VOLE DA NAGAZE GAS

VOZAČI SMISLILI TRIK DA PREVARE KAMERE ZA BRZINU! Nikoga ne ugrožavaju, a evo šta se dešava ako ih uhvate

Profimedia Vozači skidaju prednje registarske tablice kako bi zavarali kamere za brzinu

Na hrvatskim putevima sve češće se mogu videti vozila bez prednje registarske tablice koju vozači skidaju kako bi zavarali kamere za merenje brzine

Na hrvatskim putevima sve češće se mogu videti vozila bez prednje registarske tablice. I to ne zato što su vozači zaboravili da je postave, već izgleda da je to svesna odluka. U vremenu kada su saobraćajne kamere prisutne gotovo svuda, ovakva praksa očigledno ima svoje razloge.

Sve je počelo objavom jednog korisnika Reddita koji je postavio jednostavno pitanje:

"Sve češće viđamo da ljudi nemaju prednje tablice na kolima, već samo zadnje. Nemaju čak ni ram za tablice. Da li je to postalo legalno kod nas kao u SAD-u ili šta?“

Nije legalno, ali kazna nije prepreka

Prvi komentari odmah su razjasnili situaciju.

"Legalno je možda u nekim američkim saveznim državama, ali daleko od toga da je legalno svuda u SAD-u. Isto tako nije legalno ni kod nas. Ništa novo – s vremena na vreme neki 'nabrijani' lik sa 318d iz 2009. sa M oznakama misli da je njegov auto previše poseban da bi nosio prednje tablice pa ih stavi ispod šoferšajbne.“

Zašto to onda rade? Zato što je kazna toliko niska da se mnogima jednostavno isplati. Jedan korisnik to ovako objašnjava: „Mislim da je neka glupo niska kazna koju ‘gaseri’ rado plate. Pa do sledeće kazne.“

"Pa da, dovoljno nisko. Ako ga zaustave jednom u dva-tri meseca, to je mala cena da mu auto izgleda ‘brutalno’. I ne smemo zaboraviti barem +10/20 KS koje auto dobije skidanjem tablica. A i manji je otpor vazduha, sigurno. A sad ozbiljno – ako se kazne za neposedovanje tablica akumuliraju, da li se povećava kazna pri svakom sledećem prekršaju?“

Policija zna, ali često prećuti

Čak i kada vozače zaustave, mnogi komentarišu da policija često ni ne reaguje na nedostatak prednje tablice. „Nije legalno, ali je smešno mala kazna. I najčešće niko ne reaguje na to.“

"Mene je pandur zaustavio bez prednje tablice (problemi s Alfom) pre nekoliko godina. Tražio dokumenta, dao da duvam i pustio me. Tablicu nije ni spomenuo. Doduše, bila je ispod šoferšajbne, pa je sigurno video.“

Slična praksa i kod motociklista

Ovu rupu u sistemu ne koriste samo vozači automobila. Motociklisti takođe nalaze načine da izbegnu kazne – barem prilikom parkiranja. "Više me zanima može li saobraćajni redar da očita nalepnicu sa tehničkog i na osnovu nje napiše kaznu, jer sam počeo da skidam tablicu kada parkiram motor na mestima kuda se redari šunjaju.“

"Mislim da je nova splitska vlast vratila kaznu za parkiranje u pešačkoj zoni na 15 €. Pre mesec-dva na jednom motoru je pisalo 30 €, a jutros su jednom Zagrepčaninu ostavili samo 15 €. Možda Purgerima iz ljubavi pišu niže kazne. Ko će ga znati.“

Ako te ne uhvate – kazna postaje cena

Glavni problem, slažu se mnogi korisnici, nije samo što je kazna niska, već i što je gotovo nemoguće biti uhvaćen. Tako vožnja bez tablice postaje svesna kalkulacija, a ne prekršaj.

„Ako je kazna za nepoštovanje zakona isključivo novčana, onda to nije zakon nego cenovnik.“

„Cena za vožnju bez tablica je 30 € – i to samo ako te uhvate. Nije puno, posebno ako znaš da su to ljudi koji uglavnom voze skupe sportske automobile.“

„Mladi majmuni glume face, a kad stigne kazna – onda trče kod mame i tate da plaču.“ „Kazna je 30 evra.“ „15 ako platiš u roku od 3 dana.“

Pravi problem nisu tablice, već izbegavanje nadzora

Jedan korisnik podseća da je pravi problem u izbegavanju kamera, a ne samo u registraciji. „Vidim da svi pišu kako je kazna 15 € zbog tablice. Tablica je najmanji problem. Problem je to što se ti likovi mogu vozikati ispred kamera koliko hoće i boli ih uvo.“

„Zato bih ja to mnogo strože kažnjavao. Ako ja i svi ostali moramo da poštujemo zakon i ograničenja, neka i ove frajere malo ozbiljnije kazne. Vozim motor i imao sam auto od 300 KS i jebeno je teško odoleti gasu, ali premisli se malo – nisi sam na putu i ne možeš da se ponašaš kao da si iznad svega.“

Neki priznaju da skidaju tablicu kad im se prohte – i ne vide nikakav problem u tome. „Ja prvi imam prednju tablicu na magnetima… i skidam je kad mi se ćefne… realno – moja tablica, moja stvar. Što je skidam – nikog time ne ugrožavam.“

Slične taktike i u Velikoj Britaniji

Sličan problem postoji i u Velikoj Britaniji, gde vozači koriste 3D i 4D registarske tablice koje zbunjuju saobraćajne kamere. Zbog reflektujućih površina, sistemi ne mogu ispravno očitati brojeve. Osim toga, koriste se i posebne nalepnice koje kamere „zaslepe“ prilikom snimanja. Britanska policija na sve to sve češće odgovara novim tehnologijama i strožim kaznama.

Vožnja bez prednje tablice u Hrvatskoj nije legalna. Ali za mnoge je to postala svesna odluka. Mala kazna, slaba kontrola i mogućnost izbegavanja kamera čine ovaj prekršaj privlačnim onima koji žele da izgledaju opasno ili jednostavno žele da zaobiđu sistem.

Dok god je cena kršenja zakona 15 ili 30 evra – i to samo ako vas uhvate – mnogi to posmatraju kao „porez na stil“. A zakon, u tom slučaju, nije pravilo, već spisak privilegija za one koji mogu sebi da ih priušte.

Kurir Biznis/Dnevno.hr