U svetu putovanja i avijacije, ideja o doživotnoj avionskoj karti često se čini kao san iz bajke. Ideja da možete putovati gde god želite, kad god želite, tokom celog života, privlači maštu mnogih putnika i avanturista.
Iako su ove karte u praksi retke i neobične, postoje fascinantni primeri kada su ljudi zaista kupili ovakve karte.
Doživotne avionske karte iako predstavljaju uzbudljivu i privlačnu ideju u promotivnom smislu, ali takođe nose i značajan rizik za avio-kompanije, jer bi dugoročni troškovi mogli da premaše njenu prodajnu cenu, što je praksa i pokazala već nakon prve kupovine ovakve luksuzne karte.
Naime, putnik koji je najverovatnije prešao najviše kilometara avionom je Tom Stuker, poslovni konsultant iz Nju Džersija, koji je preleteo gotovo više od 38,6 miliona kilometara. Davne 1990. godine Stuker je kupio doživotnu avionsku kartu za sebe i svoju suprugu od United Airlinesa, koja je koštala 290.000 dolara i omogućavala neograničena putovanja bilo kada i bilo gde.
Zvuči fantastično, zar ne?
Stuker je gotovo stalno u avionu, posebno voli sedište 1B u poslovnoj klasi. Toliko mu se dopala mogućnost neograničenog korišćenja usluga te avio-kompanije da je jednom leteo 12 dana zaredom samo zbog uživanja u letu.
Iako uživa u putovanjima, posebno u Australiji, koristi i nagradne milje (kilometre) za različite beneficije, uključujući luksuzne hotele, krstarenja i čak renoviranje kuće svog brata. Takođe je iskoristio milje za poklon kartice u vrednosti od 50.000 dolara u Walmartu (američkim prodajnim lancima).
Za Stukera, putovanja su postala način života, sa suprugom često provodi više od 120 „medenih“ meseci godišnje. Osim toga, ne postoji deo godine kada on ne putuje. Tokom vansezone putuje stalno, a u sezoni koristi besplatne milje za odmore u luksuznim hotelima. Prema njegovim rečima, ova karta je najbolja investicija u njegovom životu, jer su mu svi troškovi putovanja pokriveni zahvaljujući ovoj karti.
Sva ta putovanja bi ga koštala milione dolara, pa je njegova karta odavno isplaćena. Ukoliko ste se zainteresovali za ovakvu vrstu usluge – zakasnili ste, United Airlines više ne prodaje uslugu doživotne karte.
Međutim, Tom Stuker nije jedini srećnik koji je uspeo da iskoristi pogodnosti koje pružaju doživotna avionska karta.
Čovek koji je skupo koštao avio kompaniju
Stiv Rotštajn, američki preduzetnik, postao je poznat kada je 80-ih godina kupio doživotnu avionsku kartu od američke avio-kompanije „Pan Am“. Rotštajnje bio jedan od retkih pojedinaca tada koji je mogao da priušti ovakav luksuz, s tim da je cena te usluge nekadašnje čuvene avio-kompanije iznosila čak 250.000 dolara.
Njegova karta mu je omogućavala neograničena putovanja širom sveta, tačnije da doživotno putuje na linijama kompanije besplatno, uz prateću kartu od 150.000 dolara.
Amerikanac je u samom startu rezervisao preko 10.000 letova, a često je znao da sedne u avion samo kako bi otišao na ručak u određeni restoran u drugoj državi, ili da pogleda neku sportsku utakmicu.
Subotom je imao praksu da leti za Detroit, da tamo pazari, poseti omiljeni restorane i da se uveče vrati kući. Mediji su prenosili da je Stiv toliko voleo da putuje da je vršio rezervaciju za prazna sedišta na koja bi odložio svoj kofer, a čak joj je i dao ime „Torba Rotštajn“.
Neko bi rekao da je ovaj američki preduzetnik previše platio svoju doživotnu kartu, međutim Stiv Rotštajn je kompaniju „Pan Am“ koštao više od 20 miliona dolara u kartama, pa su odlučili da otkažu njegovu besplatnu kartu 2008. godine.
Odluka koja ih je dodatno koštala
Odmah nakon što je američka kompanija poništila neograničene usluge letenja, Stiv Rotštajn je podneo tužbu i usput tražio odštetu od tri miliona dolara. U međuvremenu je dobro istražio američke zakone, pa mu je novac bio zagarantovan.
Suđenje se brzo i završilo, u korist ovog američkog preduzetnika, a njegova besplatna karta i dalje važi doživotno.
Kao i u gore navedenom primeru sa „United Airlinesa“, i ova avio-kompanija ukinula je opciju doživotne besplatne karte na neograničene letove širom sveta.
Jedan primer dolazi nam iz komšiluka, tačnije iz Hrvatske, gde je preduzetnik Goran Šarić 2018. godine kupio doživotnu avionsku kartu od avio-kompanije „Croatia Airlines“.
Šarić je tada izjavio da je njegova odluka bila inspirisana ljubavlju prema putovanjima i željom da poseti sve destinacije koje su ga oduvek fascinirale.
On je primer kako doživotna karta može biti više od obične kupovine – može biti način da se ispune dugoročni snovi i želje.
Doživotne avionske karte predstavljaju značajan rizik za avio-kompanije, jer bi dugoročni troškovi mogli premašiti početnu cenu. Takođe, putovanja i troškovi se mogu menjati tokom vremena, što dodatno komplikuje poslovni model.
Biznis Kurir.rs/BizPortal