Novčanik

KAFU ĆEMO PLAĆATI SUVIM ZLATOM! Za pet godina napitak kojim mnogi započinju dan poskupeo čak 45 odsto, ali to nije kraj

Shutterstock

U susednim zemljama cena kafe i čaja porasla za 35 procenata, ali nema odgovora zašto je u Srbiji njihova cena za 11 odsto veća

Za poslednjih pet godina u Srbiji je kafa poskupela za 46 odsto, što je najveće poskupljenje u celom regionu, a što je još gore cene ovog proizvoda, bez koga mnogi ne mogu da zamisle dan, rašće i ubuduće.

Naime, kako je pokazala analiza "Blumberg Adrije" od početka 2019. godine cene grupe proizvoda koju čine kafa i čaj u regionu porasle su u proseku za oko 35 odsto, što je za 11 procenata manje nego u Srbiji.

Foto: Shutterstock

Da ovde nije kraj poskupljenjima i da ćemo omiljeni napitak mnogih plaćati "suvim zlatom" govori i činjenica da je cena sirove kafe na svetskim berzama sve veća, što automatski znači da će biti skuplja i kod uvoznika i kod proizvođača svuda u svetu, pa i u Srbiji. Tako je od početka ove godine cena robuste porasla za više od 80 odsto, a arabike za više od 30 procenata.

Glavni razlog poskupljenja kafe leži u lošim vremenskim prilikama u Brazilu i Vijetnamu koji su glavni proizvođači i izvoznici sirove kafe na svetkom tržištu.

Upravo taj razlog navode i u "Atlatnik grupi" koja je vlasnik "grand", "bonito", "barkafe", a od skoro i "donkafe" i "ce kafe".

- Visoke cene kafe posledica su visokih cena sirovina i usluga, kao i slabije berbe, logističkih problema s pristizanjem brodova, male raspoloživosti kafe na spotu i involviranosti fondova na berzama. Usled logističkih problema dostave kafe iz Brazila, kad je arabika u pitanju, kasnila je isporuka kafe od kraja 2023, fondovi su kratkoročno iskoristili manjak kafe u zemljama konzumenata i podigli nivo berze, a time i cenu na visok nivo. Istovremeno, berba je manja od očekivane zbog suše i sitnijeg zrna, a prema prognozama, suša se nastavlja i samim tim se očekuje i nastavak rasta nabavnih cena - objašnjavaju u Atlatnik grupi za Kurir.

Foto: Profimedia

 U toj kompaniji ističu da robuste neće biti dovoljno ni u 2024. zbog nepovoljnih vremenskih uslova u zemljama porekla Vijetnamu i Indoneziji gde je zbog nepovoljnih vremenskih uslova podbacila s berbama.

- Tu je i problem visoke cene zbog izazova u transportu jer je zbog napada na tranzitne brodove, produženo vreme tranzita za duplo ili više, kao i posledično viših cena. Robusta sa nastavkom rasta cene dolazi na istorijski maksimum i pretenduje da pređe cenu arabike. Nažalost, nema naznaka da će u skorijem periodu doći do poboljšanja situacije - kažu u Atlantik grupi i dodaju da "maksimalno vode računa o tome da teret poskupljena u čitavom lancu poslovanja ne prenesu većim delom na potrošača".

Aleksandar Bogunović, Sektor Udruženja za biljnu proizvodnju i prehrambenu industriju u PKS napominje da su cene čaja u Srbiji od 2019. do 2023. porasle za oko 25 odsto, dok je cena sirove kafe u istom periodu poskupele za oko 45 procenata.

Foto: Kurir Televizija

 - Na poskupljenje kafe su uticali pre svega rast troškova logistike i rast cena na berzama. Slabiji prinosi, ratovi, prekinute trgovačke rute, klimatske promene, manjak radnika i visoki troškovi energije, sve to utiče na poskupljenje. Negativan uticaj imaju i visoke cene sirovina za kafu, kao i rat u Ukrajini. Pogoršana je ionako delikatna ravnoteža ponude i potražnje. Duge suše u Vijetnamu, glavnom proizvođaču kafe robusta, naškodile su biljkama. Brazil, s druge strane, koji je glavni izvor arabike, pati od jakih kiša koje utiču na prinose - kaže Budimović.

On nabraja i dodatne faktore koji su uticali na rast cene kafe i čaja u poslednjih pet godina.

- Rast cena ambalažnog kartona, papira i uvoznog repromaterijala (konac i filter papir). Povećani su troškovi proizvodnje usled rasta cena energenata (gas koji se koristi u sušarama, kao i dizel gorivo za transport gotovog proizvoda), kao i porast cene rada i radne snage. Rast cena sirovina (kafe, hibiskus, nana, matičnjak i dr.), rast akcize na kafu, kao i analize na zdravstvenu bezbednost čaja koje se delom rade u inostranstvu, veoma utiču na povećanje cene gotovog proizvoda - kaže Budimović.