USPEH: Stranim firmama Srbija je mnogo draža od Hrvatske

Velike svetske kompanije poput „Salsa džinsa“,„Limonija“ i drugih povlače se s hrvatskog tržišta; Nasuprot tome, u našoj zemlji uskoro će svoje prodavnice otvoriti „H&M“, „Lidl“, „Ikea“, „Kerfur“

BEOGRAD - Strancima je naše tržište sve zanimljivije.
Dok iz Hrvatske popularni svetski brendovi zbog gubitaka beže glavom bez obzira, u Srbiju izgleda svi rado dolaze. Razlog su manji troškovi i nerazvijenija konkurencija u Srbiji.

Zbog slabog interesovanja kupaca i velikih gubitaka, pojedini strani brendovi su s hrvatskog tržišta ili već otišli ili to nameravaju da učine. Tako je italijanski lanac parfimerija „Limoni“ zatvorio osam od 21 prodavnice u Hrvatskoj. Portugalski „Salsa džins“, koji je na hrvatsko tržište došao 2006. godine, od pre mesec i po nema više nijednu prodavnicu. Kompanija „Marks end Spenser Marinopulos“ još uvek je prisutna, ali od 2007. do 2011. beleži gubitke.

S druge strane, kupci u Srbiji nestrpljivo očekuju dolazak modnog giganta „H&M“, a prema najavama iz njihovih centrala, uskoro bi domaćim potrošačima vrata mogle da otvore i „Ikea“, „Kerfur“, „Lidl“ i francuska „Grupa Kasino“.

Glavni razlog što strani brendovi rado dolaze u Srbiju, a beže iz Hrvatske, prema mišljenju ekonomiste Saše Đogovića iz Instituta za istraživanje tržišta, jeste taj što će tamo, posle ulaska Hrvatske u Evropsku uniju, biti jača konkurencija, a tržište u Srbiji još nije osvojeno.

- Naše tržište će tek da se razvija. Važno je i to što će se ono postepeno standardizovati zbog ulaska u EU, pa strani brendovi gledaju da se na njemu na vreme pozicioniraju. To je za nas dobro jer utiče na zdravu konkurenciju, imaćemo širi asortiman proizvoda i nova radna mesta - ističe Đogović i dodaje da brendovi iz Hrvatske idu tamo gde su niži troškovi.

- Srbija postaje centralna administrativna figura u očima Brisela, otvoreniji smo za investicije i imamo povoljne subvencije - kaže Đogović.