"VEST DA JE SBB PRODAT ZNAČI DA JE SRCE JUNAJTED GRUPE U SRBIJI UKLONJENO" Kaić: Izvor finansiranja svih drugih firmi doveden u pitanje
"Još jedna stvar koja se propisuje Zakonom o elektronskim medijima je numeracija kanala, odnosno na kojim mestima se nalaze njihovi kanali. Oni su forsirali da N1 i Nova S budu na prva dva mesta u toj numeraciji"
United Grupa, čiji je vlasnik Dragan Šolak, prodala je SBB grupaciji "I ET PPF Telekom" za 1,5 milijardi evra. Takođe, United Grupa prodala je i prava na prenos sportskih događaja kompaniji Telekom Srbija. Televizije N1 i NOVA ostale su u vlasništvu grupe.
Šta je motivisalo Dragana Šolaka na ovaj potez? Da li je profit od milijardu i po evra bio presudan i da li će to razočarati zaposlene u medijima iz grupacije? Kako će se mediji finansirati bez SBB-a?
U program Kurir televizije, u emisiju "Usijanje" uključio se i Ištvan Kaić, analitičar medija i publicista, koji je pokušao da odgovori na ova pitanja.
- SBB je, što se Srbije tiče, bila najbitnija firma u Junajted grupi. Šolak je počeo svoj razvojni put grupisanjem manjih kablovskih operatera iz kojih je nastao SBB. To je najprofitabilnija firma u lancu firmi Junajted grupe, odatle su se finansirali zaposleni na televizijama N1 i NovaS. N1 nema značajan finansijski prihod pa je sav novac od preplatnika SBB-a zapravo išao njima. Vest da je SBB prodat znači da je srce Junajted grupe u Srbiji uklonjeno.
On kaže da je izvor finansiranja svih drugih firmi i manje profitabilnih poslova doveden u pitanje, a da pravi značaj za ove medije mora da se posmatra kroz vreme.
- Zašto bi neko prodao firmu koja je u tom smislu bila najisplativija? Meni to govori o činjenici da je ta grupa imala ozbiljnih finansijskih problema, možda ne toliko u Srbiji ali u drugim državama u kojima posluje. Prodavanje najizdašnije firme je ostao simbol Dragana Šolaka jer je SBB simbol njegovog razvoja. Ja mislim da je došlo do takvih dugova da je većinski vlasnik, BC partners prelomio i bio u nezavidnoj situaciji da mora da proda nešto što donosi najviše prihoda. To sugeriše koliko toga mi nismo znali i koliko se od javnosti i njihovih gledaoca krilo u kakvim su oni finansijskim problemima.
Iz ove grupa navode da će N1 i Nova nastaviti sa normalnim poslovanjem i izveštavanjem, ali Kaić kaže da SBB nije direktno vezan za medije, već je firma koja je izdavač medija Junajted Media koja je i dalje u vlasništvu Šolaka:
- Platforma za emitovanje, odnosno kablovski operater SBB je isprepleten sa kanalima koji se emituju na toj kablovskoj mreži. MI smo to godinama pokušavali da raspletemo, uključujući priču o lažnim prekograničnim kanalima, iako znamo da su svi zaposleni tih televizija ovde u Srbiji.
On ističe da je njegovo mišljenje da ovi mediji nisu ugroženi u smislu da će se njihova uređivačka politika promeniti, ali da je činjenica da je za nekoliko stvari direktno odgovoran operator, odnosno SBB:
- To znači da ne dozvoljava određenu vrstu nelegalnog reemitovanja. Da li će novi vlasnik želeti da preispita na koji način se te televizije reemituju, videćemo. Još jedna stvar koja se propisuje Zakonom o elektronskim medijima je numeracija kanala, odnosno na kojim mestima se nalaze njihovi kanali. Oni su forsirali da N1 i NovaS budu na prva dva mesta u toj numeraciji.
On je objasnio da je prilikom izmene zakona 2023. godine osuđen plan radne grupe koja je predložila formulaciju da se javni servisi nađu na prvim mestima, što po njemu nije bilo dovoljno konkretno:
- To im je ostavilo prostora da i dalje svoje kanale ubacuju na prva mesta, što znači u prvih pet kanala. Mi smo to osujetili, napravili smo listu šta mora da dođe na koje mesto, koji kanali, a oni su delimično ispoštovali tu zakonsku obavezu tako što su na D3 platformi ispoštovali zakon, ali zato svako ko ima EonBox vidi da nešto nije u redu. RTS je na nekoj drugoj poziciji, a na poziciji nula i jedan su NovaS i N1. Po mom mišljenju, to je prva stvar koju novi vlasnik treba da promeni.
On je objasnio da je voditeljka jedne od ovih televizija rekla da će najverovatnije to biti jedna od prvih promena, odnosno da će novi vlasnik promeniti numeraciju:
- To pokazuje da je ona svesna da su oni kršili taj zakon i da nisu promenili numeraciju. Predložio bih novom vlasniku da, baš kao što su promenili ime Telenora u Yettel, promene ime SBB koji ima jako negativnu konataciju i koji je simbol Dragana Šolaka, pa okrenu novi list i započnu normalnu i novu priču gde će svi kanali biti svima dostupni, što je po meni pravo rešenje a u potpunoj je suprotnosti sa poslovnom politikom koju je SBB imao, da ima nešto što niko nema i da nikome drugom ne dozvoljavaju pristup.
On kaže da kupovinom SBB-a se napokon stavlja tačka na neuspešnu politiku toga da oni jedini imaju neki kanal, već da sve bude dostupno svima, a konkurenti počnu da se bore na tržištu nekim drugim sredstvima i stvarima koje pružaju svojim korisnicima.
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.
Kurir.rs
KO OVO JEDNOM PROBA KOD NJIH, UVEK IM SE VRAĆA! Petrovići sve prave ručno, a od ovih proizvoda zarađaju debele pare