GRADIO JE KUĆE, VOZIO NA LETOVANJE Uz Gagu je pokazao 'klasu', a danas će doživeti reinkarnaciju! Njegovo veličanstvo - FIĆA!

Shutterstock, Printscreen

Danas će 'FCA Srbija' u 'Stelantisovoj' fabrici u Kragujevcu zvanično obeležiti uspešno uvođenje novih linija za proizvodnju električnog modela 'fijat grande panda', a na svečanosti povodom početka proizvodnje električnog vozila očekuje se prisustvo najviših državnih zvaničnika i predstavnika 'Stelantisa', a sve ovo je svojevrsni nastavak priče koja je počela još 18. oktobra 1955. godine, kada je po licenci italijanskog 'Fiata' proizveden prvi 'fića'.

Podsetimo, danas će predsednik Republike Srbije Aleksandar Vučić prisustvovati svečanosti povodom inauguracije novih proizvodnih linija za buduću proizvodnju električnih vozila u modernizovanoj fabrici 'Stellantis'.

Svečanost se održava danas, 22. jula, u 16 časova, u Kragujevcu, a u galeriji slika ispod možete videti kako će izgledati novi model.

Istorija fiće

- Nije Kragujevac napravio 'fiću', nego je 'fića' napravio Kragujevac - izjavio je svojevremeno Slavoljub Bataveljić, tada u funkciji predsedavajućeg u Udruženju ljubitelja 'fiće'.

Tada su porodice od plata u 'Zastavi' dizale kuće, išle na letovanje i mnogo ugodnosti pored toga.

GRADIO JE KUĆE, VOZIO NA LETOVANJE Uz Gagu je pokazao 'klasu', a danas će doživeti reinkarnaciju! Njegovo veličanstvo - FIĆA! Izvor: Youtube

Leta 1954. 'Crvena zastava' je kupila licencu za proizvodnju 'fijata 600'. U početku su se vozila u 'Zastavi' samo montirala, da bi se s vremenom osvajala i proizvodnja delova. Prva 'zastava 750', čuveni 'fića', sišla je sa trake 18. oktobra 1955. godine.

Nasledili su ga 'kec', 'jugo' i 'florida'... Samo u Kragujevcu je bilo 35.000 zaposlenih, u Jugoslaviji još 15.000, potom kooperanti... Oko 200.000 ljudi primalo je platu zahvaljujući 'fići', navode izvori.

Shutterstock 
foto: Shutterstock

Pominje se da u monografiji 'Zapisi o Zastavi' piše da je srpski političar Mijalko Todorović još 1953. tražio da 'Zastava' školuje inženjere, pošto ih je u fabrici bilo jedva petnaestak. Bilo je godina kad je ova fabrika stipendirala i po 850 učenika i studenata, a Mašinski fakultet, potom i Univerzitet u Kragujevcu, izrasli su zbog te fabrike. Današnju vizuru centra grada uz Lepenicu karakterišu soliteri koje je za svoje radnike podigla 'Zastava', a čitavo naselje Aerodrom na obodu grada niklo je iz istih razloga.

'NACIONALNA KLASA'

Proizvedeno je preko 920.000 primeraka ovog automobila koji je u SFRJ proglašen za nacionalnu klasu. O tome kolika je bila njegova popularnost govori i činjenica da je snimljen i istoimeni danas kultni film sa Draganom Nikolićem u glavnoj ulozi. Prvi 'fića' proizveden 1955. godine u Kragujevcu je imao 767 kubika i samo 29 konjskih snaga.

Osim Italije i Jugoslavije, popularni 'fića' se proizvodio i u Austriji, Španiji i Argentini, i ukupno je sa proizvodnih traka izašlo 2.695.197 ovih automobila u svim verzijama. Onaj poslednji sa proizvodnih traka kragujevačke 'Zastave' je izašao 18. novembra 1985. godine.

biznis.kurir.rs/R.V.