Intervju

KVA­DRAT KO­JI VRE­DI: Gde in­ve­sti­ra­ti pametno

Privatna Arhiva

IS­T­R­A­Ž­U­J­E­MO Ka­ko pro­na­ći na­j­pa­me­t­ni­je in­ve­sti­cio­ne šan­se u na­red­nim godinama

U di­na­mi­č­nom sve­tu ne­kre­t­ni­na, gde se uspeh me­ri zna­njem, vi­zi­jom i po­ve­re­njem, „CBS In­te­r­na­tio­nal“ je vo­de­ća ko­n­su­l­tan­t­ska ko­m­pa­ni­ja u re­gio­nu, s go­to­vo dve de­ce­ni­je isku­stva i po­slo­va­njem u Sr­bi­ji, Cr­noj Go­ri, Se­ve­r­noj Ma­ke­do­ni­ji, Hr­vat­skoj i Au­stri­ji. Nji­hov po­r­t­fo­lio po­kri­va sve: uslu­ge po­sre­do­va­nja za ka­n­ce­la­ri­j­ske, ma­lo­pro­da­j­ne, in­du­stri­j­ske i sta­m­be­ne ne­kre­t­ni­ne, pro­ce­nu vred­nos­ti, pro­da­ju in­ve­sti­cio­nih ne­kre­t­ni­na, ali i ra­zvo­j­ni ko­n­sa­l­ti­ng.

Go­ran Ži­v­ko­vić, par­t­ner i re­gio­nal­ni di­re­k­tor ko­m­pa­ni­je, go­vo­ri za Ku­rir Biz­nis o to­me ka­ko da pa­me­t­no in­ve­sti­ra­te u ne­kre­t­ni­ne i ot­kri­va gde se kri­ju klju­č­ne pri­li­ke u na­red­nim go­di­na­ma.

Ka­ko tre­nu­t­no oce­nju­je­te sta­nje na tr­ži­štu ne­kre­t­ni­na u Sr­bi­ji i re­gio­nu?

- Tr­ži­šte ne­kre­t­ni­na iz da­na u dan po­ka­zu­je agi­l­nost i da dr­ži ko­rak sa sve­t­skim tre­n­do­vi­ma, a mi tu di­na­mi­č­nost pre­tva­ra­mo u pri­li­ke za pa­me­t­no ula­ga­nje. Kon­ti­nui­ra­no una­pre­đu­je­mo zna­nje i uslu­ge ka­ko bi­smo kli­jen­ti­ma pru­ži­li ek­spe­r­t­sku po­dr­šku i do­sled­nu po­sve­će­nost - ute­me­lje­ne na zna­nju, od­go­vor­nos­ti i po­ve­re­nju.

Na ko­ji na­čin pre­po­zna­je­te pro­je­k­te s na­j­ve­ćim tr­ži­šnim po­te­n­ci­ja­lom?

- Pro­je­k­te za ek­sklu­zi­v­nu pro­da­ju ili izna­j­mlji­va­nje pa­žlji­vo bi­ra­mo pre­ma stra­te­škim pa­ra­me­tri­ma: po­te­n­ci­ja­lu lo­ka­ci­je, kva­li­te­tu gra­d­nje, du­go­ro­č­noj odr­ži­vos­ti i kre­di­bi­li­te­tu in­ve­sti­to­ra. Na­j­bo­lje je kad smo uklju­če­ni još od ra­ne fa­ze ra­zvo­ja, če­sto pri izbo­ru pa­r­ce­le, jer ta­da mo­že­mo za­jed­no da pos­ta­vi­mo sta­bi­l­ne te­me­lje. U CBS če­sto ka­že­mo da ne za­stu­pa­mo pro­je­k­te, već ih gra­di­mo za­jed­no sa in­ve­sti­to­rom od nu­le. I ta­kav pri­stup da­je vr­hu­n­ske re­zu­l­ta­te.

U Beo­gra­du se dos­ta gra­di, ali ce­ne kva­dra­ta ne pa­da­ju. Ka­ko to obja­šnja­va­te?

- Kao i sva­ko tr­ži­šte, i tr­ži­šte ne­kre­t­ni­na fu­n­k­cio­ni­še po za­ko­ni­ma po­nu­de i tra­žnje. Sve ve­ći broj gra­di­li­šta u Beo­gra­du, No­vom Sa­du i dru­gim ve­ćim gra­do­vi­ma Sr­bi­je po­ka­zu­je da tr­ži­šte i da­lje pre­po­zna­je vred­nost kva­li­te­t­nih i pa­žlji­vo po­zi­cio­ni­ra­nih pro­je­ka­ta. Ce­ne kva­dra­ta ne pa­da­ju ta­mo gde pos­to­ji real­na po­tre­ba i odr­ži­va po­tra­žnja.

Lo­ka­ci­ja je je­di­na stvar ko­ju ne mo­že­te pro­me­ni­ti na­kon ku­po­vi­ne, za­to se nje­na stra­te­ška pro­ce­na uvek isplati

Ka­kva su oče­ki­va­nja kad je reč o ka­n­ce­la­ri­j­skom pros­to­ru u Beo­gra­du i re­gio­nu?

- Beo­grad da­nas ra­spo­la­že sa oko 1,33 mi­lio­na kva­drat­nih me­ta­ra mo­de­r­nog ka­n­ce­la­ri­j­skog pros­to­ra, dok je sto­pa slo­bod­nih pros­to­ra tek oko še­st od­sto. Do kra­ja 2026. oče­ku­je­mo do­dat­nih 150.000 kva­drat­nih me­ta­ra no­vih po­slov­nih kva­dra­ta, pri če­mu se ve­li­ki deo izna­j­mlju­je i pre za­vr­še­t­ka izgra­d­nje. To po­ka­zu­je sna­gu po­tra­žnje i sta­bi­l­nost.

Ko­li­ko su da­nas va­žne stru­č­ne pro­ce­ne vred­nos­ti ne­kre­t­ni­na?

- Veo­ma. Sa­mo u 2024. go­di­ni izvr­ši­li smo vi­še od 1.000 pro­ce­na vred­nos­ti po­slov­nih pros­to­ra u re­gio­nu. Tr­ži­šte se sta­bi­li­zu­je i pos­ta­je sve vi­še za­vi­sno od stru­č­nih izve­šta­ja o vred­nos­ti ne­kre­t­ni­na u ban­ka­r­skim i in­ve­sti­cio­nim pro­ce­si­ma. To je sna­žan si­g­nal zre­los­ti se­k­to­ra i po­ka­zu­je da se sve vi­še odlu­ka do­no­si na osno­vu ana­li­ze, a ne pre­t­pos­ta­v­ke.

Šta bi­ste sa­ve­to­va­li oni­ma ko­ji ku­pu­ju ne­kre­t­ni­nu, bi­lo za ži­vot, bi­lo kao in­ve­sti­ci­ju?

- Lo­ka­ci­ja je ključ. Pre­po­ru­ka je da se iza­be­ru one ko­je pou­zda­no ču­va­ju vred­nost ne­kre­t­ni­ne, ali ima­ju i ja­san po­te­n­ci­jal za ra­st ce­ne. Lo­ka­ci­ja je je­di­na stvar ko­ju ne mo­že­te pro­me­ni­ti na­kon ku­po­vi­ne, za­to se nje­na stra­te­ška pro­ce­na uvek ispla­ti. Ako je ku­po­vi­na u in­ve­sti­cio­ne svr­he, sa­vet je da se fo­kus usme­ri na lo­ka­ci­je ko­je već ostva­ru­ju pre­mi­jum ren­te. Bi­ra­j­te kva­drat ta­mo gde će vre­me ra­di­ti za vas.

Ka­ko vi­di­te po­zi­ci­ju ko­m­pa­ni­je „CBS In­te­r­na­tio­nal“ u na­red­nim go­di­na­ma?

- Naš tim se ra­zvi­ja u svim se­g­men­ti­ma po­slo­va­nja: od ana­li­ti­ke i tr­ži­šnih sa­ve­ta do pro­da­je, ma­r­ke­ti­n­ga i ra­zvo­ja. Po­no­sni smo što po­slu­je­mo u pet ze­ma­lja i što su vra­ta uvek otvo­re­na za no­ve lju­de, ide­je i ta­len­te. In­ve­sti­to­ri­ma sa­ve­tu­jem: ne tra­ži­te idea­lan tre­nu­tak, već ideal­nu po­zi­ci­ju. Ona mo­že pos­to­ja­ti i u Beo­gra­du, i u Sko­plju, i u Ri­je­ci - va­žno je pre­po­zna­ti vred­nost ko­ja tek do­la­zi, a mi u CBS to ume­mo.

Foto: Shutterstock

RETAIL SEGMENT:

Čak 590.000 kva­dra­ta ma­lo­pro­da­j­nog prostora

Re­tail i in­du­strial se­k­to­ri se znat­no me­nja­ju. Ka­kve tre­n­do­ve vi­di­te u Sr­bi­ji i re­gio­nu?

- Ma­lo­pro­da­j­ni pros­tor u Beo­gra­du bro­ji 590.000 kva­drat­nih me­ta­ra mo­de­r­nih po­vr­ši­na ra­ču­na­ju­ći šo­pi­ng cen­tre i re­tail pa­r­ko­ve. Re­tail se­g­ment u Sr­bi­ji se ši­ri pre­ma dru­gim gra­do­vi­ma: Kra­gu­je­v­cu, Ša­p­cu, Ča­č­ku, a sve su to sre­di­ne u ko­ji­ma će na­red­ni ma­lo­pro­da­j­ni ta­las do­ne­ti no­ve šo­pi­ng fo­r­ma­te. U isto vre­me, lo­gi­sti­ka i in­du­stri­ja pre­la­ze u no­vu fa­zu di­gi­ta­li­za­ci­je i odr­ži­vos­ti. To vi­še ni­su obi­č­ne ha­le - to su pa­me­t­ni ko­m­ple­k­si. U Hr­vat­skoj vi­di­mo po­ra­st za­h­te­va za lo­gi­sti­č­ke pa­r­ko­ve u oko­li­ni Za­gre­ba i Ri­je­ke, dok je u Cr­noj Go­ri tre­nu­t­no u ra­zvo­ju vi­še mu­l­ti­fu­n­k­cio­nal­nih zo­na. Au­stri­j­sko tr­ži­šte be­le­ži tre­nd ko­n­ve­r­zi­je sta­rih in­du­stri­j­skih zo­na u mo­de­r­ne cen­tre di­stri­bu­ci­je.