MAKLJAŽE U SRPSKIM PRODAVNICAMA ZBOG SNIŽENJA: Evo zašto se ljudi tuku za robu na popustu! Biju se za ĆEVAPE, PILETINU, SADNICE
Foto: Printscreen Instagram/serbialive_beograd

FENOMEN

MAKLJAŽE U SRPSKIM PRODAVNICAMA ZBOG SNIŽENJA: Evo zašto se ljudi tuku za robu na popustu! Biju se za ĆEVAPE, PILETINU, SADNICE

Društvo -

Tuče, guranje, koškanje, laktanje i svađe u prodavnicama kada su aktuelna sniženja i popusti posledica su univerzalnog fenomena - psihologije mase u kojoj pojedinci slede najprizemnije ponašanje jednog od njih i rade ono što nikada ne bi da su sami, upozoravaju psiholozi.

Poslednje u nizu javnost su zaprepastile tuče koje su u sredu izbile u supermarketima u Borči, Šapcu i Stanovu u Kragujevcu kada su nastali totalni haos i makljaža potrošača, i to zbog ćevapa na akciji koji su koštali 320 dinara po kilogramu.

Na jednom od snimaka koji kruže društvenim mrežama vidi se žena koja pokušava da uzme pakovanje ćevapa dok istovremeno brani drugima da uzimaju juneće i svinjske ćevape na sniženju. Jedna žena je čak u jednom trenutku gornjim delom tela i ušla u frižider kako bi odbranila pakovanja koje je nameravala da uzme.

Borča, tuča u supermarketu
foto: Printscreen Instagram/serbialive_beograd

Da se ovo ne dešava samo kod nas, potvrđuju i mnogobrojni primeri iz sveta gde je zbog pojedinih sniženja robe pala i krv. Tako su, na primer, u SAD tuče na rasprodajama sasvim normalna stvar i događaju se svakodnevno, naročito za vreme Crnog petka. Američki građani idu dotle da čak bude i vatrenih okršaja, pucnjave i batinanja, dok se u Velikoj Britaniji redovno biju i gaze zbog jeftinog mesa.

Psihoanalitičar Aleksandar Kontić objasnio je za Kurir da je ovo jedan od primera kad se pojedinac u masi ponaša iracionalno.

- Motiv stada, kako se zove u narodu, predstavlja situacija kada se pojedinac u grupi transformiše i ponaša se onako kako se nikada ne bi ponašao da je sam. U masi čovek gubi kočnice i individualnost, a često tu preovlada osećanje jednog čoveka koje se prenosi na ostale kao zaraza. To se ne dešava samo kod kupovine već može biti i kada je neka opasnost - navodi Kontić.

Dodaje i da su vremena takva da čovek konstantno ima potrebu da se uzajamno takmiči sa nekim.

- U masi pojedinac želi da poseduje nešto i da se za to izbori, onoga ko je pored njega smatra konkurencijom i hoće da mu otme nešto, pa i da ga ugrozi da mu taj ne bi uskratio zadovoljstvo - ističe Kontić.

I psiholog Radmila Vulić Bojović kaže za naš list da takva slika pokazuje da smo žrtve konzumerizma.

Radmila Vulić Bojović
foto: Privatna arhiva

- U vremenu kada se svi trudimo da živimo ekonomičnije i da kupujemo sve ono što nam je potrebno, imamo pojedince koji kada se nađu u masi gube svoj identitet i racionalno razmišljanje, te se vode postupcima takozvanog vođe, čije postupke masa krene da oponaša. Ono što je mene šokiralo u ovom slučaju jeste to koliko su pojedinci spremni da se ponize i da gaze preko drugih da bi zadovoljili svoj plan. Gubimo empatiju i nemamo više obzira za druge - rekla je Vulić Bojovićeva i dodala:

Zbog čega se sve ljudi tuku

  • jeftini pilići i ostale vrste mesa
  • ćevapi
  • banane
  • šećer
  • garderoba

- U takvim slučajevima povinujemo se pogodnostima koje nam trgovac ponudi, to nas povuče i da kupimo i previše ili ono što nam ne treba u tom trenutku. Ovakve stvari su zastupljene svuda u svetu, a u nekim zemljama postao je i trend. Psihologija mase nema veze sa besparicom. To dokazuje i primer da imamo izuzetno bogate ljude koji čekaju da, na primer, neka torba bude na sniženju da bi je kupili i da iskoriste tu potrošačku pogodnost.

Psiholog Zoran Crnjin

I trgovci manipulišu potrošačima

Psiholog Zoran Crnjin ocenio je za Kurir da pojedinac u masi ima antisocijalno ponašanje.

Zoran Crnjin
foto: Kurir televizija

- Gubeći taj svoj identitet i vodeći se postupcima drugih, čovek ima strah da ne izgubi nešto što je u ovom slučaju jeftinije. To trgovci koriste, pa u prodavnicama nalazimo na natpise poput "akcija", "sniženje", "još malo pa nestalo", "poslednji komad". Kada pojedinac ostvari cilj i kupi nešto što je na akciji ili poslednje, ima taj osećaj uspešnosti i zadovoljstva jer je pazario nešto i uštedeo.

Podsetimo, pre 12 godina na prestoničkom Trgu republike ljudi su se potukli, a pala je i krv zbog podele besplatnih sadnica trešanja iz donacije Japana, dok je i 2018. u jednom lancu marketa izbila tuča zbog pilića od 120 dinara, banana i šećera.

Kurir.rs/ Aleksandra Kocić

Bonus video:

01:59

DVE LINIJE ODBRANE U ZAŠTITI POTROŠAČA

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track