SRBIJA SAMO OD JEDNOG VOĆA ZARAĐUJE MILIONE EVRA: Izvoz skočio više od 30 puta, a evo u koje adute se uzdamo u budućnosti

Shutterstock, RINA

Izvoz borovnica i brusnica iz Srbije porastao je 32 puta od 2015. do 2022. godine i sa vrednošću izvoza od 27 miliona evra Srbija se nalazi na 16. mestu u svetu po izvozu ovog bobičastog voća.

Kako pokazuju podaci Svetske trgovinske organizacije i Ujedinjenih nacija to je naveće relativno povećanje izvoza borovnica u svetu među prvih 30 izvoznika.

- Srbija je u 2022. godini imala veću vrednost izvoza ovih bobica od zbirne vrednosti svih susednih zemalja, i izgleda da je to ostao slučaj i u 2023. godini. Pri padu ukupne vrednosti izvoza voća iz Srbije, izvoz borovnice je nastavio da se povećava i u 2023. godini, dostigavši vrednost od 33,7 miliona evra. Svetski izvoz ovih voćkica raste izuzetnom brzinom pa je od 2015. do 2022. godine ukupna vrednost gotovo utrostručena, sa 1,56 na 4,5 milijardi evra. - kaže za Kurir Miroslav Zdravković, urednik poratala "Makroekonimija.org".

Od ostalog voća ubrzano raste izvoz svežih višanja koji se u 2022. godini u odnosu na 2015. povećao više od tri puta, dok je izvoz ovog smrznutog voća udvostručen.

Kurir 
foto: Kurir

Izvoz svežih kupina za sedam godina povećan je za 56 odsto, dok je izvoz smrznutih porastao za 96 procenata.

Kurir.rs 
foto: Kurir.rs

Agroekonomista Milan Prostran smatra da bi izvoz svog bobičastog voća mogao i dalje da raste pošto do sada nismo imali ozbiljne površine pod tim voćem.

- Za razliku od maline koja više desetina godina apsolutno dominira kao voće u izvozu i gde smo bili prvi ili drugi u setu, to sa brusnicama i borovnicama je tek početak. Sa proizvodnjom jagodičastog voća praktično smo tek u začetku ozbiljnijih namera da se tom proizvodnjom bavimo. Pretpostavljam da određene klimatske promene utiču na promenu proizvodnih klutura pa se pored klasičnog voća, šljiva, jabuka, krušaka i dunja na sve većim površinama gaje borovnice, ribizle, brusnice - kaže Prostran.

Kurir Televizija 
foto: Kurir televizija

On naglašava da se u tu proizvodnju ne sme ulaziti dok se ne nađe dobar kupac i ne potpiše dugoročan ugovor.

- Da bi mi tu napravili neki ozbiljniji izvozni zaoklret mora da prođe vreme. Tu se radi o višegodišnjim zasadima i ozbiljnim investicijama u zasade. To su atraktivni proizvodi i videli smo i u sporazumu sa Kinom da je bila atraktivna suva šljiva i borovnica. Ko god ima interesa treba da ulaže u bobičasto voće ali to mora biti jako obazriv i pre nego se u to upusti treba da prilagodi proizvodnju sve probirljivijim kupcima, da obezbedi kupca i dugoročan ugovor - upozorava Prostran.

Bonus video:

This browser does not support the video element.

00:53
Berba borovnice u Anhuiju Izvor: Kineski radio Internacional