SVAKO ZARADI VIŠE OD PROSEČNE PLATE: Ove biljke su sve popularnije! Gaje se na malom prostoru, a donose BRDO NOVCA
Foto: Profimedia

Biznis iz hobija

SVAKO ZARADI VIŠE OD PROSEČNE PLATE: Ove biljke su sve popularnije! Gaje se na malom prostoru, a donose BRDO NOVCA

InfoBiz -

Sa malih površina se može ubrati velika zarada, kažu stručnjaci. Minimum za dobijanje državnih subvencija je 50 ari zemljišta, a ta površina je i više nego dovoljna da svi članovi domaćinstva zarade više od prosečne plate.

Na selu se može živeti gospodski. Poljoprivreda je fabrika hrane i para, ali za one koji uzgajaju kulture koje imaju dobru cenu, i nekoliko berbi godišnje, i primenjuju nauku i prate tržište.

uzgoj voća i povrća, plastenik, voće, povrće
foto: Printscreen/RTS

- Jedna od ideja je uzgoj crvenog zlata, najskupljeg začina na svetu šafrana, koji se najviše proizvodi u Iranu, ali se njegova proizvodnja pokazala uspešnom i u Srbiji. Jedan gram ovog začina kod nas košta 10 evra, a u inostranstvu od 20 do 30 - priča prof. dr Tanja Brankov sa Poljoprivrednog fakultet u Novom Sadu.

Prema njenim rečima, dobra ideja je i uzgoj godži bobica, koje nisu posebno zahtevne, a 100 grama košta čak 20 evra.

uzgoj voća i povrća, plastenik, voće, povrće
foto: Printscreen/RTS

Jagode, maline ili lavanda

Prof. dr Zoran Keserović sa novosadskog Poljoprivrednog fakulteta kaže da jagode takođe brzo stižu, te da investicije zavise od toga da li je reč o bankovima ili gredicama – od 12.000 do 18.000 evra.

- Ako država daje 50 procenata povraćaja i za malinu i jagodu, ta investicija može kod jagode da se otplati u drugoj godini ako je cena dobra, a kod maline u trećoj - objašnjava Keserović.

Brankov ističe da je uvek isplativo proizvoditi lavandu, beli luk ili šitaki pečurke, a sve interesantniji postaje i uzgoj mikrobilja.

uzgoj voća i povrća, plastenik, voće, povrće
foto: Printscreen/RTS

Propast ili uspeh

Za lavandu kažu da je veoma tražena, a njen uzgoj ne traži mnogo vode i brige. Četinari su, takođe, dobar izbor za početnike, kažu Spasojevići. Počeli su sa 40 jelki pre 20 godina, a danas su jedan od najvećih proizvođača.

- Ako imate površinu od 50 ari i želite da posadite četinare, potrebno je početno ulaganje od otprilike 10.000 evra. Povratnu investiciju možete očekivati posle tri godine - navodi Jelica Spasojević.

Ističe da, ipak, treba da se ima na umu da će neke od tih biljaka propasti, doći će do bolesti, potrebno je i prskanje, sistem zalivanja, kao i da sve to mora da se stavi na papir i sračuna.

uzgoj voća i povrća, plastenik, voće, povrće
foto: Printscreen/RTS

Aleksandar Spasojević navodi da je potrebna ljubav prema ovom poslu, jer je reč o "živim bićima".

- Hlorofil, kad poteče mesto krvi, to zavolite. Ako gledate njega kroz eksel tabelu, kalkulacije, onda nemate šta da tražite u ovom poslu - smatra Aleksandar.

BIZNIS IZ HOBIJA

Da se najbolje biznis priče rađaju iz strasti i hobija, kaže i mladi agronom i poljoprivrednik iz Leskovca. Računa da je plastenička proizvodnja povrća isplativa i na nekoliko ari, a da se na pola hektara može razviti ozbiljan biznis.

- Ulaganje zavisi od folije koju uzmete. Sve ostalo košta oko pet evra po metru kvadratnom. Ulaganja su, ako je reč o paradajzu, oko 300 evra sa svim inputima. Kod paprike je više jer takav način gajenja omogućava da je berete do kasne jeseni, ali je i profit veći. Kod krastavca je slično, kao i za paradajz - priča agronom i poljoprivrednik Miloš Stojanović.

Kada savladaju tehnologiju i računicu, preduzetnici u agrobiznisu moraju da nauče i kako funkcionišu kanali prodaje.

- Dobra ideja je uspostavljanje modela prodaje you pick (uberi sam) koji omogućava potrošačima da dođu na farmu i uberu proizvode koje žele. Stepen njihovog zadovoljstva time se povećava. To je vrsta izleta i spajanje primarne poljoprivredne proizvodnje sa agroturizmom. Poljorivrednik štedi na berbi i uspostavlja lojalan odnos sa kupcima - priča Tatjana Stojanović.

uzgoj voća i povrća, plastenik, voće, povrće
foto: Printscreen/RTS

Miloš navodi da su poljoprivrednici shvatili moć društvenih mreža da dođu do krajnjeg kupca ili potrošača.

- Potrebno je malo više organizacije oko marketinga, prodaje i isporuke, ali mislim da se tako zaobilaze nakupci i ostvaruje dobra cena - smatra Stojanović.

(Kurir.rs/RTS)

Prijavite se za kurir 5 priča
Naš dnevni izbor najvažnijih vesti

* Obavezna polja
track