Kada kupuje polovan automobil svaki prosečan Srbin voli prvo da pita odakle je uvezen. I koja god zemlja porekla da bude odgovor jedno je sigurno, sve te zemlje mahom su članice Evropske unije.
Zato je mnoge i zabrinula vest od pre desetak dana da je Evropska komisija predložila da se stariji, dotrajali automobili , odnosno polovnjaci više ne prodaju i ne izvoze van EU. Novi potez trebalo bi, tvrde iz Evropske komisije, da popravio bezbednost saobraćaja, da smanji zagađenost, podstakne reciklažu i dovede do konačne veće vrednosti.
Da li je sve baš kao što izgleda na prvi pogled i treba li naši vozači da brinu danas je otkrio sa Saša Mitrović sa portala Sasomange.
U poslednje vreme, javnost je bila zainteresovana za novi zakon Evropske unije koji se tiče polovnih automobila. Ovaj zakon je odjeknuo u javnosti i izazvao različite reakcije, ali treba razjasniti šta on zaista znači i kakve će posledice imati na tržište polovnih vozila u Srbiji, navodi na samom početku Mitrović.
On je nagalsio da ni u EU nisu svesni kada će doći do implementacije zakona.
- Prva važna informacija koju mnogi nisu primetili je da je na samom pravilniku Evropske unije o Certifikatu of Conformity (sertifikat o usaglašenosti), koji je neophodan za uvoz polovnih automobila, ostavljen prazan datum. To znači da nisu ni sami EU nadležni svesni kada će zakon biti u potpunosti implementiran - kazao je Mitrović.
Upozorio je da će se zakon implementirati najurgentnije ako se oseti problem na tržištu.
- Ono što se ne čita između redova je da će implementacija zakona zavisiti isključivo od dostupnosti repromaterijala i resursa dobavljača. Ovo je važno imati na umu jer se u autoindustriji, posebno kada je reč o čeliku, primećuje manjak sirovina, a cene su drastično porasle zbog velike potražnje. Kina i Rusija su glavni dobavljači ovih sirovina, a ako se problem sa snabdevanjem oseti na tržištu, novi zakon će biti implementiran brže nego što očekujemo - saopštio je Mitrović.
On ističe, da ovaj zakon takođe ima direktan uticaj na proizvođače poluprovodnika i kompjutera.
- Deficit ovih komponenti doveo je do zaustavljanja proizvodnje u fabrikama, a reciklaža poluprovodnika predstavlja mogućnost za dobijanje materijala za pravljenje novih. S obzirom na situaciju na tržištu, ovo je veoma važno pratiti jer će to uticati na ponudu polovnih vozila - kazao je.
Kako se ovaj zakon odražava na Srbiju? - zanima voditelje.
- Ovaj zakon ima za cilj zaštitu kupaca od lošeg proizvoda, optimističan je Mitrović i u nastavku objašnjava:
- Odredbe zakona jasno navode da oštećena vozila kroz poplave ili požare neće moći biti izvezena, kao ni vozila kojima je ugrožen identitet, npr. zbog šasije ili motora. Ovo će osigurati da naše tržište bude zaštićeno od loših proizvoda i omogućiti potencijalnim kupcima da se osećaju sigurno prilikom kupovine polovnih vozila - kazao je i dodao:
- Svakako, ne treba zaboraviti da je država rešila da stane uvoza starih vozila od 2010. godine, što će dodatno uticati na ponudu polovnjaka i smanjiti rizik od tehnički neispravnih vozila na našim putevima - upozorava Mitrović.
Novi zakon EU o polovnim automobilima ne predstavlja pretnju za tržište polovnih vozila u Srbiji, prema mišljenju Mitrovića, a naprotiv, on će zaštititi kupce od loših proizvoda i dati dodatnu sigurnost prilikom kupovine. Potrebno je pratiti situaciju na tržištu repromaterijala i resursa dobavljača kako bismo znali kada će se zakon u potpunosti primeniti, ali za sada nema razloga za paniku.
Najvažnijim naglasio je sledeće:
- Ukoliko je vozilo bilo havarisano, ako cena njegove prepravke prevazilazi njegovu tržišnu vrednost ono kao takvo mora biti obrisano brojem šasije iz sistema i ne može biti fakturisano i izvezeno - rekao je Mitrović.
Kurir.rs