PROIZVOĐAČI KAFE PRED VELIKIM PROBLEMOM! EVO I ZBOG ČEGA

Promo

Domaći proizvođači kafe su prinuđeni da intervenišu na veleprodajnim cenama i na taj način očuvaju kontinutet poslovanja. Cene sirove kafe na svetskom tržištu ne prestaju da divljaju, od kraja 2023. godine nabavna cena arabike skočila je za preko 70%, dok je cena robuste zabeležila još drastičniji rast, neverovatnih 227%. Srpski potrošači cene kvalitetnu kafu, a da bi takva i ostala, rast cena je neminovan. Evo kakvi se to potresi dešavaju na svetskom tržištu.


Svet se suočava sa jednim od najizazovnijih perioda kada je reč o proizvodnji kafe – napitka koji je nezamenljiv deo svakodnevnice za milione ljudi širom sveta. Cena kafe kontinuirano raste i ova povećanja nisu samo prolazni udarci, već dugoročna posledica globalnih ekonomskih, geopolitičkih i klimatskih promena, koje se odražavaju na finalnu cenu proizvoda.


Pratimo nekoliko ključnih faktora. Najpre, klimatske promene - tradicionalni regioni za uzgoj kafe, poput Brazila i Vijetnama, suočeni su sa ekstremnim vremenskim uslovima – suše, obilne padavine i nepredvidive temperature značajno utiču na količinu i kvalitet berbe.

Promo 


Logistički izazovi takođe igraju veliku ulogu u formiranju cena. Najpre pogođen pandemijom, već poremećen lanac snabdevanja se dodatno zakomplikovao napadima Huta na teretne brodove u Crvenom moru. Ovo produžava tranzitno vreme brodova iz Azije ka Evropi sa 30 na 90 dana jer koriste alternativne rute. U međuvremenu, pojavili su se izazovi i sa transportom kafe iz Brazila.


Povećana potražnja za kafom na globalnom nivou dodatno podiže cene. Azijska tržišta beleže porast u potrošnji kafe usled promena u navikama potrošača, što vrši dodatni pritisak na već ograničene zalihe. Kafa je postala toliko dragocena i skupa, da su nedavno zabeleženi čak i slučajevi krađa zrna kafe sa plantaža.


A kako se to odražava na naše tržište? Sve ove promene nisu samo brojke na globalnim tržištima – one se reflektuju i na domaće. Kafa je u našoj zemlji mnogo više od napitka, predstavlja poseban ritual, trenutak opuštanja i povezanosti.

Promo 


Poseban izazov ovih promena osećaju proizvođači kafe. Intervencija na veleprodajnim cenama je neophodna kako bi održali kontinuitet proizvodnje, ali pre svega zadržali kvalitet a time i opravdali poverenje potrošača, jedini način da opstanu na tržištu. Ovo naročito važi za manje proizvođače koji imaju manju ekonomsku fleksibilnost. Bez cenovne korekcije, svi proizvođači su suočeni sa velikim rizikom da izgube sposobnost da nastave sa proizvodnjom, pruže tržištu kvalitetan proizvod, odnosno da uopšte snabdevaju tržište kafom. Skok cena na globalnom tržištu znači da se mora naći balans između očuvanja kontinuiteta proizvodnje i očuvanja kvaliteta kako bi proizvođači mogli da opstanu u ovoj danas veoma izazovnoj industriji.


Neminovno je da posledice globalnih izazova na tržištu kafe delom osete i domaći potrošači. Ipak, imajući u vidu drastičan rast cena arabike i robuste na svetskom tržištu, rast cena kafe u Srbiji je značajno manji.

Promo