Slušaj vest

Radovi na izgradnji saobraćajnica u Hrvatskoj odlagani su iz raznih razloga – nije bila pribavljena građevinska dozvola, potpisani su ugovori, ali nije bilo novca, nije otkupljeno zemljište ili su pale obilne kiše... Međutim, nikada do sada početak radova nije bio odložen zbog potrage za posmrtnim ostacima nekog vojnika. I to iz Drugog svetskog rata. Upravo to se dogodilo uoči početka izgradnje obilaznice Nedelišća u Međimurskoj županiji.

U „Hrvatskim cestama“ su potvrdili da je početak radova na obilaznici odložen na zahtev Sjedinjenih Američkih Država. Naime, Amerikanci sumnjaju da se na trasi buduće obilaznice nalaze posmrtni ostaci američkog pilota iz Drugog svetskog rata. Kako su objasnili, agencija američkog Ministarstva odbrane – Defense POW/MIA Accounting Agency – diplomatskim putem je obavestila Ministarstvo hrvatskih branilaca da postoji takva mogućnost, te su dostavili zahtev za odlaganje radova kako bi se lokacija zaštitila i omogućilo istraživanje.

Reč je o agenciji koja se bavi pronalaženjem pripadnika američke vojske koji su nestali tokom službe. „Hrvatske ceste“ su odobrile zahtev za odlaganje početka radova kako bi na lokaciji Gornji Kuršanec u opštini Nedelišće pripadnici američke agencije sproveli istraživanje u periodu od 6. aprila do 30. juna.

Prema svemu sudeći, reč je o potrazi za posmrtnim ostacima kapetana Džona Karolda Majdingera iz Severne Dakote, pripadnika 14. lovačke grupe, 48. lovačke eskadrile vojske. Dana 18. marta 1945. iz savezničke baze Triolo u Italiji prema Varaždinu su poleteli lovci bombarderi P-38 Lightning sa ciljem rušenja železničkog mosta preko Drave, kako bi se presekle putanje kretanja mađarskih jedinica. Jednim od tih aviona, zvanim „Little Karl“, upravljao je kapetan Majdinger, kome je tada bilo samo 23 godine, ali je već imao tri godine borbenog iskustva.

- Primarni cilj bio je železnički most u Varaždinu. Kapetan Majdinger je ispustio bombe sa visine od oko 3.500 stopa. Bio sam odmah iza njega kada je njegov avion pogođen protivvazdušnom vatrom. Levi motor je zahvatio plamen, a avion se nagnuo ulevo. Nisam primetio da pokušava da se ispravi i zadrži kontrolu. Srušio se 800 jardi severnije od mete, na otvorenom polju. Eksplodirao je kada je dodirnuo zemlju - opisao je kasnije u svom izveštaju poručnik Džon R. Senter pogibiju kolege.

Na sajtu američke agencije piše:

- Kapetan Džon C. Majdinger stupio je u Vazduhoplovne snage američke vojske iz Severne Dakote i služio je u 48. borbenoj eskadrili, 14. borbenoj grupi. Dana 18. marta 1945. pilotirao je avionom P-38L Lightning (serijski broj 44-25041), koji je oboren protivvazdušnom vatrom u misiji iznad Varaždina, Jugoslavija. Posmrtni ostaci kapetana Majdingera nisu pronađeni niti identifikovani nakon incidenta, i za njim se i dalje traga. Danas je njegovo ime upisano na Spomen ploči nestalih na američkom groblju u Impruneti u Italiji.

Otprilike 70 godina nakon rušenja aviona, Igor Horvatić iz Čakovca video je obaveštenje američkog Ministarstva odbrane koje je tražilo informacije o nestalim američkim veteranima iz Drugog svetskog rata. Za portal medjimurje.hr svedočio je 2015. godine da se tada setio priča svog pokojnog oca.

- Otac je mnogo puta pričao kako je čuvao krave kod Pušćina. Imao je tada 13 godina. Video je više aviona i jedan kako pada i eksplodira. Legende govore da je tu pronađena i ruka sa satom - ispričao je Horvatić.

Stupio je u kontakt s Amerikancima i dogovorili su se da nastavi potragu za svedocima i po arhivama. Pronašao je troje stanovnika Pušćina koji su mu potvrdili očevu priču, a na tavanu jedne porodične kuće pronašli su i delove aviona koje su, verovatno, deca pokupila na polju nakon pada.

Sve je fotografisao i poslao Pentagonu, a oni su mu zauzvrat poslali današnji snimak polja između Pušćina i Gornjeg Kuršanca, preklopljen sa snimkom napravljenim iz aviona 18. marta 1945. Na njemu se, u blizini tadašnjih mađarskih posmatračnica u polju i protivvazdušne odbrane, nedaleko od pruge, vidi velika brazda za koju sumnjaju da je od pada Lightning-a. Karte pokazuju da se lokacija pada aviona nalazi u trouglu između Pušćina, G. Kuršanca i pruge, na granici polja zvanih Bezgovje i Lug.

Od tada je prošlo skoro 10 godina, a američka ambasada je podigla uzbunu kada su videli informaciju da će se na tom prostoru graditi obilaznica koja bi zauvek prekrila ostatke njihovog pilota.

Reč je o obilaznici Nedelišća, dugoj 6,34 kilometra. Ugovor o njenoj izgradnji „Hrvatske ceste“ su potpisale s firmama „Pomgrad“ i „Tegra“, a vrednost radova iznosi 22,74 miliona evra bez PDV-a. Rok izgradnje je dve godine. Uprkos potpisanom ugovoru, izvođači još nisu uvedeni u posao. Naime, tek je naknadno otkupljeno preostalo zemljište i obavljeni su arheološki radovi. U „Hrvatskim cestama“ ističu da planiraju da građevinska dozvola bude pribavljena u junu, te da bi radovi na izgradnji mogli početi u julu ove godine – taman nakon što Amerikanci završe svoje istraživanje.

biznis.kurir.rs/Jutarnji list