USKORO STIŽE NOVI SISTEM NAPLATE PUTARINE: Evo kada će se komšije otarasiti naplatnih kućica i beskrajnih redova
Ministarstvo mora, saobraćaja i infrastrukture Hrvatske već godinama najavljuje uvođenje novog načina naplate putarine na hrvatskim auto-putevima, a prošle godine su se stvari konačno pomakle s mrtve tačke raspisivanjem konkursa za taj posao.
Sistem bi trebalo da funkcioniše na svim auto-putevima, kako na onima kojima upravlja Hrvatska, tako i na auto-putevima pod koncesijom – Istarskom ipsilonu i Autocesti Zagreb-Macelj.
Na takmičenju za izradu novog sistema naplate putarine izabrani su češki Tollnet i slovački SkyToll koji iza sebe imaju nekoliko sličnih poslova, uključujući sistem e-vinjeta koji se koristi u Sloveniji. Njihova ponuda teška 79,91 miliona evra plus PDV bila je ekonomski najpovoljnija, ali na odluku su stigle dve žalbe.
Ministar Oleg Butković je kao krajnji rok najavljivao 2025. godinu, ali kako trenutno stvari stoje, novog sistema naplate neće biti do drugog kvartala 2026. godine. I to u najboljem slučaju, piše Novi list.
Ako, ipak, Državna komisija za zaštitu tržišnog nadmetanja (DKOM) uvaži žalbu austrijskog Kapsch TrafficCom-a na odluku o odabiru izvođača, to će implementaciju novog sistema naplate odložiti za neodređeno vreme.
Cena znatno viša od procenjene
U samom nadmetanju procenjena vrednost radova popela se s 500 miliona kuna na 100 miliona evra, što je, otprilike, 50 odsto više od prvobitnih procena Ministarstva, a rok za uvođenje novog sistema produžen je na dve godine.
I to na dve godine od datuma potpisivanja ugovora s izvođačem, što, čak i ako DKOM ne uvaži žalbu Austrijanaca, realno znači da bi ugovor sa SkyTollom mogao biti potpisan negdje u aprilu ove godine, a novi sistem naplate bi u primeni bio najranije pred turističku sezonu 2026. godine.
Ponude su Hrvatskim auto-putevima (HAC) stigle još u julu prošle godine, pa je nejasno zašto je državnoj kompaniji koja upravlja auto-putevima trebalo gotovo sedam meseci da od deset pristiglih izabere onu najbolju.
- Obaveza Izvođača radova je izraditi izvedbeni projekt sistema (»Design and Build« ili »Projektiraj i gradi«), provesti upravni postupak i ishoditi sve potrebne dozvole, kao i sve radove postavljanja portala i opreme na auto-putevima izvesti pod prometom. U rok od dve godine uključen je i period testiranja od dva meseca - objasnili su iz HAC-a koji je investitor projekta.
Novi sistem s postojećom tehnologijom
Novi sistem naplate putarine trebalo bi da koristi dve postojeće tehnologije kakve se već primenjuju u svetu, DSRC tehnologiju (radijska komunikacija na 5,8 GHz) za naplatu putarine korisnicima ENC uređaja, te ALPR tehnologija (prepoznavanje registarskih pločica vozila) za naplatu putarine povremenim korisnicima za laka vozila i nadzor plaćanja putarine svih vozila.
Novi sistem naplate temelji se na slobodnom protoku vozila, bez zaustavljanja na naplati, čime bi značajno trebalo da se poveća prohodnost saobraćaja , a u istoriju poslati naplatne kućice.
Sistem bi trebalo da funkcioniše po principu naplate na osnovu stvarno pređenih kilometara u mreži auto-puteva u Hrvatskoj, pri čemu bi svaki pređeni kilometar na bilo kojoj od auto-puta u mreži HAC-a trebao da stoji jednako, što sada nije slučaj.
Na odluku o izboru SkyToll-a i TollNet-a žalili su se Austrijanci, ali i Kinezi (CTFO Jeton Technology), pri čemu je žalba kineske kompanije odbačena kao neuredna, jer iz nje DKOM-u nije poslat dokaz o uplati 66 hiljada evra naknade za žalbeni postupak.
Međutim, žalba Kapsch-a i Spinne Traffica i dalje je u postupku. Konzorcijum se žalio po tri osnove, od kojih bi najproblematičnije moglo biti to što stručnjaci odabranog ponuđača nemaju reference u implementaciji sistema kakav namerava da se uvede u Hrvatskoj, a što je bio jedan od uslova iz nadmetanja. Ukoliko DKOM ovu žalbu prihvati, pitanje je do kad će se dodatno prolongirati uvođenje novog sistema naplate.
kurir.rs/Poslovni dnevnik