POLOVNJACI KOJE SRBI NAJVIŠE KUPUJU POSKUPELI OD 500 DO 1.500 EVRA! Eksperti najavljuju nove cene automobila, OVO SU DOBRE VESTI!

Shutterstock

Na oglasniku Sasomange je tokom prošle godine, uprkos poskupljenjima, interesovanje potrošača za kupovinu vozila poraslo, kaže za Kurir Saša Mitrović, head vertikale Auto-moto i Nautika

Uprkos globalnom povećanju životnih troškova - poskupljenju hrane, stanovanja, goriva... interesovanje građana Srbije za kupovinu automobila u 2022. godini je poraslo, barem kad je reč o statistici onlajn prodavaca.

Tako je lane registrovano 28.835 novih prvi put registrovanih putničkih i lakih komercijalnih vozila u Srbiji, što je približno 25 odsto ukupno novoregistrovanih vozila, a preostalih 75 odsto čine polovna vozila, kaže za Kurir Saša Mitrović, head vertikale Auto-moto i Nautika uSasomange.

On ističe da se nakon perioda pandemije i poskupljenja sirovina i komponenti neophodnih za proizvodnju proizvodnja novih vozila konsoliduje, ali da je prodaja polovnjaka pod pritiskom povećanja cena i otežane nabavke iz EU, usled drastičnog poskupljenje prevoza vozila do prodavca, povećanja cena carinjenja, kao i samih ukupnih troškova poslovanja i oglašavanja.

- Vozila cenovnog ranga do 8.000 evra u 2021. godini, pod uticajem povećanja navedenih troškova, poskupela su do 3.000 evra u 2022, čemu je doprinela povećana potražnja, naročito u drugoj polovini godine, kao i nedostupnost novih vozila na lagerima, sa izuzetno dugim rokovima isporuke do godinu dana - kaže Mitrović.

Trendovi

Garancije digle cenu

l Saša Mitrović ističe da se na tržištu polovnih automobila očekuju niže cene, na šta će naročit uticaj imati dostupnost polovnih vozila na tržištu Evropske unije.

- Jedan od razloga za prošlogodišnje povećanje cena polovnih vozila iz uvoza bila je i izmena zakona o garanciji na polovna vozila u Nemačkoj, ali niko od uvoznika nije naveo da te garancije ne važe za vozila izvezena iz EU, pa samim tim nisu ni ukalkulisane u prodajnu eksportnu cenu vozila, a to se ipak neosnovano odrazilo i na cene polovnih vozila na srpskom tržištu.

foto: Shutterstock

Prema njegovim rečima, najveća potražnja je za najjeftinijim i najskupljim polovnim vozilima, za koje ciljna grupa kupaca još postoji.

- Međutim, grupa kupaca za vozila srednjeg cenovnog ranga se prepolovila, mada to i dalje zavisi od modela i starosti vozila, a primetan je nedostatak dovoljnog broja vozila u svim segmentima, koji se manifestuje sa 20 odsto. Najtraženiji modeli na našem tržištu u 2022. su bili: audi A3, A4, A6, folksvagen polo, golf 5, golf 6, golf 7, BMW serija 3, serija 5, škoda oktavija, folksvagen pasat B6, fijat punto, 500L, reno klio, megan - navodi Mitrović.

Sasomange 
foto: Sasomange

Dodaje i da očekuje da se lista najprodavanijih brendova polovnih automobila neće promeniti ni u 2023. godini:

- U njoj su folksvagen, opel, pežo, audi, reno, fijat. Tako golf 5 starosti od 13 do 15 godina, u zavisnosti od stanja, opreme i pređene kilometraže, koji je prošle godine koštao od 3.500 do 4.000, sada košta od 4.500 do 5.000 evra. Golf 6 iz 2011. godine čija je cena prošle godine iznosila 6.500 evra ove godine košta 7.500 evra, audi 3 je bio oko 4.000, a sada je od 4.700 do 5.000 evra. Za manja vozila sličnog godišta, tipa ford fijesta, reno klio i slična, sada treba izdvojiti oko 4.000 evra. Punto multidžet 1.3, proizveden od 2006. do 2008. godine, košta oko 3.000 evra, koliko treba platiti i pežo 207 1.4 HDI, a slična cena je za reno klio istog godišta.

Ipak, tržište novih automobila u 2023. neće pretrpeti nikakve krupne izmene.

- Ukupna geopolitička i ekonomska situacija nije zabrinula kupce u Srbiji, a prema trenutnom stanju tržišta ponude i potražnje, moglo bi se očekivati pojeftinjenje novih vozila u iznosu do pet odsto u početku, a zatim i u značajnijoj meri, što će prouzrokovati i sniženje cena polovnih vozila od 10 odsto do maksimalnih 20 odsto, u zavisnosti od proizvođača, modela i nivoa opremljenosti - smatra Mitrović.

Energetski pasoš

Obavezan dokument

Energetski pasoš je od 25. decembra obavezan propratni dokument za svako novo vozilo prodato u Srbiji.

- Uvođenje energetskih pasoša neće uticati na prodajnu cenu novih vozila niti će u velikoj meri uticati na opredeljenje kupaca za nove automobile. Mnogo veći efekat na odluku potencijalnih kupaca nastaće usled povećanih cena novih vozila, kao i smanjene kupovne moći potencijalnih kupaca. Namena energetskog pasoša je da informiše kupca, predoči mu podatke o ekonomičnosti potrošnje goriva, emisiji ugljen-dioksida i ukupnih izduvnih gasova i štetnih materija novih putničkih vozila. Kupac dobija suštinske informacije o energetskoj efikasnosti i ekonomičnosti potrošnje goriva. Prezentovani podaci su i do sada bili dostupni kupcima kroz evrostandardizaciju i prezentovanu potrošnju goriva od strane proizvođača vozila, ali su od ovog trenutka objedinjeni u formu energetskog pasoša - objasnio je Mitrović.

foto: Shutterstock

Sudeći po izjavama prodavaca za sajt Sasomange.rs, njihova očekivanja u vezi s cenama polovnih vozila u 2023. godini su podeljena.

TOP 5 NAJTRAŽENIJIH MODELA NA PORTALU SASOMANGE

1. Folksvagen golf 6.1.6 - Cena 7.500 evra - 2011. godište - 1.598 kubika, dizel - Prešao 192.000 km

2. Audi A3 - Cena je 4.800 evra - 2006. godište - 2.0 TDI kvatro, dizel - Prešao 191.208 km

3. Ford fijesta 1.4 - Cena 3.950 evra - Benzinac - Snaga motora 71 kilovat, a to je 97 ks - Prešao je 173.692 km

4. Fijat grande punto - Cena 3.090 evra - 1.3 Multidžet, dizel, 1.248 kubika, 55 kilovata - Prešao 184.553 km

5. Pežo 207 - Cena 3.500 evra - 2008. godište - 1.4 HDI, dizel, snaga motora 50 kw / 68 ks - Prešao 194.000 km

- Polovina njih misli da će se cene polovnih vozila zadržati na ovom nivou u prvoj polovini godine usled još uvek nezadovoljavajuće ponude količine novih vozila, dok druga polovina očekuje da će do stabilizacije tržišta doći već u aprilu, kad će se aktuelna ponuda novih i polovnih vozila konsolidovati, što će neminovno dovesti do pada trenutnih cena i stabilizacije tržišta - rekao je naš sagovornik i dodao:

- Savet kupcima polovnih vozila je da prate tržišne tokove i usmere se na kupovinu vozila od proverenih prodavaca sa odgovarajućom zakonskom garancijom na nova, a naročito na polovna vozila, gde je važno uraditi servisni pregled vozila pre kupovine kako bi određeni nedostaci na vozilu bili uočeni na vreme i otklonjeni pre kupovine o trošku prodavca. Ukoliko ne dođe do korekcije cena na tržištu, prodaja novih i polovnih vozila ostaće u okvirima prošlogodišnjeg broja prodatih jedinica, ali će i dalje biti uslovljena mogućnostima prodavaca da obezbede dovoljnu količinu vozila. Potencijalni kupci koji su se odlučili za kupovinu i dalje su u aktivnoj potrazi za svojim budućim vozilom, što pokazuje svakodnevni uvid u posete našem sajtu www.sasomange.rs, gde je prezentovana ponuda novih i polovnih vozila na tržištu, a manja grupa potencijalnih kupaca čeka pravu ponudu koja će im odgovarati na osnovu njihovih parametara kupovine.

Kurir.rs/Aleksandra Kocić