PLANIRALI DA ZAROBE DEDA MRAZA: Prodavcima ostalo malo vremena da izbegnu noćnu moru pred Božić

Profimedia

Rano naručivanje bez presedana vođeno je zabrinutošću da bi se globalna brodarska industrija mogla pokvariti pod pritiskom pokušaja da ispuni sve veće božićne porudžbine bez korišćenja važnih trgovačkih ruta Crvenog mora.

Evropski trgovci na malo pokušavaju da izbegnu terorističke napade kako bi isporučili božićno veselje potrošačima, ali kao rezultat toga, kupci iz Nemačke i Velike Britanije mogu da propuste modu i elektronsku robu.

Prodavci su zabrinuti da bi, osim ako ne naruče ovako rano, vitalno važna praznična trgovačka sezona mogla biti pokvarena zbog zadržavanja božićnih zaliha zbog terorističkih napada u Crvenom moru.

Talas terorističkih napada na međunarodne brodove od strane Huti pobunjenika iz Jemena, koji su naklonjeni Hamasu, efikasno je zatvorio rute Crvenog mora za komercijalni brod. Kada se kombinuju sa tekućom nestabilnošću cena u sektoru transporta, gde su cene transporta naglo porasle, trgovci se suočavaju sa dvostrukim pritiskom.

Da bi osigurale da kapitalizuju na božićnom trgovačkom periodu koji se vrti oko novca, kompanije nemaju mnogo izbora osim da pokušaju da robu isporuče ranije, kako bi izbegle dalja povećanja cena koja bi mogla da dođu do potrošača.

Shutterstock 

Prodavci se bore da izbegnu noćnu moru pred Božić

Izbegavanje zone sukoba na Crvenom moru, jedne od najprometnijih brodskih puteva na svetu koja godišnje čini između 12-15 odsto globalne trgovine, nije lak podvig.

Kontejnerski brodovi, iz vodećih proizvodnih regiona jugoistočne Azije koji snabdevaju evropska tržišta, moraju da plove oko južnoafričkog Rta dobre nade – dodajući 3.500 nautičkih milja (12 dana) na vreme isporuke i milione dolara dodatnih troškova za kompanije.

Drueris Vrld Kontejner Indeks (VCI) 2024, savetnici za lanac snabdevanja, zabeležili su povećanje troškova transportnih kontejnera za 270% u 10 meseci od napada Hamasa na Izrael i početka šire krize na Bliskom istoku.

U avgustu 2023., kontejner je koštao 1.389 dolara (1.249,20 evra); ta cena je porasla do avgusta 2024. na 5.182 dolara (4.660,43 evra).

Nemački i britanski potrošači podložniji porastu cena

Patrik Leperhof, iz međunarodne kompanije za upravljanje lancem snabdevanja INVERTO, objasnio je za Euronjuz Biznis da, iako će sve velike uvozne privrede u Evropi verovatno osetiti posledice poremećaja u Crvenom moru, Nemačka i Velika Britanija su posebno ranjive.

- Zemlje koje se u velikoj meri oslanjaju na uvezenu robu, kao što su Nemačka i Velika Britanija, biće posebno teško pogođene. Ove ekonomije u velikoj meri zavise od nesmetanih globalnih trgovinskih tokova, a poremećaj bi mogao da dovede do povećanih troškova isporuke i kašnjenja, što utiče na cene i dostupnost proizvoda, posebno u sektorima poput elektronike, mode i robe široke potrošnje. Produženi uticaj poremećaja u Crvenom moru ima negativne efekte na lance snabdevanja. Obično je leto mirno vreme za otpremu i skladištenje. Međutim, u ovom trenutku, transportna industrija je izuzetno zauzeta, jer je složen proces nabavke prodavnica zalihe za ključni božićni period pomeraju se dva meseca unapred – rekao je Leperhof.

Da li kupci mogu imati koristi od rane prodaje?

Leperhof je brzo odbacio ideju da bi potreba trgovaca na malo za dodatnim skladišnim prostorom za smeštaj ranih božićnih zaliha mogla da koristi potrošačima kroz ranu prodaju.

On je rekao s da bi cene u prodavnicama mogle da porastu.

Prodavci će se verovatno oslanjati na logističke provajdere trećih strana (3PL) za stvaranje dodatnog skladišnog prostora, kao i za povećanje iskorišćenosti svojih postojećih skladišnih objekata. Međutim, ovo dolazi sa dodatnim troškovima, što bi moglo dovesti do povećanja cene za 1-3 odsto. Iako će prodaja i dalje teći normalno, stepen do kojeg trgovci mogu da apsorbuju dodatne troškove ostaje neizvestan, a deo ovih troškova može se preneti na potrošače kroz veće cene- objasnio je Leperhov.

Biznis Kurir.rs