NAGLO POSKUPLJENJE

CENE NA TEMU PODIVLJALE! Cena haljine sa 18 skočila na 40 dolara! Šiping skuplji od proizvoda

Shutterstock Temu

Kineski onlajn prodavac Temu počeo je da dodaje „uvozne dažbine“ od oko 145% kao odgovor na tarife koje je uveo predsednik SAD Donald Tramp.

Ove naknade, koje su se počele pojavljivati tokom vikenda nakon što su cene porasle u petak, često koštaju više od samih proizvoda koje potrošači kupuju i mogu više nego udvostručiti cenu prosečne porudžbine.

Na primer, letnja haljina koja se na Temu-u prodaje za 18,47 dolara, nakon dodatka 26,21 dolar uvoznih dažbina, koštaće ukupno 44,68 dolara, što predstavlja nadoknadu od 142%, prema analizi CNBC-ja. Dečji kupaći kostim po ceni od 12,44 dolara, koštaće kupce 31,12 dolara kada se doda 18,68 dolara dažbina, čak 150% više. Ručni usisivač sa cenom od 16,93 dolara sada košta 40,11 dolara kada se uračuna dažbina od 21,68 dolara – što je otprilike 137% poskupljenja.

Ručni usisivač Foto: Promo

„Artikli koji se uvoze u SAD mogu biti podložni uvoznim dažbinama. Ove dažbine pokrivaju sve troškove povezane sa carinskim procedurama, uključujući uvozne takse koje plaćamo carinskim organima u vaše ime“, navodi Temu na svom sajtu. „Iznos prikazan na sajtu ne mora predstavljati stvarni iznos plaćen carinskim organima.“

I Shein povećao cene

Konkurentski prodavac na sniženju, Shein, takođe je povećao cene na svom sajtu, ali izgleda da ne primenjuje uvozne dažbine. Kompanija je dodala poruku prilikom plaćanja: „Tarife su uključene u cenu koju plaćate. Nikada nećete morati da doplaćujete prilikom isporuke.“

Ove promene dolaze nakon što su Temu i Shein početkom meseca upozorili da će povećati cene nakon što je Tramp uveo tarife od 145% na mnoge kineske proizvode.

Donald Tramp za govornicom Foto: EPA Kent Nishimura Pool

„Zbog nedavnih promena u globalnim trgovinskim pravilima i tarifama, naši operativni troškovi su porasli“, navodi Temu na sajtu početkom meseca. „Kako bismo nastavili da vam nudimo proizvode koje volite bez kompromisa po pitanju kvaliteta, počećemo sa prilagođavanjem cena od 25. aprila 2025.“

Uvozne dažbine narušavaju osnovnu prednost Temua koja ga je učinila popularnim – niske cene. Temu, koji je u vlasništvu kineskog giganta PDD Holdings, postao je izuzetno popularan u SAD nakon lansiranja 2022. godine, zahvaljujući masovnoj onlajn kampanji sa sloganom „Kupuj kao milijarder“. Iako je isporuka znala da traje dugo, potrošači su se okupljali oko sajta jer su niske cene odeće, elektronike i kućnih potrepština činile čekanje vrednim.

Temu je omogućavao potrošačima s ograničenim budžetom, koji se bore s troškovima hrane i stanovanja, da sebi priušte nešto lepo – poput nove odeće ili dekoracije – bez velikih troškova. Sada će cene mnogih proizvoda više ličiti na one kod američkih konkurenata poput Amazona, Walmarta i Targeta, ali će isporuka i dalje trajati više od nedelju dana.

Temu Foto: Shutterstock

Temu je drastično smanjio ulaganja u onlajn oglašavanje u SAD otkako je Tramp najavio nove tarife. Aplikacija Temu pala je na 73. mesto na Apple-ovoj listi najpopularnijih aplikacija, iako je ranije bila u top 10, prema podacima Sensor Tower-a. Shein je trenutno na 54. mestu, dok je prošlog meseca bio na 15.

Bilo je lepo dok je trajalo

Kupci Temua preplavili su Reddit žalbama na nove uvozne dažbine. U jednoj objavi pod naslovom „R.I.P. Temu, bilo je lepo dok je trajalo“, korisnik je napisao da su cene „odletele u nebo“ u petak.

„Od kupovine kao milijarder do kupovine kao siromah – sve u jednom danu“, napisao je drugi korisnik u objavi u subotu.

Macinzi Moris, korisnica Temua iz jugoistočnog Misurija, rekla je da je naručila set saksija za sukulente za 12,25 dolara pre nego što su cene počele da rastu. Do petka, cena istih saksija porasla je na 30 dolara, kaže ona. Moris redovno kupuje opremu za jogu, odeću i razne druge proizvode sa sajta „nekoliko puta mesečno“, ali sada očekuje da će kupovati drugde, jer su artikli postali skuplji.

„Nema smisla plaćati 140% više kada isti proizvod mogu da kupim na Amazonu za istu cenu, i to obično brže stigne“, kaže Moris.

BiznisKurir/BIZ Life