CPCA-u.
Do 2030. kineski proizvođači automobila mogli bi udvostručiti svoj udeo na globalnom tržištu električnih vozila i zauzeti jednu trećinu prodaje, pri čemu bi evropske kompanije pretrpele najveći gubitak tržišnog udela kao rezultat toga.
Nije jasno hoće li dizanje carina zaustaviti kineski prodor
Zbog pretnje automobilskoj industriji Evrope i Severne Amerike, na električna vozila kineske proizvodnje povećane su carine, ali nije jasno hoće li to biti dovoljno da se zaustavi njihov prodor.
Kinesko tržište je preveliko da bi se potpuno napustilo i brzo postaje globalno središte za proizvodnju i izvoz električnih vozila, pa se globalni proizvođači automobila snažno oslanjaju na lokalna partnerstva.
Prošle godine Volkswagen je kupio pet odsto udela u Xpengu za 700 miliona dolara i dogovorio strateško partnerstvo za zajednički razvoj vozila, dok pokušava preokrenuti pad prodaje u Kini.
Nekoliko meseci kasnije je Stellantis (koji okuplja Citröen, Fiat i Peugeot) kupio 20 odsto udela u kineskom proizvođaču električnih vozila Leapmotor za oko 1.5 milijardi evra.
Kineski proizvođači automobila brzo povećavaju svoju globalnu prisutnost. BYD planira otvaranje fabrika na Tajlandu i u Mađarskoj. Firma takođe kupuje svog nemačkog distributera Hedin Electric, dok se kreće prema širenju u Evropi, navodi se u saopštenju od petka.
BiznisKurir/Poslovni dnevnik