KVALITET: Od izvoza auto-delova čak 1,2 milijarde evra!

Think
Uspešno Više od 151 kompanije iz Srbije bavi se proizvodnjom delova za BMW, „Hjundai“, KIA, WV, „Ford“, „Pežo-Sitroen“, „Ford“, „Fijat“, „Reno“, GM...

BEOGRAD - Profesionalni, jeftini i kvalitetni!
Više od 151 kompanije iz oblasti automobilske industrije prošle godine u inostranstvu prodalo je robu vrednu 1,2 milijarde evra. Radili su za najpoznatije svetske kompanije, kao što su BMW, „Hjundai“, KIA, „Folksvagen“, „Škoda“, „Ford“, „Pežo-Sitroen“, „Ford“, „Fijat“, „Reno“, GM, GAZ, „Auto-vaz“, ali su isporučivali delove i drugim industrijama.

Uključene i manje firme

Aleksandar Ljubić, državni sekretar u Ministarstvu finansija i privrede, kaže za Kurir da je reč o stranim ulaganjima, kao što su nemačka - „Boš“, „Norma“, „Leoni“ ili „Kontinental“, južnokorejska - „Jura“, francuska - „Mišlen“, „Mekaplast“, „Streit“, italijanskim - „Lames“, „Manjeti Mareli“, ili američkim - „Džonson kontrols“ i „Kuper Tajr“.

Ali ima i domaćih firmi, FKL (Temerin), FAD (Gornji Milanovac), IPM (Beograd) ili „Prva petoletka“ (Trstenik), koje su više orijentisane na tržište rezervnih delova ili kamionski program.

- Neke mlađe, manje kompanije kao što su „Goma lajn“ i „Promoter Irva“ iz Kragujevca bore se da budu dobavljači za prvu ugradnju. Već rade za „Fijat“, „Pežo“, „Reno“, GM... - navodi Ljubić.

Zvanično, izvoz sektora auto-industrije 2012. bio je 696 miliona evra, od čega su 226 miliona auto-delovi. Ali, dodaje, ukupan njihov promet bio je veći od 1,4 milijarde evra i procenjuje se da je čak 80 do 90 odsto izvoz ili oko 1,2 milijarde evra.

Slobodan Radović, direktor firme „Promoter Irva“, kaže da isporučuju dizalicu za „opel korsu“, distantnu polugu prednjeg vešanja za „C3 pikaso“ i mali imbus-ključ za kragujevački „fijat“. Od 2002. rade za strane kompanije.

Kvalitet je uslov

- Nema tajne, kvalitet je uslov bez kojeg se ne može, ali morate i da reagujete brzo na njihove zahteve i ne smete da isporučite nijedan neispravan deo. Od 5,5 miliona dosad isporučenih delova neusaglašeno sa zahtevima bilo je sedam. Da bismo dobili prvi posao, bile su nam potrebne dve i po godine, a sad to traje oko osam meseci - navodi Radović.

Fonet 
Ljubić: Firme kao što su FKL, FAD ili IPM orijentisane su na tržište rezervnih delova i kamionski program

Velike serije i niske cene

Od dobavljača se traže najstroži standardi kvaliteta, velike serije i niske cene. Mlade, inovativne i ambiciozne domaće kompanije sigurno mogu da pronađu svoje mesto kao dobavljači proizvođačima auto-komponenti koji rade za velika svetska imena iz automobilske industrije - smatra Aleksandar Ljubić, državni sekretar u Ministarstvu finansija.