ŠTA DA RADITE AKO VAM OVO OTKAŽE DOK VOZITE? Jedna od najgorih situacija za volanom, a možete lako da se snađete
Tokom vožnje mogu se pojaviti razne neočekivane situacije koje zahtevaju brzo donošenje odluka. Jedan od njih, i jedan od najgorih, jeste da "ostanete" bez kočnica.
Nije toliko često, ali se ipak dešava i iako je to veoma neuobičajena situacija, ponekad se zbog ovog uzroka dogode fatalne nesreće. Najčešće zbog neznanja kako reagovati na vreme.
Pre svega, iako je lako reći, potrebno je da ostanete mirni. I pre svega, nastavite da kontrolišete vozilo. Važno je bezbedno ga zaustaviti. Očigledno je da morate odmah prestati sa ubrzavanjem čim se ova greška otkrije. Ne škodi pokušati upozoriti druge učesnike u saobraćaju uključivanjem svetla za opasnost, pa čak i trubljenjem.
Motor ne sme biti isključen, jer će servo volan prestati da radi i upravljanje će postati mnogo teže i komplikovanije. Papučicu kočnice treba pritisnuti nekoliko puta da bi se pokušao povećati pritisak u kolu, u slučaju da je to zbog kvara pumpe. Ako ovo ne uspe, morate pokušati da smanjite brzinu vozila korišćenjem motorne kočnice, smanjujući brzine.
Ako automobil ima manuelni menjač, to je lako. Ako je automatski, skoro svi imaju sekvencijalni režim rada. Morate postepeno smanjivati brzinu kako biste što brže prebacili u niži stepen prenosa.
Čim se otkrije kvar kočnica, morate pronaći način da napustite put ili se približite bankini kako ne biste doveli druge vozače u opasnost. Ako vozite u gradu, pre nego što izgubite kontrolu nad vozilom i izazovete nesreću ili sudar, pokušajte da ga „očišćate“ o ogradu, ivičnjak trotoara ili bilo koji drugi element. Bolje i to nego da udariš drugi auto.
Kako znate da li kočnice otkazuju?
Postoje određeni tragovi koje ovaj kočioni sistem može da detektuje pre nego što potpuno otkaže. Ako se utvrdi da kočnica tvrđa i da morate da primenite veću silu na nju ili koči manje nego ranije, to može biti zbog kvara na pojačivaču kočnica. I obično se javlja zbog dugog perioda neaktivnosti, prekomerne toplote ili kvara pumpe.
Potrebno je proveriti svaka dva ili tri meseca da li je kočiona tečnost ispravna, da li su pločice istrošene i da li su diskovi u dobrom stanju. Ako je pedala kočnice veoma mekana kada je pritisnete, nivo kočione tečnosti je možda prenisko pao ili u kolu ima vazduha.
Ako automobil počne čudno da se ponaša pri kočenju ili se kreće bočno, potrebno ga je odvesti u servis kako bi se proverio ceo sistem i otkrio mogući problem, koji bi mogao dovesti do nečeg ozbiljnijeg. Ovaj simptom može biti posledica i kvara na jednom od amortizera, ali ne škodi ga proveriti.
BiznisKurir/Jutarnji.hr