BEOGRAD - Vlada Srbije je formirala radnu grupu sa zadatkom da do kraja godine pripremi predlog za rešavanje sudbine "Jat ervejza" i formiranje nove aviokompanije, izjavio je ministar saobraćaja Milutin Mrkonjić.
Sastav radne grupe sastavljene od predstavnika nekoliko ministarstava, pre svega Ministarstva saobraćaja i Ministarstva finansija i privrede, treba da bude verifikovan u toku iduće sedmice, rekao je Mrkonjić.
"Radna grupa će imati zadatak da do kraja godine pripremi tačan predlog šta i kako uraditi sa Jatom", naveo je ministar.
Mrkonjić je podsetio da je ministar finansija Mlađan Dinkić je razgovarao sa predstavnicima "Erbasa" o kupovini i lizingu aviona na osnovu starog ugovora sa francuskim proizvođačem aviona.
Mrkonjić je kazao da su "sazreli uslovi da se pitanje Jata reši"."Jednoglasni smo u vladi da preduzeće kao što je Jat treba da postoji u zemlji i ono će sigurno postojati", istakao je ministar.
Dinkić je 6. novembra razgovarao u Beogradu sa predstavnicima Erbasa o mogućnosti da se na proleće osnuje novi Jat, koji bi od tog proizvođača aviona kupio četiri nova aviona "A320".
"Dogovoreno je da se intenziviranju razgovori o zaključenju ugovora sa Erbasom, kojim bi se iskoristio stari ugovor, gde je država Srbija dala avans od 23,5 miliona dolara, koji nikad nije iskorišćen", navedeno je u saopštenju ministarstva.
Ugovorom bi novoosnovani Jat od "Erbasa" kupio četiri nova aviona "A320", koji mogu da prime po 180 putnika, a ovaj proizvođač aviona bi pomogao da se na lizing nabavi još osam aviona različitih kategorija.
Takođe, bilo bi omogućeno da JAT tehnika servisira Erbasove avione.
Razgovori će biti pojačani u narednom periodu i očekuje se da bi trebalo da budu okončani do proleća, kada bi bio osnovan novi Jat, navedeno je u saopštenju.
Reč je starom ugovoru sa Erbasom iz 1998. o nabavci novih aviona i, prema nezvaničnim informacijama pojedinih medija, uz davno uplaćen deo avansa od 23,5 miliona dolara Srbija bi trebalo da uplati na ime depozita još 20 miliona dolara.
Uz državne garancije Jat će se zadužiti 140 miliona dolara za nabavku flote.
Ukoliko pregovori sa Erbasom budu uspešni, uslediće ugovaranje motora i prema oceni stručnjaka najprihvatljivija varijanta je da to bude "CFM".
Piloti srpske aviokompanije su za sada obučeni samo za Boingove avione.Ugovorena cena o nabavci Erbasovih letilica, pak, predviđa i besplatnu obuku najmanje pet posada po avionu.
U ranijim razgovorima sa Erbasom ponuđeni rok za isporuku letilica bio je 2015. godina, ali je moguće da to bude i znatno ranije ukoliko je neka aviokompanija odustala od porudžbine.
Osnivanje nove nacionalne aviokompanije bila je ideja prethodne vlade koja je 2010. donela tu odluku i godinu dana kasnije raspisala tender za izbor strateškog partnera, ali se nije javio nijedan ponuđač.Jat je bio na prodaji i 2008, ali se ni na taj tender niko nije javio.
Od 2007. kao potencijalni partneri Jat u medijima su pominjani ruski "Aeroflot", "Island er", "Turkiš erlajns", "Baltik aviješn sistems", konzorcijum domaćih privrednika, "Er Azija" i nedavno "Etihad" iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, koji je trenutno najzainteresovaniji.