Prestižne japanske firme Shimizu, Marubeni, Sumitomo, Sanyu Narito, Itochu i Mitsubishi Corp, samo su neke od 100 kompanija koje sutra dolaze u Srbiju u potrazi za prilikama za investicije, a koje do sada nisu bile prisutne na srpskom tržištu.
Jedan od mamaca za njihov dolazak mogao bi biti i novi investicioni rejting Srbije, ali je poseta direktna posledica razgovora započetih tokom posete delegacije Vlade Srbije Japanu u junu ove godine.
Ovom prilikom, kako za Kurir tvrdi Oliver Lepori, izvršni direktor Japanske Poslovne Alijanse u Srbiji (JBAS), japanske kompanije naročito su zainteresovane za saradnju sa domaćim IT kompanijama i startap-ima koji mogu da ponude inovativna rešenja japanskom tržištu.
- U proteklih deset godina, japanske kompanije su uložile oko 300 miliona evra u Srbiju. One po pravilu nose značajnu dodatnu vrednost jer ulazu u lokalne zajednice i nude posebne programe i brojne benefite za svoje zaposlene. Japanske investicije su pretežno usmerene na industrijsku proizvodnju, ali i na sektore poput poljoprivrede. JBAS aktivno podržava dalje jačanje investicija, kroz inicijative kao što je bilateralni sporazum o zaštiti investicija - kaže Lepori.
Prema njegovim rečima poslednjih godina, usled implementacije strategije Society 5.0, njihovo interesovanje se naglo proširilo na inovativne oblasti.
- To su pre svega digitalizacija, pametni gradovi, zdravstvo, obnovljivi izvori energije, veštačka inteligencija i automatizacija. Ova strateška usmerenost na tehnološki razvoj doprinosi dugoročno održivim rešenjima u Srbiji i jača veze između dve zemlje - ističe Lepori.
On dodaje da je Japan je jedan od najvećih svetskih investitora, a u Srbiji je jedan od najvećih donatora, često ulažući u projekte koji direktno pomažu lokalnom stanovništvu.
- Japan prepoznaje Srbiju kao politički i ekonomski stabilnog partnera u okviru poslovne strategija koja favorizuje ulaganje u zemlje saveznice. Srbija je posebno privlačna zbog svoje neutralne pozicije između Istoka i Zapada, kvalifikovane radne snage i povoljnih sporazuma o slobodnoj trgovini - kaže Lepori.
Savetnik za razvoj i investicije Mahmud Bušatlija ističe da Japanci dobro planiraju svaki svoj poslovni potez i sigurno ne dolaze u Srbiju kao turisti.
- Oni ozbiljno razmatraju svaki svoj korak i doći sa druge strane sveta kod nas i potrošiti nekoliko dana ovde za njih znači uzgubiti pare kod kuće i zato dobro razmisle zašto bi negde dolazili. Očekujem da će biti raspoloženi da ovde nešto rade. Pitanje je ko će kakav projekat moći da im prikaže. Oni traže partnere u Srbiji da bi nešto radili i nadam se da će to biti vrlo uspešno jer ne bi dolazili da nemaju nešto već dogovoreno. Prisutni su ovde i jedan su od najvećih donatora, znaju situaciju kod nas tako da ne vidim ništa drugo nego da dolaze da vide kakav se posao ovde može napraviti - smatra Bušatlija.