Prioriteti za narednu godinu: digitalizacija, zelena agenda, zdravstvo i Otvoreni Balkan

Velika većina kompanija članica AmCham-a (86%) smatra da će uprkos krizi u Ukrajini, njihovo poslovanje ove godine biti u okviru projekcija, ili čak bolje od toga, pokazalo je najnovije istraživanje AmCham-a o poslovnoj klimi i poverenju investitora. Deo članstva koji prijavljuje negativne efekte krize, prijavljuje smanjenje profita (20% članica), poslovnih prihoda (14%) i planiranih investicija (16%), dok je uticaj na zaposlenost veoma mali (svega 6%).

Sa druge strane, uticaj aktuelne krize na poslovanje mikro i malih preduzeća (MMP) je značajnije. Skoro tri puta više MMP ispitanika u odnosu na AmCham (42%) veruje da će prihod biti u padu, dok 45% kompanija očekuje i pad profita.

stefan-lazarevic-predsednik-amchama.jpg
Promo 

Najznačajnije negativne uticaje postojeće krize na poslovanje, kompanije članice AmCham-a, ali i MMP-a, navode ubrzanje inflacije, povećanje cene energenata i nepredvidivost cene sirovina.

„Uz globalnu krizu kojoj se još uvek ne nazire kraj, pred privredom Srbije je još jedna izazovna godina. Zato je veoma važno da na dugoročnom planu zajedno sa Vladom Srbije radimo na unapređenju institucionalnih reformi kao što su unapređenje efikasnosti pravosuđa, vladavini prava i veća transparentnost kroz nastavak digitalne transformacije.. Za sledeću godinu, smatram da fokus treba da bude nastavak digitalizacije u cilju efikasnije administracije, zelena agenda za ekološki čistu i energetski efikasnu Srbiju, unapređenje sistema zdravstvene zaštite i podrška regionalnim inicijativama koje za cilj imaju integraciju Srbije u EU, a jedna od njih je Otvoreni Balkan", rekao je Lazarević.

AmCham će u narednoj godini intenzivno raditi na doprinosu daljeg približavanja SAD i Srbije. U tom svetlu planiramo posetu Vašingtonu koja će za cilj imati promociju Srbije kao atraktivne investicione destinacije i uklanjanje barijera za još intenzivniju ekonomsku saradnju, dodao je Lazarević.

Ana Brnabić, predsednica Vlade Srbije ovim povodom je naglasila: „U 2021. godini robna razmena između Srbije i SAD-a dostigla je blizu milijardu dolara, sto je istorijski maksimum. Taj trend nastavio se i u tekućoj godini. Američke kompanije su u Srbiji ukupno investirale blizu 4 milijarde dolara, ujedno su i među najvećim poslodavcima, sa gotovo 30.000 ljudi. Pored odličnih ekonomskih odnosa SAD i Srbija imaju i sve bolje političke odnose. Vlada Srbije ostaće posvećana ovom partnerstvu i saradnji i u budućnosti“.

ana-brnabic-predsednica-vlade-rs.jpg
Promo 

Ocena poslovnog okruženja

Nivo zadovoljstva poslovnim okruženjem u Srbiji na nivou je prošlogodišnjeg i beleži porast u odnosu na 2016.godinu. Prosečna ocena poslovne klime je 2,8, što znači da je velika većina članica (73%) umereno zadovoljna, dok je 6% veoma zadovoljno. Srbija je kao investiciona destinacija bolje ocenjena od Crne Gore, Makedonije i Bosne i Hercegovine, a lošije u odnosu na susedne države članice EU. Imajući u vidu da je to slučaj od kada se sprovodi istraživanje, zaključak je da se članstvo u EU percipira kao znak stabilnosti poslovnog okruženja i predvidivosti kratkoročnog i dugoročnog ekonomskog razvoja.

Prognoze za 2023. godinu

Najveći izazov za članice AmCham-a u 2023. godini jeste dostupnost radne snage, zatim slede izazovi uzrokovani sukobom u Ukrajini, a kao treći najznačajniji izazov za obe grupe ispitanika izdvaja se finansijska disciplina kod plaćanja.

Optimizam za narednu godinu je niži od dosadašnjih izmerenih i u pogledu rasta poslovanja i u pogledu novih zapošljavanja, a usled velike neizvesnosti koju nosi globalna kriza. Ipak velika većina (89%) kompanija AmCham-a za 2023. godinu očekuje zadržavanje ili povećanje poslovanja, a njih (96%) planira da zadrži ili poveća zaposlenost.

Reforme za dugoročan privredni rast

Većina kompanija članica AmCham-a (60%) i skoro polovina MMP ispitanika (44%) navodi smanjenje korupcije kao prioritetnu reformu koju je neophodno sprovesti, nakon čega sledi još jedna institucionalna reforma – unapređenje efikasnosti pravosuđa i vladavina prava (57%). Prvi put od sprovođenja istraživanja, AmCham članovi stavljaju Zelenu agendu na visoko treće mesto reformskih prioriteta (49%), što govori o velikom značaju ekoloških pitanja i zelene energetske tranzicije.

Prioriteti za investicije i održanje u doba krize

Polovina AmCham članica, kao i MMP ispitanika, smatra značajnim digitalizaciju administracije u radno-pravnim odnosima, zdravstvu, imovinsko-pravnim odnosima, pravosuđu, poreskim i administrativnim procedurama, dok istovremeno smatraju da je za digitalno poslovanje važno uniformno priznavanje elektronskih dokumenata i potpisa, kao i unapređenje digitalnih veština i informacione bezbednosti.

amalija-pavic-zamenik-izvrsnog-direktora.jpg
Promo 

Natpolovična većina kompanija članica AmCham-a smatra da su dve ključne reforme za sprovođenje zelene agende zaokruživanje regulative koja će podsticati ulaganje u obnovljive izvore energije i reforma nameta na privredu po principu „zagađivač plaća“ više.

Takođe, najveći broj članica AmCham-a i MMP ispitanika veruje da je veće uključivanje privatnih zdravstvenih ustanova u pružanje usluga koje se finansiraju iz obaveznog osiguranja prioritetan pravac reforme zdravstva. Druge dve najvažnije reforme su uvođenje jedinstvenog elektronskog zdravstvenog kartona i ubrzanje i digitalizacija administrativnih postupaka ALIMS-a, radi brže dostupnosti terapija za pacijente. MMP uzorak kao drugu po važnosti izdvaja reformu unapređenja efikasnosti procedura RFZO-a za uvođenje inovativnih terapija.

Veći deo kompanija članica AmCham-a prepoznaje da je krajnji cilj inicijative „Otvoreni Balkan“ uvođenje sve četiri slobode kretanja – robe, ljudi, kapitala i usluga, dok MMP kao ključne karakteristike mahom prepoznaju slobodno kretanje ljudi i usluga.

O istraživanju

AmCham istraživanje poslovne klime i poverenja investitora „Deseto prolazno vreme“ daje prikaz percepcije članstva AmCham-a o poslovnom okruženju u Srbiji i njihovom poslovanju u tekućoj i planovima za narednu godinu. Istraživanje je sprovedeno uz pomoć Ipsos Strategic Marketing-a, u periodu od jula do septembra 2022. god. Kompanije, članice AmCham-a, anketirane su popunjavanjem online upitnika i putem kvalitativnih intervjua, metodom “licem u lice” ili putem video sastanaka sa najvišim menadžmentom u kompaniji. Imajući u vidu da članice AmCham-a većinski predstavljaju velike i srednje kompanije, u istraživanje je uključen i uzorak mikro i malih preduzeća van AmCham-a. Cilj uključivanja i poređenja stavova velikih investitora i malih kompanija je jasnije sagledavanje stanja celokupne domaće ekonomije i neophodnih koraka za njen brži rast.

Promo