Da poručivanje garderobe preko društvenih mreža nije baš najpametniji izbor kupovine uverila se Beograđanka Jelena Ž. koja je nedavno pazarila suknju putem Instagrama. Kada je paket stigao posle par dana u kesi je bio model koji ona nije želela. Obratila se putem poruke administratorima stranice i poslala fotografije suknje koju je tražila i onu koja je stigla.
- Osoba sa kojom sam se dopisivala bila je izuzetno ljubazna. Objasnila mi je da je koleginica greškom spakovala pogrešnu suknju i da će doći njihov kurir sa novom pravom pošiljkom i da ćemo se samo zameniti - priča Jelena. - Sve je delovalo potpuno u redu. Bili su jako ljubazni. Međutim, posle par minuta stiže nova poruka u kojoj stoji da nema modela koji tražim i da više neće ni stizati.
I tada ova Beograđanka pokušava da nađe rešenje, pronađe na nalogu sada već treći model sa pitanjem da li može zamena, na koje dobija ljubazan odgovor : "Naravno. Mila, tu sam za Vas!" . Kada je nova suknja stigla na adresu ona shvata da je prevarena:
- Komad odeće koji sam dobila za 2.000 dinara opet nije ni približan onome na slici. Konci vise na sve strane, materijal nije onakav kakav su tvrdili u porukama, loše sašiveno... Jednom rečju ne vredi ni 100 dinara, a ne 20 puta više.
Jelena im se opet obraća porukom da nije zadovoljna i da želi da joj vrate novac, pošto očigledno roba na stranici i ona koja stigne nisu iste ni po dezenu, kvalitetu materijala, boji. Tada stiže zvaničan odgovor: "Vršimo samo zamene. Šta želite? Javite se posle 22".
- Do tada su komunicirali sa mnom vrlo prisno, obraćajući mi se sa draga i mila, međutim, kada sam naglasila da hoću da mi vrate pare, menja se ploča. Ipak se javljam u "dogovoreno" vreme i kažem da sam ponovo odabrala model, kako bi bar koliko toliko vratila uloženo, rečeno mi je da moram sama da platim poštarinu i vratim suknju, a oni će mi novu poslati za par dana. Ko meni garantuje da ću išta dobiti i da neću potpuno izgubiti novac - pita se naša sagovornica.
Tom prilikom oni naglašavaju da sve mora da se završi u roku od 10 dana, iako, prema Zakonu o zaštiti potrošača, za artikle koji su kupljeni putem interneta kupac ima 14 dana od dana preuzimanja proizvoda da iste vrati bez posebnog objašnjenja, nakon čega će mu biti refundiran novac. Kod pojedinih prodavaca, odnosno brendova, taj rok je i duži.
Kako objašnjavaju u Nacionalnom udruženju potrošača (NUP), treba voditi računa i kupovati od online trgovaca, ali samo onih koji su registrovani, a ne preko društvenih mreža.
- Uglavnom se ne zna ko stoji iza profila koji nude najrazličitije proizvode. Zakon se u tom slučaju ne primenjuje, a najčešće je reč o fizičkim licima. Kupcima savetujemo da robu kupuju u online šopu gde postoje registrovani podaci o firmi: naziv, adresa, PIB, matični broj, registarski broj, žiro račun. Svoje pravo mogu ostvariti na osnovu podataka koji se nalaze u porudžbenici, odnosno podataka o prodavcu koje je moguće pronaći na pratećem dokumentu - navode u NUP.
Potrošači vrlo često nisu ni svesni da robu kupuju od osoba koje nisu registrovane da obavljaju trgovinu, neće im izdati račun i neće moći da se obrate u slučaju da nisu zadovoljni kupljenim proizvodom ili uslugom i žele da ga vrate ili reklamiraju.
kurir.rs / J. Ž. S.
Bonus video: