Ako ste se odlučili da započnete svoj biznis, franšiza je najsigurniji način da preživite u krizi. Iako su u startu za ovaj vid poslovanja potrebna veća ulaganja, on primaocu franšize obezbeđuje mnoge benefite i izbegavanje početničkih grešaka.
Oni koji vagaju i ne mogu da odluče da li da se u preduzetništvo upuste samostalno ili da kupe franšizu trebalo bi da znaju da je franšizno poslovanje u Srbiji sigurniji način ulaska u preduzetništvo.
U prilog tome govore statistički podaci prema kojima više od 90 odsto franšiza preživi u prvih pet godina poslovanja, dok kao samostalni preduzetnik u istom preriodu opstane samo 20 procenata.
- Onaj ko odluči da kupi franšizu, on ima podršku od onoga ko daje franšizu, i postaje timski igrač, ulazi u mrežu. Ako uzmete dobru franšizu, dobićete podršku, obuku i marketing. Platite više nego što biste uložili u početku u sopstveni biznis, ali šanse da uspete su neuporedivo veće. Franšiza je najsigurniji način da preživite u krizi, ako ste se odlučili da započnete svoj biznis - kaže za Kurir Marica Vidanović iz Privredne komore Srbije.
Ipak, oni koji misle da je dovoljno samo da plate franšizu i da će pare od već razrađenog biznisa samo da pljušte, grdno se varaju, jer iako olakšava početak poslovanja, ona ne garantuje uspeh.
- Franšiza nije samo poslovna prilika, ona zahteva posvećenost, strpljenje i puno rada. Ne treba se zavaravati, da ste kupovinom franšize kupili sistem koji proizvodi novac za vas, bez vašeg angažmana - kaže Vidanović.
Prema njenim rečima "Poštuj pravila" je osnovna premisa franšiznog poslovanja i vrlo važna za uspeh primaoca franšize.
- Primarni savet koji PKS daje svim potencijalnim primaocima franšize jeste da pre ulaska u franšizni odnos mora tačno znati šta kupuje. Ako davalac franšize izbegava odgovore na sva postavljena pitanja, posao je sumnjiv i bolje je pronaći drugog davaoca! Drugi, takođe, važan jeste da uspeh brenda na jednom mestu ne mora značiti i njegov uspeh i na drugom, pre svakog ulaska u posao treba dobro ispitati potrebe tržišta - naglašava Vidanovićeva.
Ona dodaje da su od presudne važnosti ugovorne obaveze koje se potpisuju, jer kada se jednom potpiše Ugovor o franšizingu, na osnovu njega se sprovode sve stavke poslovanja.
- Naši ljudi ovaj ugovor vrlo površno i nedovoljno ozbiljno shvataju. Ukoliko se na početku ne uoče problemi i otklone, oni će narušavati interes primaoca za sve vreme poslovanja - kaže Vidanovićeva.
U Srbiji posluje 230 franšiza, od čega je svega 20 odsto domaćih, dok ostatak čine strani brendovi, a jedna od glavnih prepreka za razvoj ovog tipa poslovanja je nedostatak finansijskih proizvoda koji su posebno namenjeni franšizingu.
Dušica Milosavljević, vlasnica domaće franšize za edukaciju dece PRO MENS, brend - SUANPAN, ističe da odnos između davaoca i primaoca franšize mora da bude regulisan do detalja.
- Odnos između primaoca i davaoca franšize mora da bude "win-win", da izbor franšize bude pravi za primaoca, kao i da sam primalac bude pravi izbor za davaoca franšize, i da su međusobni odnosi i obaveze transparentni i regulisani do detalja i u skladu sa pravnim okvirima - kaže Milosavljevićeva za Kurir.
Miljan Branković, regionalni medadžer franšize inostranog brenda Mail Boxes Etc. Srbija ističe da je važno franšizu prilagoditi domaćem trđištu.
- Preuzeti biznis ideje uspešnog i razvijenog inostranog brenda MBE jednim delom je olakšala ulazak na tržište. S druge strane preuzimanje franšize podrazumeva i preuzimanje koncepta koji morate prilagoditi našem tržištu. Mislim da smo uspeli da pronađemo model koji daje dobar rezultat na tom polju - kaže Branković za Kurir.