Danas će 'FCA Srbija' u 'Stelantisovoj' fabrici u Kragujevcu zvanično obeležiti uspešno uvođenje novih linija za proizvodnju električnog modela 'fijat grande panda', a na svečanosti povodom početka proizvodnje električnog vozila očekuje se prisustvo najviših državnih zvaničnika i predstavnika 'Stelantisa', a sve ovo je svojevrsni nastavak priče koja je počela još 18. oktobra 1955. godine, kada je po licenci italijanskog 'Fiata' proizveden prvi 'fića'.
Podsetimo, danas će predsednik Republike Srbije Aleksandar Vučić prisustvovati svečanosti povodom inauguracije novih proizvodnih linija za buduću proizvodnju električnih vozila u modernizovanoj fabrici 'Stellantis'.
Svečanost se održava danas, 22. jula, u 16 časova, u Kragujevcu, a u galeriji slika ispod možete videti kako će izgledati novi model.
Istorija fiće
- Nije Kragujevac napravio 'fiću', nego je 'fića' napravio Kragujevac - izjavio je svojevremeno Slavoljub Bataveljić, tada u funkciji predsedavajućeg u Udruženju ljubitelja 'fiće'.
Tada su porodice od plata u 'Zastavi' dizale kuće, išle na letovanje i mnogo ugodnosti pored toga.
Leta 1954. 'Crvena zastava' je kupila licencu za proizvodnju 'fijata 600'. U početku su se vozila u 'Zastavi' samo montirala, da bi se s vremenom osvajala i proizvodnja delova. Prva 'zastava 750', čuveni 'fića', sišla je sa trake 18. oktobra 1955. godine.
Nasledili su ga 'kec', 'jugo' i 'florida'... Samo u Kragujevcu je bilo 35.000 zaposlenih, u Jugoslaviji još 15.000, potom kooperanti... Oko 200.000 ljudi primalo je platu zahvaljujući 'fići', navode izvori.
Pominje se da u monografiji 'Zapisi o Zastavi' piše da je srpski političar Mijalko Todorović još 1953. tražio da 'Zastava' školuje inženjere, pošto ih je u fabrici bilo jedva petnaestak. Bilo je godina kad je ova fabrika stipendirala i po 850 učenika i studenata, a Mašinski fakultet, potom i Univerzitet u Kragujevcu, izrasli su zbog te fabrike. Današnju vizuru centra grada uz Lepenicu karakterišu soliteri koje je za svoje radnike podigla 'Zastava', a čitavo naselje Aerodrom na obodu grada niklo je iz istih razloga.
biznis.kurir.rs/R.V.