PREDVIĐA SE PAD POTROŠNJE MESA: Najviše opala svinjetina, proizvodnja živine smanjena u narednih 5 godina

Shutterstock, Ilustracija

Poslednjih 10 godina potrošnja svinjetine opala je za 0,6 odsto, a govedine za 0,1 odsto. Istovremeno, za živinu je porasla za 1,1 odsto, što je dovelo do rasta ukupne potrošnje ove vrste hrane u EU, zajedno sa Ujedinjenim Kraljevstvom, od 0,1 odsto godišnje, pokazao je izveštaj Rabobanka, jedne od vodećih svetskih finansijskih institucija specijalizovanih za agrarno i prehrambeno tržište.

Dakle, prosečno gledano, još nije došlo do smanjenja potrošnje mesa, iako je bilo očekivano, prenosi Niewe Oogst.

Kako navode u Rabobanku, očekuje se dalji pad potrošnje svinjetine i govedine, dok će proizvodnja mesa peradi živine biti pod pritiskom zbog sve strožih standarda dobrobiti životinja. To će usporiti rast, a zatim smanjiti proizvodnju u sledećih pet do 10 godina. Troškovi proizvodnje svinjetine i govedine takođe će rasti, smanjujući konkurentnost na tržištu.

Manje izvoza, manje ponude

Naglašavaju da ako živinari ne budu mogli da povećaju kapacitete, stroži zahtevi za dobrobit životinja mogli bi smanjiti proizvodnju za 40 odsto. Osim potražnje, mogla bi da raste i cena za ovom vrstom mesa, što će takođe smanjiti potrošnju. Rabobank navodi da potrošači još uvek ne menjaju značajno navike zbog zdravlja, dobrobiti životinja ili okoline, a tržišni udeo proizvoda sa visokim standardima dobrobiti ostaje nizak.

Na primer, u Holandiji i Nemačkoj je teško podstaći interes za skuplje proizvode s višim standardima dobrobiti životinja, jer se ne razlikuju puno od običnih u ukusu i hranljivoj vrednosti. Istraživanje Agrifoodmonitor, koje daje uvid u navike potrošača, pokazuje da mlađe generacije više prihvataju biljne alternative i zamene, ali da i dalje često jedu meso.

Shutterstock 
foto: Shutterstock

Tri glavna uticaja na potrošnju

U izveštaju navode kako na potrošnju mesa utiču tri faktora - dostupnost različitih vrsta, cena i društveni faktori, kao i zdravstveni aspekti, odnosno sledljivost i poverenje u proizvodne lance. Jednostavnost korišćenja, oznake kvaliteta i dostupnost putem onlajn kanala sve više igraju važnu ulogu.

Drugi faktor su cena, imigracija, moral i ekološki efekti mesa. Cene imaju kratkoročni uticaj, ali s vremenom se on smanjuje. Osim toga, u zemljama s visokom stopom imigracije može doći do promene preferencija, na primer manje svinjetine i više živinskog mesa. Takođe, zbog dobrobiti životinja i održivosti, proizvođači moraju planirati kako da ispune zahteve trgovaca i potrošača i opravdaju veće troškove.

Konačno, Rabobank očekuje da će treći faktor biti vezan za zdravstvene aspekte, sledljivost proizvoda i poverenje u proizvodne lance, što će biti sve važnije za potrošače, iako trenutno nema mnogo dokaza o njihovom uticaju na potrošnju.

Kurir.rs/Agroklub