SVE OVO ZA 150 €? MOGU LI DA ZNAM ZAŠTO GA PRODAJETE? Čuvajte se lažnih kupaca, imaju dobro razrađenu šemu
Prate nove oglase, javljaju se, pretvarajući se da su kupci, pokušavaju da od prodavca izvuku podatke o bankovnoj kartici, koji su navodno potrebni za plaćanje
Oni koji planiraju da odu na skijanje se sada pripremaju – razmišljali smo tako gledajući dečiju skijašku opremu koja je neko vreme bila nekorišćena. Treba prodati, reklamirati... Rečeno, gotovo! Istog dana smo objavili šta nameravamo da prodamo na vodećoj veb reklami. I istog dana nam se javio prvi potencijalni kupac.
"Sve ovo za 150 evra?“, poslao je on u poruci kupac pokazujući na prodavca, da pomislimo da smo cenu postavili prenisko, pa želi što pre da se dočepa ovog "ulova“.
„Mogu li da znam zašto ga prodajete?“, nastavio je da komunicira putem poruka, koje su sve imale za cilj da stvore utisak da je na drugoj strani kupac koji je presrećan zbog dobre prilike koja se ukazala i pokušava da proveri da nije reč o prevari, da ski oprema možda nije oštećena.
Kada smo razjasnili pitanje razloga prodaje i u kakvom su stanju stvari ponuđene na prodaju, skoro smo mogli da čujemo (nismo, naravno, kroz poruke, ali su bile tako intonirane da je bilo žao ...) uzdah oca koji bi tako rado opremio svoje dete za snežne radosti, ali problem je što je skijaška oprema kod nas u Zagrebu, a on je u Rovinjskom Selu i nema mogućnosti da dođe u Zagreb da je pokupi.
Ali on ima rešenje! Rekao je da će srediti da dostavljač DPD-a dođe kod nas da preuzme stvari. Nema problema, odgovaramo, ali kako planirate da nam platite? I tu je imao spremno rešenje. Oni će odmah uplatiti novac DPD-u, istog dana ćemo ga videti na računu, a tek kada novac bude na našem računu, DPD će nas kontaktirati da dogovorimo kada mogu da dođu po ski opremu. Rekao je da mu treba samo naš IBAN i ime da uplati novac i adresu koju može dati DPD-u. Zvuči razumno, zar ne? Ne, ipak se ispostavilo.
Uz određenu dozu opreza, pre davanja IBAN-a, proverili smo da li možemo da damo IBAN nekom nepoznatom ko želi da nam isplati novac. I policija, i banka i DPD su ovde saglasni – treba dati IBAN onome ko treba da vam isplati novac, jer bez ovih podataka ne mogu da izvrše uplatu. Stoga smo kupcu, koji nam je u toj fazi dao i svoje ime i adresu, poslali IBAN i adresu na koju dostavljač može doći po ski opremu. Ipak, sa dozom opreza, hteli smo da damo broj računa Revolut računa na kome nemamo novca, ali se koristi za ovu i slične situacije. Tamo nas je kupac preusmerio na DPD, poslavši nam link:
"Već sam uplatio novac DPD-u, samo čeka da ga podignete“. Evo uputstva, tako da možete da vidite šta vam treba sa DPD-om“.
- Potrebno je da unesete potrebne podatke za svoju verifikaciju! – došao je nevešto složen odgovor, čak i sa uzvikom na kraju. Kada smo, zabave radi, upozorili "službenicu DPD-a” da se u Hrvatskoj u normalnoj, službenoj komunikaciji ne koristi uzvičnik na kraju rečenice, komunikacija je prekinuta. Takođe smo poslali poruku 'kupcu' da nećemo dati CVC i da bismo želeli da se sastanemo sa njim. A onda je komunikacija prekinuta. Nismo se pokazali kao dobra žrtva, pa se ekipa koja se krila iza neregistrovanog broja mobilnog telefona, iza adrese na kojoj je prijavljen stan za iznajmljivanje u Rovinjskom Selu i iza lažnog imena - povukla.
Da nas ova lovačka igra kasnije ne bi koštala, kada smo odlučili da uplatimo nešto novca na taj Revolut račun, odmah smo ga zatvorili. Obavestili smo i banku i DPD o pokušaju prevare.
"Ako imaju vaš IBAN, mogu da vam plate samo novac. Ne mogu da podignu novac sa njega, a ne mogu ni da podignu novac u ekspozituri, da ga prebace na drugi račun, ili da otvore trajni nalog..., ništa bez pokazivanja fizičke kartice i lične karte“, rekli su nam u Privrednoj banci Zagrebu, i nastavili:
- Kada nešto prodajete, potrebno je da date IBAN, odnosno međunarodni broj bankovnog računa, ako želite da vam kupac uplati novac na to. Ovo je, zajedno sa vašim imenom, jedina informacija koju potencijalni kupac sme da primi. Nikada i ni pod kojim okolnostima nikome ne dajte broj kartice, njen datum isteka i CVV/CVC broj (Vrednost/Kod za verifikaciju kartice), kao i kod sa ključem za aplikaciju za mobilno bankarstvo. Da su se dočepali, sve bi im bilo na dlanu, kod ovih podataka postoji zloupotreba i kartice i mobilnog bankarstva. Pogotovo ako vas takođe traže da se odmah autentifikujete preko aplikacije! Tada bi banka trebalo da blokira i vašu karticu i mobilno bankarstvo.
I MUP napominje – nikome ne šaljite podatke o bankovnoj kartici! Podatke o broju bankovne kartice, PIN broju i trocifrenom CVV broju na poleđini bankovne kartice, kao i lične podatke, ne treba davati nepoznatim licima. Ako neko treba da vam isplati novac, dovoljno je da toj osobi pošaljete svoj IBAN, bez ikakvih drugih podataka o kartici.
O pokušaju prevare - u kojoj takođe koriste DPD, obavestili smo i tu dostavu. Tamo navode i da su sve češći pokušaji prevare, svesni su da se u nekim slučajevima pominje DPD, kao dostavni servis koji šalje novac i/ili robu.
"Ovakvi navodi predstavljaju zloupotrebu brenda DPD i pokušaj prevare. Pazite kome dajete i gde unosite podatke o kartici, što je neophodno samo ako plaćate onlajn. Jedina informacija koju osoba koja želi da vam uplati sredstva opravdano može da zatraži i koja je neophodna za uplatu je IBAN/broj računa i ime primaoca. Prevaranti sa ciljem prevare mogu se predstaviti kao zainteresovani kupac koji želi da izvrši uplatu ili kao prodavac koji traži avans kao garanciju za prodaju. Uvek se radi o prikupljanju podataka: ime i prezime, broj kartice, do kada važi i trocifreni broj (CVV), a često pored datih podataka traže i vaše lične podatke. Prevarance ćete prepoznati ako zatraže kopiju vaše kartice ili lične karte, ako zatraže da im pošaljete podatke o kartici porukom ili ako dobijete link do nepoznate stranice na kojoj traže da unesete svoju ličnu i karticu informacije. Ako ste bili žrtva takvog pokušaja prevare i poslali ste kopije svojih kartica ili ste uneli podatke o kartici na lažnoj stranici, obavezno o tome obavestite banku koja vam je izdala karticu, kako biste sprečili prevarante da dalje koriste vašu karticu" , navodi DPD.
Dakle, nemojte nasedati na laskanje potencijalnog kupca ili (dobro smišljena) objašnjenja. Čak i kada je potencijalni kupac iz drugog grada, ili iz druge zemlje, kupoprodaja se može – i mora – obaviti bez otkrivanja podataka o bankovnoj kartici. Ukoliko posegnu za prethodno opisanom opcijom kupovine i plaćanja putem dostavne službe, uzvratite im ponudom da plate dostavljaču po preuzimanju. I tu će verovatno prestati interesovanje 'kupca' za vas i artikle koje prodajete.
Kurir Biznis/Poslovni.hr