FOLKSVAGEN IMA 2 GODINE DA SE "SREDI": Veliki problemi u autoindustriji, šef finansija pokušao da pridobije radnike

Shutterstock

Početkom sedmice uprava VW je objavila da je više ne isključuje mogućnost zatvaranja pogona i otpuštanja radnika u matičnoj Nemačkoj u sklopu smanjenja troškova u ključnom brendu VW.

Dodali su i da planiraju da ponište dugogodišnji sporazum s predstavnicima radnika u Nemačkoj koji isključuje otkaze do kraja 2029. godine, a na snazi je od 1994. godine.

Menadžeri veruju da brend Folksvagen treba iz temelja restrukturirati i da aktuelni napori da se smanji broj radnika programima prevremene penzije i otpremnina neće biti dovoljni, poručili su iz uprave, ne precizirajući koliko bi radnih mesta u Nemačkoj moglo biti ugašeno, ni koje bi fabrike mogle biti zatvorene.

120.000 radnika u Nemačkoj

Radnički savet je saopštio da su vodeći funkcioneri naznačili da je nepotrebna najmanje jedna fabrika vozila i jedna fabrika komponenti. Otkad je osnovana, kompanija nije u Nemačkoj zatvorila nijednu fabriku, a u svetu su zatvorili tek pogon u američkom Vestmorelandu, i to daleke 1988. godine.

Pored glavne fabrike u Volfsburgu, VW ima pogone u Hanoveru, Emdenu, Osnabruku, Braunšvajgu, Zalcgiteru, Kaselu, Cvikauu, Dresdenu i Kemnicu.

Dočekan zvižducima radnika koji su vikali „Auf Wiedersehen“, finansijski direktor Arno Antlitz pozvao je u prepunoj dvorani na zajedničku odgovornost zaposlenih i uprave kako bi se srezali troškovi i brend VW preživeo prelaz na proizvodnju električnih automobila.

U dvorani se okupilo oko 16.000 radnika, a njih 5.000 je pratilo Antlitzov govor putem ekrana. VW u Nemačkoj zapošljava ukupno 120 hiljada radnika. Finansijski direktor VW je rekao da se evropsko tržište automobila smanjilo nakon pandemije i da kompanija ne može računati na kupce za oko 500.000 automobila, što približno odgovara proizvodnji dve fabrike.

„Tržišta jednostavno nema“, rekao je Antlitz na sastanku u sedištu Folksvagena u Volfsburgu. Dodao je da ne očekuje oporavak prodaje i da ključni brend VW ima „jednu, možda dve“ godine da smanji potrošnju i prilagodi proizvodnju.

Shutterstock 
foto: Shutterstock

Pitanje za izvršnog direktora

Šef radničkog saveta Daniela Cavallo uzvratila je da je uprava „snažno narušila poverenje“, uporedivši pretnju zatvaranjem fabrika s „objavom bankrota“.

Predstavnici radnika upozoravaju na neefikasnu proizvodnu strategiju i na sporu reakciju uprave koja je po njima trebalo ranije da pokrene proizvodnju električnih vozila za masovno tržište.

Cavallo je pozvala izvršnog direktora Olivera Blumea, koji nije trebalo da bude među govornicima, da izađe pred radnike i objasni im zašto je grupa, umesto da zaštiti radna mesta u Nemačkoj, odlučila da uloži novac u softversko partnerstvo s američkim start-upom Rivianom, vredno pet milijardi evra.

Potencijalno zatvaranje fabrika jedne od najpoznatijih nemačkih firmi je nova potvrda problema u najvećoj evropskoj privredi, koja muku muči sa slabim rastom, posustalim izvozom, višim troškovima i jeftinijom inostranom konkurencijom.

(Kurir.rs/Poslovni dnevnik)