keša nikad više

KO SU NAJVEĆI SPONZORI EVROPSKOG PRVENSTVA U FUDBALU? Nemci odustali od tradicije, Kinezima poverene usluge transporta

Profimedia

Evropsko prvenstvo u fudbalu počinje u petak, 14. juna. Tada će se ne otkotrljati samo lopta, već i novac. Mnogo novca. Većina sponzora Evropskog prvenstva u fudbalu su kompanije iz prekookeanskih zemalja, posebno iz Kine.

U kakvom je uzbuđenju bila Nemačka kada je objavljena ta vest. Više od 70 godina Elf je trčao na terenu u Adidasovim dresovima, a onda je 22. marta ove godine, Nemački fudbalski savez (DFB) saopštio da će reprezentativci od 2027. godine nositi opremu sa logoom američke kompanije Najk. Ugovor je potpisan na sedam godina i DFB-u bi trebalo da donese bar dvostruko više novca od partnerstva sa Adidasom, piše Seebiz.

Foto: Markus Ulmer / imago sportfotodienst / Profimedia

Inovacijom kopački, koje su prvi put obučene na Svetskom prvenstvu 1954. godine, Adidas je dao značajan doprinos trijumfu nemačkog tima na turniru u Švajcarskoj. Ova novina donela je Nemcima prednost u odnosu na (tada) favorizovane Mađare. Zbog kiše, teren u Bernu je bio klizav. U decenijama koje su usledile, partnerstvo između DFB-a i Adidasa postalo je prirodna stvar, gotovo neka vrsta simbioze.

Mnogi ljubitelji fudbala zbog toga su bili šokirani odlukom DFB-a, u poslovnim krugovima je izostalo razumevanje za taj potez, a DFB su kritikovali čak i članovi savezne vlade. Ministar zdravlja Karl Lauterbah napisao je na platformi X:

- Smatram da je to pogrešna odluka, komercijalizacija uništava tradiciju i delić domovine.

Foto: Shutterstock/Alizada Studios

Ministar ekonomije Robert Habek požalio se:

- Adidas i crno-crveno-zlatna kombinacija su mi uvek išli ruku pod ruku. To je deo nemačkog identiteta. Tu sam poželeo malo više patriotizma.

Samo nekoliko nedelja kasnije usledio je novi šok za tradicionaliste. Kineski proizvođač automobila BID biće jedan od glavnih sponzora Evropskog prvenstva za fudbalere koje će se igrati u Nemačkoj. Kinezi će staviti na raspolaganje veći vozni park svojih e-vozila. BID, ne Mercedes ili VW. U stvari, to nije senzacija, već tokom Svetskog prvenstva 2006. (takođe u Nemačkoj), sponzor turnira bila je korejska kompanija Hjundai.

Foto: BYD

Na osnovu čega je doneta takva odluka, teško je saznati. DFB nije želeo da odgovori na upit DW-a, već je novinare uputio na organizatora turnira – a to je UEFA (Evropska fudbalska federacija) sa sedištem u Nionu u Švajcarskoj. Ali UEFA, takođe, nije želela da odgovori na pitanja.

Poslali su vrlo kratku listu od pet poslovnih partnera. Adidas obezbeđuje 'fudbalske lopte i opremu za volontere i saradnike', Atos je zadužen za IT tokom turnira, a BID obezbeđuje 'flotu e-automobila'. A tu je i Koka-Kola, i Dojče Ban (Nemačke železnice će ponuditi ulaznice tokom turnira pod posebnim uslovima).

Studija Univerziteta u Hohenhajmu koja je objavljena u junu pod vođstvom profesora Markusa Feta došla je do zaključka da je Adidas najpoznatiji sponzor, oko 56 odsto Nemaca zna da ovaj proizvođač sportske opreme podržava EURO 2024.

Foto: Adam Davy / PA Images / Profimedia

- Daleko iza Adidasa stoje kompanije poput Betana i Atosa, obe sa nivoom svesti od oko tri odsto, one su zaista zvanični sponzori EP u Nemačkoj, ali koliko Nemaca zna za njih.

Profesor Hening Vopel, ekonomista, direktor Centra za evropsku politiku, nema mnogo razumevanja za zahteve da nemačke kompanije sponzorišu 'domaći' turnir.

- Potrošačka tržišta su uglavnom globalna tržišta, a fudbal je globalna stvar, posebno kada je reč o tako važnom događaju kao što je EURO 2024. Sasvim je jasno da tržište sponzorstava u principu funkcioniše kao globalno tržište. Globalizacija ekonomije i komercijalizacija fudbala idu ruku pod ruku - kaže on.

Ali nisu svi partneri organizacije UEFA iz prekomorskih zemalja, napominje Vopel. I za to ima razloga:

- Pored globalnih sponzora, postoje i nacionalni. Uz pomoć takve diferencijacije, UEFA može da maksimizira svoje prihode od sponzora, a istovremeno vodi računa o nacionalnim osećanjima - dodaje on.

Foto: Profimedia

A kako organizatori donose odluke o sponzorima? Ili protiv nekih drugih sponzora?

- U principu, UEFA odlučuje na osnovu dva kriterijuma - kaže i dodaje Vopel:

- Ko nudi najviše? A ko je strateški interesantan?

I zato, kako napominje, nikog ne treba da čudi što iz Kine dolazi pet globalnih sponzora.

- Oni imaju najveće interesovanje, pa su stoga spremni da plate najviše za takav sponzorski angažman.

Zašto akteri u procesu nerado govore o detaljima? Jedno od objašnjenja je da bi tolikim govorom o novcu mogli biti ugroženi temelji poslovnog modela fudbalskih zvaničnika. Sportska udruženja su često organizovana kao neprofitne organizacije i stoga plaćaju relativno mali porez. Na velikim turnirima, poput ovog u Nemačkoj, često uspevaju da se postaraju da ne moraju da plaćaju nikakav porez na prihod od turnira u zemlji organizatora turnira.

Foto: Profimedia

Osim toga, navijači bi mogli da osete izvesnu averziju prema količini novca koja se sliva na račune fudbalskih saveza. Kada bi tačno znali koliko se u tom sportu zarađuje, koliko se novca troši na sve prateće stvari, možda bi navijači mogli da steknu osećaj da ih neko vuče za nos i eksploatiše njihovu ljubav prema fudbalu.

Stručnjak za marketing Peter Rolman za nemačku javnu radiodifuziju WDR objasnio je visoke cene navijačkih rekvizita.

- Emocionalnost gura racionalnost cena u drugi plan. Klubovi i kompanije koje sa njima sarađuju to znaju. Oni zahtevaju onoliko novca za ove proizvode koliko je fan spreman da plati na kraju.

Ali Rolman veruje da je krajnja granica dostignuta, da stvari više ne bi trebalo da budu skuplje.

- Oni zapravo ne žele da preteruju, zato što znaju da je granica polako dostignuta - kaže Rolman.

Foto: Profimedia

Oko 50 odsto novca koji izdvaja za oglašavanje, kako je navodno jednom rekao američki industrijalac Henri Ford, je novac koji se baca kroz prozor. I dodao da jedini ne zna koja se polovina baca u vetar. Studija Univerziteta u Hofenhajmu dolazi do sličnog zaključka. Tamošnji naučnici kažu:

- Više nego ikada, upitno je da li se sponzorstva kompanijama zaista isplate.

Markus Fet je analizirao podatke prikupljene u online anketi u kojoj je učestvovalo 1.000 ljudi:

- Direktni efekti na donošenje odluke o kupovini se tako ne postižu ili teško ostvaruju. Samo oko dvanaest odsto ispitanika, prilikom kupovine proizvoda ili usluga, ciljano obraća pažnju na one brendove koji sponzorišu EP u fudbalu.

biznis.kurir.rs/Seebiz

Više s weba
SENZACIJA U SRBIJI! Besplatan lek za prostatu dostupan svim građanima – saznajte gde ga preuzeti!
PRONAĐEN UBICA HEMOROIDA! Sada dostupan svima potpuno BESPLATNO!
DIŽE IZ MRTVIH Spašava život za 1 minut, ova mešavina sprečava srčani udar
ZBOG NEVEROVATNIH REZULTATA, SVI PRIČAJU O REŠENJU ZA BOLOVE U KOSTIMA! Korisnik otkrio: “Sada bih platio nekome da mi je ovo preporučio ranije!”
STRUČNJACI SAVETUJU: Ne režite nokte s gljivicama – ovo rešenje deluje odmah!
PRIRODNO ČUDO: Nakvasite oči ovim pre spavanja – katarakta i glaukom nestaju!
Životni san joj bio da deki izleči srce: Priča o dobroj vili Adriani Dukić čiji je život prekinuo pucanj u Ribnikaru
Muče vas inkontinencija? Koristite ovo dva puta dnevno
Nanesite ovo na glavu jednom, i ćelavi delovi će narasti za 6 dana! Kliknite sada!
Sednica Opštinskog veća Ivanjice – ključni izveštaji i planovi pred odbornicima (VIDEO)
PONUDA KOJA SE NE ODBIJA: Mareska ponudio 70.000.000 evra za zvezdu Serije A!
Kako se Sveti Vasilije zapravo zvao pre monaškog života? Istinita priča o dečaku koji je postao čudotvorac
Slatka puter pogača kao iz bakine kuhinje – pravi ukus detinjstva
Tortilje od tikvica iz rerne
Udovica Saše Popovića odlučila da ode iz porodične vile: Suzana Jovanović napušta Srbiju
Crvena zvezda časti: Besplatan ulaz na proslavu šampionske titule
Zaboravite na Dubai čokoladu: Sremica spojila čvarke i slatkiš, svi poludeli za ovom neobičnom poslasticom
Ne radite OVO kada krećete sa Ostroga: Jedno pravilo je veoma važno za sve vernike
'MOLIM VAS, OSLOBODITE ALONA' Ministar Đurić upitio apel za puštanje na slobodu otetog Srbina: NJEGOVO STANJE JE DRAMATIČNO LOŠE
'RADIMO PUNOM PAROM KAKO BI SVE BILO SPREMNO' Ministar Mali objavio kako teku pripreme za EKSPO