Polovni automobili danas su skuplji za oko 25 odsto u odnosu na prošlu godinu. Rokovi isporuke novih vozila su i dalje dugi, a iako je tražnja za polovnjacima opala zbog ekonomske krize, cene i dalje ne padaju. Stručnjaci prognoziraju da bi u naredne dve godine trebalo da dođe do stabilizacije tržišta automobila, po pitanju cena i snabdevanja, i to ako se trenutna kriza nastala sa ratom u Ukrajini ne produbi.
Nedovoljna ponuda novih vozila diže cenu starim modelima. Prodavci polovnjaka kažu da sa protokom vremena od dve do tri godine automobil gubi na vrednosti oko 30 odsto, što s obzirom na opšti rast cena od 25 odsto, znači da su oni koji su pre dve ili tri godine kupili novo vozilo sada skoro na istom i da mogu da ga prodaju po istoj ceni. Stručnjaci ne očekuju da bi uskoro cene korišćenih automobila mogle krenuti u rikverc, ali se nadaju da će se zaustaviti njihov dalji rast.
Rokovi isporuke koji su se rastegli, smanjili su i broj kupoprodaja, pa i novi i polovni automobili od početka godine beleže pad prodaje. Stručnjaci kažu da su mnogi odustali od kupovine zbog poskupljenja, ali i zbog neizvesnosti, jer je praktično jednu krizu sa virusom korona i usporenim lancima snabdevanja, od koje se tržište još oporavlja, sustigla druga sa ratom u Ukrajini, koja je jedan od većih proizvođača komponenti u autoindustriji.
Ionako tešku situaciju zakomplikovao je i rast kamata, pa su poskupeli i krediti, što je mnoge navelo da dobro razmisle da li je pravi trenutak za zaduživanje.
Prosečan polovnjak skuplji 1.200 evra nego lane
Više cene i neizvesni rokovi isporuke novih automobila, mnoge su naterali da odustanu od prodaje svojih starijih automobila, što je smanjilo ponudu i na tržištu polovnjaka.
"Analiza pokazuje da je prodaja polovnih automobila iz uvoza u periodu od januara do novembra tekuće godine manja za 16 odsto u odnosu na isti period prethodne godine. Ipak, moramo imati u vidu da je ovakav podatak rezultat manje ponude polovnih automobila na tržištu, do koje je došlo usled aktuelnih dešavanja u svetu, ali i promene u ponašanju kupaca koji češće odlažu kupovinu automobila zbog neizvesne situacije, čekajući da vide kako će se ona odvijati", kaže Romana Takov, menadžer za odnose s javnošću portala koji se bavi prodajom automobila.
Ona napominje da je prosečna cena polovnih automobila oglašenih na sajtu u januaru ove godine iznosila oko 7.200 evra, dok je u novembru mesecu bila čak 8.400 evra. Tražnja za polovnim automobilima u Evropi je sve veća i premašuje ponudu, pa im je cena u u proseku po jednom vozilu u novembru iznosila 24.772 evra. To je gotovo 12 odsto više nego pre godinu dana i najviše otkad se prati statistika.
Prema podacima onlajn autodilera takva situacija je posledica krize u automobilskom sektoru. Revija HAK piše da su pre dve godine mnoge fabrike zatvorene zbog korone, a nakon toga je nastala svetska nestašica čipova, a na to se nadovezala i nestašica kablovskih snopova za vozila, koji se proizvode u Ukrajini. Dodaje se da je u međuvremenu potražnja porasla i zbog toga što neki novi automobili sada imaju rok isporuke od godinu dana, što polovne čini privlačnijim.
"Pad cena polovnih automobila nije ni na vidiku"
Pojedini analitičari smatraju da bi sadašnji problemi u autoindustriji mogli da se nastave i sledeće godine, a da stabilizacija može da se očekuje tek 2024. godine.
Vlasnik autoplaca Jovan Radić kaže da se tokom 2023. godine ne može očekivati pad cena polovnjaka i da će trenutne cene biti aktuelne sve dok se automobilska industrija ne vrati na nivo pre pandemije.
"Tek kada fabrike budu počele da rade intenzitetom kao 2019. godine i kada dostignu taj kapacitet proizvodnje, doći će do blagog pada cena polovnih automobila koja za 2023. nije ni na vidiku. Kad se pojavi velika količina novih automobila, korporacije koje kupuju i po 10.000 vozila godišnje se oslobađaju se svojih polovnih vozila i moći će da ih vrate na tržište polovnih automobila, koje bi se time dopunilo, a čim bude veća ponuda, biće i cene malo manje. Moraćemo još malo da se strpimo", smatra Radić.
(Kurir.rs/Euronews)