Na oglasniku Sasomange je tokom prošle godine, uprkos poskupljenjima, interesovanje potrošača za kupovinu vozila poraslo, kaže za Kurir Saša Mitrović, head vertikale Auto-moto i Nautika
Uprkos globalnom povećanju životnih troškova - poskupljenju hrane, stanovanja, goriva... interesovanje građana Srbije za kupovinu automobila u 2022. godini je poraslo, barem kad je reč o statistici onlajn prodavaca.
Tako je lane registrovano 28.835 novih prvi put registrovanih putničkih i lakih komercijalnih vozila u Srbiji, što je približno 25 odsto ukupno novoregistrovanih vozila, a preostalih 75 odsto čine polovna vozila, kaže za Kurir Saša Mitrović, head vertikale Auto-moto i Nautika uSasomange.
On ističe da se nakon perioda pandemije i poskupljenja sirovina i komponenti neophodnih za proizvodnju proizvodnja novih vozila konsoliduje, ali da je prodaja polovnjaka pod pritiskom povećanja cena i otežane nabavke iz EU, usled drastičnog poskupljenje prevoza vozila do prodavca, povećanja cena carinjenja, kao i samih ukupnih troškova poslovanja i oglašavanja.
- Vozila cenovnog ranga do 8.000 evra u 2021. godini, pod uticajem povećanja navedenih troškova, poskupela su do 3.000 evra u 2022, čemu je doprinela povećana potražnja, naročito u drugoj polovini godine, kao i nedostupnost novih vozila na lagerima, sa izuzetno dugim rokovima isporuke do godinu dana - kaže Mitrović.
Prema njegovim rečima, najveća potražnja je za najjeftinijim i najskupljim polovnim vozilima, za koje ciljna grupa kupaca još postoji.
- Međutim, grupa kupaca za vozila srednjeg cenovnog ranga se prepolovila, mada to i dalje zavisi od modela i starosti vozila, a primetan je nedostatak dovoljnog broja vozila u svim segmentima, koji se manifestuje sa 20 odsto. Najtraženiji modeli na našem tržištu u 2022. su bili: audi A3, A4, A6, folksvagen polo, golf 5, golf 6, golf 7, BMW serija 3, serija 5, škoda oktavija, folksvagen pasat B6, fijat punto, 500L, reno klio, megan - navodi Mitrović.
Dodaje i da očekuje da se lista najprodavanijih brendova polovnih automobila neće promeniti ni u 2023. godini:
- U njoj su folksvagen, opel, pežo, audi, reno, fijat. Tako golf 5 starosti od 13 do 15 godina, u zavisnosti od stanja, opreme i pređene kilometraže, koji je prošle godine koštao od 3.500 do 4.000, sada košta od 4.500 do 5.000 evra. Golf 6 iz 2011. godine čija je cena prošle godine iznosila 6.500 evra ove godine košta 7.500 evra, audi 3 je bio oko 4.000, a sada je od 4.700 do 5.000 evra. Za manja vozila sličnog godišta, tipa ford fijesta, reno klio i slična, sada treba izdvojiti oko 4.000 evra. Punto multidžet 1.3, proizveden od 2006. do 2008. godine, košta oko 3.000 evra, koliko treba platiti i pežo 207 1.4 HDI, a slična cena je za reno klio istog godišta.
Ipak, tržište novih automobila u 2023. neće pretrpeti nikakve krupne izmene.
- Ukupna geopolitička i ekonomska situacija nije zabrinula kupce u Srbiji, a prema trenutnom stanju tržišta ponude i potražnje, moglo bi se očekivati pojeftinjenje novih vozila u iznosu do pet odsto u početku, a zatim i u značajnijoj meri, što će prouzrokovati i sniženje cena polovnih vozila od 10 odsto do maksimalnih 20 odsto, u zavisnosti od proizvođača, modela i nivoa opremljenosti - smatra Mitrović.
Sudeći po izjavama prodavaca za sajt Sasomange.rs, njihova očekivanja u vezi s cenama polovnih vozila u 2023. godini su podeljena.
- Polovina njih misli da će se cene polovnih vozila zadržati na ovom nivou u prvoj polovini godine usled još uvek nezadovoljavajuće ponude količine novih vozila, dok druga polovina očekuje da će do stabilizacije tržišta doći već u aprilu, kad će se aktuelna ponuda novih i polovnih vozila konsolidovati, što će neminovno dovesti do pada trenutnih cena i stabilizacije tržišta - rekao je naš sagovornik i dodao:
- Savet kupcima polovnih vozila je da prate tržišne tokove i usmere se na kupovinu vozila od proverenih prodavaca sa odgovarajućom zakonskom garancijom na nova, a naročito na polovna vozila, gde je važno uraditi servisni pregled vozila pre kupovine kako bi određeni nedostaci na vozilu bili uočeni na vreme i otklonjeni pre kupovine o trošku prodavca. Ukoliko ne dođe do korekcije cena na tržištu, prodaja novih i polovnih vozila ostaće u okvirima prošlogodišnjeg broja prodatih jedinica, ali će i dalje biti uslovljena mogućnostima prodavaca da obezbede dovoljnu količinu vozila. Potencijalni kupci koji su se odlučili za kupovinu i dalje su u aktivnoj potrazi za svojim budućim vozilom, što pokazuje svakodnevni uvid u posete našem sajtu www.sasomange.rs, gde je prezentovana ponuda novih i polovnih vozila na tržištu, a manja grupa potencijalnih kupaca čeka pravu ponudu koja će im odgovarati na osnovu njihovih parametara kupovine.
Kurir.rs/Aleksandra Kocić