Pre nego što postane najveće transportno čvorište centralne i istočne Evrope, novi poljski aerodrom bi najpre mogao da testira sposobnost zavađenih lokalnih političara da uspešno okončaju infrastrukturni projekat te veličine.
Premijer Donald Tusk je krajem juna odobrio Centralnu komunikacionu luku (poljski akronim CPK), plan za izgradnju aerodroma u srcu Poljske, blizu sela Baranov, pored nove železničke mreže za velike brzine koja ga povezuje sa 40 km udaljenom Varšavom, kao i Lođem i drugim daljim gradovima. Ključni razlog za izgradnju CPK je taj što je "Šopen", glavni aerodrom u Varšavi, preopterećen, a nalazi se previše blizu poljskoj prestonici da bi mogao da bude proširen u većoj meri.
Promoteri CPK vide i nekoliko drugih prednosti, uključujući transformaciju okolnog poljoprivrednog zemljišta u novu poslovnu zonu. Na nacionalnom nivou, posle dve decenije, tokom kojih je ova zemlja beležila brži rast od većine drugih članica EU, CPK se posmatra kao "sledeći veliki korak u ekonomskom razvoju Poljske" koji će ovoj državi pružiti najsavremeniju logističku platformu za povezivanje sa najvažnijim trgovinskim partnerima, kaže Pjotr Arak, glavni ekonomista VeloBanke.
Iako nije namenski izgrađen kao vojna baza, CPK bi takođe trebalo da obezbedi poljskim oružanim snagama još jednu lokaciju s koje mogu odgovoriti na rusku agresiju.
Međutim, rasprave o CPK se vode već više od jedne decenije, a Tuskova koalicija je napravila oštar zaokret kad je reč o ovom projektu. Sam Tusk ga je žestoko osuđivao tokom svoje izborne kampanje prošle godine, kada je uspeo da preuzme vlast od desničarske partije Pravo i pravda (PiS).
U to vreme, Tusk je CPK nazivao "bolesnom idejom" kojom PiS promoviše svoju ultranacionalističku agendu i nenamenski troši novac građana. Nakon dolaska na vlast u decembru, jedna od prvih odluka Tuskove vlade bila je da naredi potpunu reviziju preliminarnog plana PiS.
Međutim, proveravanje brojki se pokazalo kao iznenađujuće problematično. Nijedna nezavisna firma nije učestvovala na tenderu za finansijsku reviziju jer bi tako zakoračila u političko minsko polje. To je primoralo vladu da reviziju sprovede samostalno. Tuskova administracija sada obećava da će graditi malo sporije, ali i malo bolje od PiS.
Predviđeni kapacitet aerodroma smanjen je na 34 miliona putnika godišnje, sa 40 miliona, koliko je planirao PiS, dok je budžet CPK srezan na 131 milijardu zlota (30,7 milijardi evra), sa 155 milijardi zlota. Aerodrom bi trebalo da bude otvoren 2032. - četiri godine posle prvobitnog roka.
Međutim, iako prednosti koje bi novi aerodrom doneo Poljskoj deluju ubedljivo, njegovo otvaranje još uvek izaziva opravdanu zabrinutost. Pre svega, Tuskova vlada je neodlučna oko toga da li da zadrži strani konzorcijum koji je PiS prošlog oktobra odabrao da pomogne u izgradnji CPK, a koji čine francuska građevinska kompanija "Vansi" i australijski IFM Global Infrastructure Fund - odluka je objavljena tek nakon što je PiS izgubio izbore od Tuskove koalicije. Poljsko ministarstvo infrastrukture sada kaže da oba scenarija - ulazak u takav poduhvat sa stranim partnerom ili samostalno - imaju svoje prednosti, ali i mane.
Od pristupanja EU 2004. godine, Poljska je izgradila neke od najmodernijih auto-puteva u Evropi. Međutim, ulaganja u železnicu i aerodrome su bila prilično neujednačena.
Prethodna Tuskova vlada je pre deset godina kupila "Alstomove" brze vozove "pendolino", ali se ovi vozovi na većem delu mreže i dalje kreću sporije od svojih maksimalnih brzina, jer Poljska od tada nastoji da unapredi železničku infrastrukturu i signalizaciju.
Skoro neaktivni aerodrom u Radomu, udaljen od Varšave oko 100 kilometara, takođe može da posluži kao upozorenje. Nakon što je aerodrom bankrotirao 2018. godine, PiS je zaključio da bi ovu lokaciju mogla da oživi izgradnja novog terminala i piste. Oni su otvoreni prošle godine, ali na rekonstruisani "Radom" sada sleću samo jedan do tri aviona dnevno.
Ipak, vlada se nada da će CPK uspeti da državnu avio-kompaniju "Lot" pretvori u konkurenta dugolinijskim prevoznicima "Lufthanza" i "Turkiš erlajns", koji su sada znatno veći od "Lota". Poljski avio-prevoznik želi da poveća svoju flotu sa sadašnjih 80 na najmanje 100 aviona do 2026. godine. Međutim, poljski novinar koji se bavi avijacijom Dominik Sipinski napominje da bi se do otvaranja CPK moglo ispostaviti da je novi aerodrom prevelik, ali i da je izgrađen prekasno da bi poljska avio-kompanija mogla da sustigne rivale.
Dotad, CPK će morati da preživi poljsku politiku opterećenu podelama. Izbori na nacionalnom nivou će do 2032. godine biti održani još najmanje dva puta, što će dati dovoljno vremena bilo kom funkcioneru da dodatno izvrši još mnogo promena pre presecanja vrpce na svečanosti otvaranja.
biznis.kurir.rs/FT
Bonus video: