Kupci se malo-pomalo privikavaju da cene stalno rastu, ali čini se da teško prelaze preko poskupljenja inače omiljenih Kraševih napolitanki s čokoladnim prelivom. Na društvenim mrežama stalno se raspravlja o keksu koji se pre nekoliko godina mogao kupiti za 30-ak kuna, dok je danas u nekim gradovima njegova cena veća od osam evra za pakovanje od pola kilograma.
Konkretno, u Konzumovoj internetskoj trgovini prodaju se za 6,69 evra, a u njihovoj poslovnici na Korčuli cena je 8,35 evra. Rekorder je Studenac u Dubrovniku s cenom od 8,45 evra. U Osijeku platićete 6,69 evra.
Lokalni lanac trgovina u Labinu iste čokoladne napolitanke prodaje za 4,99 evra. Tommyjeve choco napolitanke u Orebiću od 7,29 evra samo su 15 centi jeftinije od istog paketa u norveškom Bergenu.
A baš se skandinavske zemlje često spominju kao najskuplje u Evropi. Iz Švedske stiže i fotografija istog Krašovog keksa po ceni od 4,28 evra, u Kanadi se mogu naći za još i manje - četiri evra. Kupuju li Slovenci choco Kraš napolitanke preko Sparove internetske trgovine, za njih će izdvojiti 8,69 evra, ali kupci javljaju da su ih u istom lancu trgovina uživo uspeli pronaći za 5,49 evra.
Ukratko, hrvatski keksići skuplji su kod kuće nego u inostranstvu, uz izuzetak Norveške u kojoj su i dalje jeftiniji od hrvatskih rekordera.
Iz Kraša nisu želeli posebno da se izjašnjavaju po pitanju cene konkretnog proizvoda, nego su samo ponovo pojasnili da je za sve kriv rast cena kakaovca.
Ističu kako je cena dosegla rekordan nivo u zadnjih 50-ak godina. Na londonskoj berzi u prvom kvartalu cena po toni iznosila je čak 10.000 funti, a prošle godine u istom razdoblju bila je oko 2.100 funti. Nakon toga je cena blago pala, ali je to i dalje rast od 300 odsto.
- U Krašu imamo osigurane dovoljne količine za naredno razdoblje. Nažalost, kad je reč o cenovnim pritiscima, ne nazire se stabilizacija, a ako i do nje dođe, cena se neće vratiti na niove koji su bili u prethodnim godinama - poručili su.
Korekcije cena proizvoda koji sadrže kakao napravili su skladno udelu kakao delova. Zbog toga su upravo choco napolitanke, koje imaju čokoladno punjenje i preliv, najviše poskupele.
Konzultant Dragan Munjiza kaže kako je količinska prodaja najbolji pokazatelj kako su kupci reagovali na dizanje cene. To ne vredi samo za Kraš, nego za sve kompanije.
- Dok god ona raste, znači da tržište takve cene prihvata. Postoje potrošači i lokacije koji nisu osetljivi na dizanje cena, ali na njima se ne može bazirati ozbiljna poslovna politika - govori Munjiza.
Niže cene u inostranstvu mogu se objasniti kroz više faktora - manje porezno opterećenje, manja prepoznatljivost brenda, želja za probijanjem na tamošnjem tržištu ili pak navike kupaca.
- Slovenci su, primera radi, uopšteno rigorozniji prema cenama pa trgovci moraju smanjivati svoje marže do ruba isplativosti. Doda li se tome razlika u porezu koji je kod nas u Hrvatskoj 25, a kod njih 9,5 odsto, jasno je zašto dolazi do razlika u ceni istog proizvoda - zaključuje.
Dodaje da ne zavisi sve o ulaznoj ceni, nego i o maržama trgovaca. Ipak, veruje da trgovci u većini prodajnih mesta ne mogu raditi šta god požele jer je konkurencija prevelika.
Iako dizanje cena u turističkoj sezoni mogu iskoristiti kako bi povećali prihode, ostaje ostatak godine u kojem će lokalci izabrati jeftiniju konkurenciju.
BiznisKurir/Jutarnji list