Vlada Srbije usvojila je sredinom decembra Program zaštite vazduha u Republici Srbiji od 2022. do 2030. godine sa akcionim planom, a među merama i aktivnostima koje će se sprovoditi u narednom periodu u cilju poboljšanja kvaliteta vazduha našli su se i finansijski podsticaji za zamenu najstarijih dizel vozila novijim, koja manje zagađuju životnu sredinu.
Za realizaciju planova najavljena su ulaganja od 2,6 milijardi evra, od kojih je 102 miliona evra namenjeno za obnovu voznog parka otpremanjem najstarijih putničkih vozila, lakih teretnih vozila, kao i autobusa, u centre za reciklažu.
Kako senavodi u dokumentu, podsticaji za kupovinu "čistijih" vozila kreću se od 2.100 evra, za nabavku putničkog automobila, 2.500 evra za kupovinu lakih teretnih vozila i 2.900 evra za kupovinu autobusa. U dokumentu je istaknuto da finansijski podsticaj pokriva samo 35 odsto troškova nabavke polovnih Euro 6 vozila. Projektovana suma za izvođenje ove mere iznosi 102 miliona evra.
Naglašeno je da finansijski podsticaji pokrivaju 35 odsto troškova nabavke polovnih Euro 6 ili Euro VI vozila.
Rok za sprovođenje mere dodele subvencija je 2026. godina i cilja se da se na ovaj način država otpremi oko 122.000 starih, zagađujućih vozila na dizel. Za sprovođenje mehanizama podrške, nadležan je organ Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, dok su partneri u realizaciji aktivnosti Ministarstvo zaštite životne sredine i Agencija za bezbednost saobraćaja.
"Za sprovođenje mehanizama podrške iz javnih sredstava za deregistraciju/otpremanje starih putničkih automobila, teretnih vozila (izuzev N3) i autobusa (koji odgovaraju Euro 1, Euro 2, Euro 3 i Euro I, Euro II i Euro III) u reciklažne centre nadležan organ je MGSI (Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture), dok su partneri realizacija aktivnosti MZŽS (Ministarstvo zaštite životne sredine) i Agencija za bezbednost saobraćaja."
Agencija za bezbednost saobraćaja daće predlog mehanizama podrške iz javnih sredstava za otpremanje starih dizel putničkih automobila, teretnih vozila i autobusa u reciklažne centre, dok su partneri u realizaciji Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Ministarstvo zaštite životne sredine.
"Cilj u vezi sa EU je poboljšanje efikasnosti vozila, a dodatni efekti mere su smanjenje ukupnih emisija Srbije u cilju usaglašavanja sa Direktivom EU iz 2016. godine, kao i poboljšanje kvaliteta vazduha, kako bi se izbegla prekoračenja graničnih vrednosti za kvalitet vazduha", navodi se u Programu zaštite vazduha.
(Kurir.rs/ekologija.gov.rs, Ministarstvo zaštite životne sredine)