Posle 101 godine od osnivanja i prvog leta, češka nacionalna aviokompanija prestaće da postoji. Ove sedmice je predviđen poslednji let Čeh erlajnsa (poznatog i kao ČSA). Na praški aerodrom Vaclav Havel sleteće poslednji avion na liniji iz Pariza. ČSA je, inače, peta najstarija aviokompanija na svetu.
Nakon toga, Čeh erlajns "utopiće" se u drugu češku aviokompaniju – Smartvings.
Do ovakvog scenarija došlo je zbog dugoročnih finansijskih teškoća. One su uzrokovane i nizom velikih događaja kao što su napad na SAD 11. septembra, ekonomska kriza 2008. i kovid pandemija, ali i zbog uspona loukost aviokompanija.
Skupa flota
Problemi kompanije počeli su još devedesetih sa prvim neuspešnim pokušajem privatizacije. Nakon događaja iz ovog veka, flota kompanije je počela da se smanjuje, a pod okrilje Smartvingsa, ČSA je došao još 2018. kada je rivalska kompanija kupila gotovo 98% akcija.
Češka televizija kao probleme navodi i konflikte unutar aviokompanije i neiskustvo menadžmenta koje je dovelo do loših poslovnih odluka.
Češki mediji podsećaju da je pod vođstvom biznismena Jaroslava Tvrdika tokom prethodne decenije došlo do kupovine novih, skupih aviona, i povećanja drugih troškova. Bivši predsednik ČSA Miroslav Kula okrivio je Tvrdikove "megalomanske projekte" i "nekompetentan menadžment" za neuspeh kompanije.
S druge strane, Tvrdik koji je vodio kompaniju pre 20 godina, pre toga je ocenio da je gašenje neizbežan rezultat usled eksternih okolnosti.
U poslednje vreme, aviokompanija letela je na samo dve linije – do Pariza i Madrida. Takođe, ima samo dva aviona Erbas A320-200 u floti. Jedan od njih je već leteo samo za Smartvings. Ipak, Smartvings kupovinom dobija još četiri aviona koji su prethodno naručeni. Dva bi trebalo da stignu do kraja godine, a dva u prvoj polovini sledeće.
Let za Zagreb još 1930.
Prvi let koji je ČSA (Czech State Airlines) obavio 1923. bio je na tada domaćoj liniji Prag-Bratislava. Na tom letu bile su samo dve osobe – pilot Karel Brabenec i novinar koji je izveštavao. Leteli su tri sata. Prvi avion zapravo je bio dvosed-dvokrilac kakvi su korišćeni u Prvom svetskom ratu.
Prva međunarodna linija bila je za Jugoslaviju, kada je 1930. godine ČSA počeo da leti za Zagreb. Za daleke destinacije ČSA je leteo od sedamdesetih – Montreal, Njujork i Havana.
Starije od ČSA bile su samo aviokompanije kao što su holandski KLM i kolumbijska Avianka (obe osnovane 1919.), australijski Kvantas (1920) i sovjetski Aeroflot (1923). ČSA je bio poznat i po tome što je imao svoj kod, odnosno oznaku OK.|
biznis.kurir.rs