EVROPSKA UNIJA SKRAĆUJE ROK VAŽENJA VOZAČKE DOZVOLE! Svaka zemlja će sama odlučivati kako će to primeniti
Zemlje članice EU imaće pet i po godina da uvedu digitalnu vozačku dozvolu, a vozači će imati pravo da zatraže dozvolu u fizičkom obliku
Evropski parlament je dopunio direktive o vozačkim dozvolama, koje sadrže brojne novine. Među najvažnijim novostima je uvođenje digitalne vozačke dozvole koju će vozači imati na svojim pametnim telefonima i koja će, prema novim pravilima, postati standardna u EU.
Zemlje članice imaće pet i po godina da uvedu digitalnu vozačku dozvolu, a vozači će imati pravo da zatraže dozvolu u fizičkom obliku.
Jedna od najspornijih novina je mogućnost da zemlje članice propišu kraći period važenja vozačke dozvole za vozače starije od 65 godina. Time bi se, uz već postojeće lekarske preglede u nekim zemljama, uvele dodatne obaveze koje se odnose isključivo na ovu starosnu grupu.
Na tu odredbu reagovala je AGE Platform Europe, krovna organizacija koja okuplja udruženja za prava starijih osoba iz cele Evropske unije. U svom saopštenju upozorili su da bi uvođenje automatskih starosnih granica bez individualne procene sposobnosti za vožnju moglo predstavljati oblik diskriminacije na osnovu starosti, piše Mirovina.
„Takve mere nisu zasnovane na naučnim dokazima koji bi opravdali automatsko smanjenje važenja vozačke dozvole nakon određene dobi. Umesto toga, potrebna je individualna procena sposobnosti, bez obzira na godine života“, poručili su iz AGE Europe.
Organizacija podseća da mnoge starije osobe i dalje aktivno, odgovorno i bezbedno učestvuju u saobraćaju, te da bi neosnovana ograničenja mogla imati negativne posledice po njihovu mobilnost, samostalnost i kvalitet života.
Očekuje se da će svaka zemlja odlučiti da li i na koji način će primeniti odredbu o kraćem trajanju dozvola za starije vozače.
Uprkos aktivnom učešću u saobraćaju, statistike pokazuju da su stariji vozači uključeni u značajan broj saobraćajnih nesreća. U prvih sedam meseci 2024. godine, osobe starije od 65 godina skrivile su 2.688 saobraćajnih nesreća, u kojima je bilo 779 povređenih. U istom periodu, 24 osobe iz ove starosne grupe su poginule u saobraćaju.
Kurir Biznis/Poslovni.hr