neočekivani troškovi

ZBOG 1 STVARI U TELEFONU SKUPO PLAĆATE RAČUNE! Navodno vam čine uslugu, a zapravo vas varaju - Evo kako da se zaštitite

Shutterstock

Sklapanjem ugovora sa telekomunikacionim operatorima, korisnici unapred znaju koliko će iznositi njihov mesečni račun.

Međutim, dodatne usluge poznate kao VAS (Value Added Services) mogu značajno uvećati ove troškove, ponekad i bez znanja korisnika.

Neočekivani troškovi zbog VAS usluga

VAS usluge uključuju plaćanje parkinga, donacije, SMS glasanja i slične servise. U idealnom scenariju, korisnik je svestan da će mu račun biti veći jer je koristio dodatne usluge. Međutim, godinama su prisutni i slučajevi VAS SMS prevara, kada korisnici tvrde da se nisu prijavili za uslugu, a njihovi računi su povećani.

Jedna žena suočila se sa ovim problemom kada je njen račun iznenada porastao sa 2.400 na 3.700 dinara u decembru, a zatim dostigao čak 5.000 dinara u januaru. Nakon posete jednom operateru, otkrila je da su joj naplaćene VAS SMS usluge koje nije aktivirala, a poruke su dolazile sa broja 3334 od kompanije NTH. Dodatno zbunjujuće je to što su te poruke bile skrivene u spam folderu telefona, što može ukazivati na potencijalnu prevaru.

Odgovornost provajdera i zaštita korisnika

Kako su VAS usluge nezavisne od operatora i pružaju ih treće strane, korisnici su često upućeni na provajdere ovih usluga. U ovom slučaju, predstavnici kompanije NTH tvrdili su da je korisnica sama aktivirala uslugu, iako ona nije bila svesna toga. Upućena je da podnese reklamaciju putem imejla, ali iz NTH-a nisu odgovorili na pitanja novinara o svojim praksama pružanja ovih usluga.

Foto: Shutterstock

Predsednica Upravnog odbora Republičke unije potrošača Vesna Perinčić objašnjava za Danas da korisnici moraju da potvrde aktivaciju VAS usluga putem SMS-a. Ipak, u slučajevima kada korisnici tvrde da to nisu učinili, operator bi trebalo da istraži slučaj i od provajdera traži dokaz o aktivaciji. Ako se dokaže da je korisnik sam aktivirao uslugu, nema prava na obeštećenje.

Kako se zaštititi?

Da bi se izbegli ovakvi problemi, potrošači bi trebalo da budu pažljivi prilikom kliktanja na linkove i instaliranja aplikacija izvan zvaničnih prodavnica kao što su Google Play ili Apple App Store. Takođe, moguće je unapred blokirati VAS usluge kod mobilnog operatora ili postaviti limit mesečne potrošnje kako bi se sprečili neželjeni troškovi.

Perinčić savetuje da korisnici, prilikom sklapanja ugovora, zatraže isključenje svih VAS usluga koje ne žele da koriste, dok za neophodne servise, poput parkinga ili bankarskih usluga, mogu napraviti izuzetak.

Dok telekomunikacioni operatori i regulatori ne pronađu efikasnije načine zaštite potrošača, ostaje na korisnicima da budu oprezni i informisani kako bi izbegli neprijatna iznenađenja na računima za telefon.

BiznisKurir.rs