Događajem održanim u Botaničkoj bašti „Jevremovac“ zvanično je obeležen početak četvrte sezone akcije „Zasadi drvo“, čiji su pokretači Adria Media Group i dm drogerie markt. U narednih sedam meseci planirana je sadnja novih 250.000 sadnica širom Srbije, fokus će biti stavljen na povezanost i međusobni uticaj društva i prirode, a primarni cilj ostaje promena navika građana.
Na događaju su govorili državni sekretari Velimir Stanojević iz Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede i prof. Ivica Radović iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, zatim prof. dr Gordana Subakov Simić, upravnica Botaničke bašte "Jevremovac" Biološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu, Ana Aleksić, članica uprave Adria Media Groupa, Svetlana Jovanović Mitić, resorna menadžerka marketinga i komunikacija dm Srbija i Severna Makedonija, predstavnici institucionalnih partnera i javne ličnosti.
Ovde možete pogledati snimak sa današnjeg otvaranja „Zasadi drvo“
Velimir Stanojević, državni sekretar u Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, istakao je da je akcija „Zasadi drvo“ prilika i najbolji način da država i privatni sektor zajedno odgovore na goruća pitanja u sferi ekologije, zaštite životne sredine i očuvanja biodiverziteta u Srbiji. „Ovo je tema koja se tiče svakog stanovnika Srbije. Prirodi vraćamo dug za sve što nam je pružila i borimo se da šume ostanu zaštitni znak naše zemlje,“ izjavio je g. Stanojević.
Prof. Ivica Radović, državni sekretar Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, izjavio je da je jedan od osnovnih, propisanih ciljeva obrazovanja i vaspitanja unapređenje znanja o zaštiti i očuvanju prirode i životne sredine. „Smatram da smo kroz ’Zasadi drvo’ doprineli podizanju ekološke svesti učenika i nastavnika u školama. Zajednički cilj svih nas je da još više unapredimo odgovornost prema prirodi i zbog toga ovakve kampanje nemaju alternativu,“ zaključio je prof. Radović.
Prof. dr Gordana Subakov Simić, upravnica Instituta za botaniku i Botaničke bašte “Jevremovac” Biološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu, naglasila je da kao jedan od institucionalnih partnera od samog početka podržavaju „Zasadi drvo“. „Planirana sadnja 250.000 stabala autohtonih vrsta drveća doprineće sprečavanju erozije zemljišta, regulaciji vodnog režima, regulisanju mikroklime, a obezbediće i uslove za život brojnih organizama. Od posebnog značaja je i doprinos odgovoru na izazove prilagođavanja gradova na klimatske promene, kao i edukacija najmlađih o značaju medonosnog bilja i očuvanju raznovrsnih zajednica oprašivača,“ zaključila je prof. dr. Subakov Simić.
Ana Aleksić, članica uprave Adria Media Group, istakla je zadovoljstvo što „Zasadi drvo“ nastavlja da raste i što su rezultati sve značajniji. „’Zasadi drvo’ je prilika da svako od nas doprinese zdravijoj budućnosti. Iz godine u godinu postavljamo sve ambicioznije ciljeve, koje uspešno ostvarujemo, što potvrđuje da smo na dobrom putu i da je promena moguća, pod uslovom da postoji snaga zajedništva. Iako je najznačajnije to što smo u prethodne tri godine zajedno posadili više od 350.000 sadnica širom Srbije, realizujemo i brojne druge aktivnosti. Omogućili smo đacima prvacima u svim školama u našoj zemlji da posade svoje prve sadnice, okupili smo eksperte kako bismo zajednički definisali strategiju za zdraviju i zeleniju Srbiju, redovno u našim medijima informišemo i edukujemo javnost, građanima smo poklonili dva murala, u Beogradu i Čačku, organizovali smo brojne edukativne programe, radionice, konkurse za najmlađe i konstantno širimo aktivnosti. Činjenica je da smo zajedno s našim partnerima iz dm drogerie markt Srbija, institucionalnim partnerima i građanima pokrenuli promenu. Sve što smo do sada postigli ostvarili smo i uz njihovu pomoć i zahvalni smo im na tome, a posebno se zahvaljujemo našim kolegama koji svojom posvećenošću i radom omogućavaju da zajednica ’Zasadi drvo’ nastavi da raste i ostvaruje sve značajnije rezultate“, zaključila je Ana Aleksić iz kompanije Adria Media Group.
Svetlana Jovanović Mitić, resorna menadžerka marketinga i komunikacija dm Srbija i Severna Makedonija, istakla je da kompanija dm drogerie markt teži da u svakom segmentu poslovanja primenjuje poslovne principe zasnovane na održivom razvoju i podsticanju zelenih navika u najširoj zajednici. „’Zasadi drvo’ je sjajan primer takvog projekta i već četvrtu godinu zaredom nas motiviše da se pokrenemo na akciju zarad dobrobiti i očuvanja životne sredine, kao i benefita šire zajednice. Mi u dm-u smo neizmerno ponosni što smo, zajedno sa našim partnerima, pokretači jedne od najvećih inicijativa pošumljavanja u zemlji, koja je svojevrsni dokaz da je zajedničkim snagama sve moguće postići, kao i da je pozitivan uticaj koji na ovaj način ostvarujemo neprocenjiv. Posebnu zahvalnost dugujemo našim zaposlenima i njihovim porodicama koji su uzeli učešće na velikom broju organizovanih sadnji. Ja sa nestrpljenjem očekujem novu sezonu „Zasadi drvo“ zbog neverovatnog osećaja ponosa kada sa tolikim brojem ljudi posadite čitavu jednu šumu. Činjenica da ćemo jednog dana tu šumu ostaviti našoj deci i budućim generacijama inspiriše nas da pokrenemo talas pozitivnih vesti u oblasti ekologije. Verujem da ovim projektom motivišemo i druge privredne subjekte da se angažuju na isti ili sličan način i da smo svi zajedno na istoj strani – zdravije i zelenije Srbije. U skladu sa tim ovim putem pozivam i sve građane da nam se pridruže u pisanju baš takve zelenije budućnosti,“ poručila je Svetlana Jovanović Mitić.
Saša Stamatović, v.d. direktora Uprave za šume Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, istakao je da je akcija „Zasadi drvo“ omogućila da se javnosti približi i pojasni tema šume, kao prirodnog bogatstva i dobra od opšteg interesa, a po njegovim rečima, posebnu vrednost predstavlja mobilizacija velikog broja ljudi okupljenih pre svega oko ideje očuvanja i unapređenja naših šuma i prirode u celini.
Igor Braunović, v.d. direktora JP "Srbijašume", istakao je da ostvarivanje ciljeva akcije usmerava fokus šire javnosti na značaj ove teme. Po njegovim rečima, značaj u cilju promene odnosa društva prema prirodi ima kontinuitet realizacije, kao i afirmativno-edukativni pristup medija u približavanju ove teme široj društvenoj javnosti, jer se time ukazuje ne samo na važnost zaštite, očuvanja i unapređenja stanja šuma, a time i životne sredine, već i na složenost poslova i sveobuhvatnog pristupa svih činilaca koji svakodnevno rade u tom cilju.
Roland Kokai, direktor JP “Vojvodinašume”, istakao je da je sve što se tiče šumarstva dugogodišnji poduhvat. „Šume koje danas čuvamo i obnavljamo nasledili smo od svojih predaka i naša je obaveza da bar toliko ili više šuma ostavimo našim potomcima. Kada je reč o „Zasadi drvo“, planirane aktivnosti osmišljene za narednih godinu dana su od posebnog značaja jer osim sadnje podrazumevaju i edukaciju i uključuju decu, omladinu, studente i stručnu javnost. Ako znamo da zdrava životna sredina nema alternativu, a da šume imaju brojne korisne funkcije koje su u njenoj službi, očekujem da će odziv građana biti još bolji nego prethodnih godina. Verujem da smo mi već postigli ’dobar ritam’, koji nas sigurno vodi ka željenom cilju“, zaključio je prvi čovek JP „Vojvodinašume“.
Siniša Mitrović, rukovodilac Centra za cirkularnu ekonomiju Privredne komore Srbije, pozvao je pojedince i kompanije da se uključe. „Sada smo već porasli, a targeti sadnje su visoki i inkluzivni za celo društvo. Akcija menja ponašanje. Vidim da mnoge kompanije žele da budu u ’koloni za promene’. Ljudi su motivisani raznim silama, kao što je novac, bogatstvo, moć, zdravlje, a u poslednje vreme i životna okolina. Zato moramo da širimo našu porodicu odgovornih kompanija i da ljude motivišemo da se uključe, a to će se desiti kada shvate da ovo što radimo služi njihovim interesima. Moramo se ujediniti i naći izlaz iz klimatske krize. Svako može da pomogne sadeći ’svoju fabriku zdravlja’ za budućnost“, istakao je g. Mitrović.
Branko Stajić, dekan Šumarskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, zahvalio je na nemerljivom doprinosu popularizaciji Šumarskog fakulteta, šuma, šumarstva, ali i celog šumarskog sektora kroz „Zasadi drvo“. „Mi školujemo kadrove koji jedini mogu dati kvalitetne odgovore i rešenja u odnosu na niz problema u oblasti zaštite životne sredine, prevencije prirodnih katastrofa i ublažavanja efekata klimatskih promena. Stoga je vaš doprinos povećanju stepena vidljivosti i privlačnosti Šumarskog fakulteta od šireg društvenog značaja,“ naglasio je g. Stajić.
Biljana Krsteski, koordinatorka za zaštićena područja Zavoda za zaštitu prirode Republike Srbije, navela je da šume u okviru zaštićenih prirodnih dobara Srbije učestvuju sa 80% površine. Po njenim rečima, šume imaju poseban značaj u održavanju ekoloških procesa i ravnoteže u prirodi jer štite osetljive ekosisteme, slivove i izvorišta voda te da čine osnovu ukupnih vrednosti naše prirode.
Zamenik direktor Instituta za šumarstvo Aleksandar Lučić podsetio je da je “od 1976. do1985. godine Institut imao veliki uticaj na nagli rast obima pošumljavanja zahvaljujući koncepciji masovnih pošumljavanja.
- Ove aktivnosti su rezultirale da se putem masovnih akcija pošume velike površine najnepovoljnijih erodiranih goleti, pri čemu je godišnje pošumljavano oko 20.000 hektara.
Brankica Tabak, podsekretar Pokrajinskog sekretarijata za urbanizam i zaštitu životne sredine, istakla je da posebnu pažnju upućuju deci predškolskog i školskog uzrasta, te da „Zasadi drvo“ šalje jasnu poruku - svako može dati svoj doprinos, zasadi drvo, štiti životnu sredinu!
Da podsetimo, u prvoj godini akcije postavljen je rekord time što je u jednom danu posađeno više od 51.000 sadnica, dok je naredne, 2020. godine, zasađeno više od 100.000 sadnica širom Srbije i prikupljeno 1,5 tona semena. Prethodne godine posađeno je novih 200.000 novih sadnica i nastavljene su aktivnosti u cilju informisanja i edukacije, a čiji je primarni cilj promena navika građana. Posebna pažnja posvećena je deci: organizovana je sadnja u svih 1.215 osnovnih škola u Srbiji, organizovane su brojne kreativne radionice i konkursi, a osnovnoj školi u Čačku poklonjen je mural s porukom „Napravi promenu – zasadi drvo i pošalji poruku“.
Akciju sadnje stabala pokrenuli su Adria Media Group i dm drogerie markt, uz podršku Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede – Uprava za šume, Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, JP„ Srbijašume“, JP „Vojvodinašume“, Pokreta gorana Srbije, Privredne komore Srbije, Botaničke bašte „Jevremovac“ Biološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu, Šumarskog fakulteta u Beogradu, Šumarske škole Kraljevo, Zavoda za zaštitu prirode, a od ove sezone i dva nova institucionalna partnera – Pokrajinskog sekretarijata za urbanizam i zaštitu životne sredine i Instituta za šumarstvo.
(Promo)