Transportna branša upozorava na moguće posledice opšte obaveze vakcinisanja u Nemačkoj. To bi moglo dovesti do situacije, da vozačima koji stižu iz inostranstva zabrane ulazak u zemlju, što bi mogao da bude problem i za naše građane koji poslednjih godina mahom nalaze zaposlenje u ovoj najjačoj evropskoj ekonomiji.
Procene su da je po Evropi sada i nekoliko hiljada naših vozača, a da ih još toliko radi na međunarodnim linijama. Imajući u vidu i da Srbiji nedostaje 6.000 vozača kamiona, jasno je koliko je ova branša u inostranstvu i važna našim građanima. Tim pre, nova korona pravila, pa i ograničenja, i više su nego ozbiljan problem svima njima.
Nemačko Savezno udruženje špedicije i logistike (DSLV) upozorava na moguće posledice obaveznog vakcinisanja. Glavni menadžer Saveza Frank Huster rekao je da bi obavezno vakcinisanje u krajnjem slučaju moglo dovesti do toga da hiljade vozača koji stižu iz inostranstva budu zaustavljeni na nemačkoj granici i da im bude zabranjen ulazak u zemlju, jer su imunizovani vakcinama poput Sputnjika. Ta vakcina nije priznata u Evropskoj uniji, piše DW.
Trenutno je ionako već nedovoljan broj vozača, a Huster postavlja pitanje, da li bi nevakcinisanim vozačima u Nemačkoj moglo biti ponuđeno vakcinisanje, kako bi ih motivisali da preduzmu taj korak. On navodi da predstavnici transportne branše trenutno razgovaraju s nadležnim ministarstvom: „Otvorena pitanja moramo da rešimo pre uvođenja obaveznog vakcinisanja“, kaže Huster. Njegov Savez se ne izjašnjava izričito protiv obaveznog vakcinisanja, „ali velike su brige, da bismo mogli izgubiti dodatan broj vozača“.
I u Nemačkoj premalo vozača
Prema statistikama Saveza za transport roba logistiku i odvoženje otpada (BGL), u toj branši nedostaje između 60.000 i 80.000 vozača kamiona, a godišnje se taj broj povećava za 15.000. Prema rečima Dirka Engelharta, portparola Upravnog odbora tog strukovnog udruženja, nije moguće nadoknaditi manjak osoblja ni vrbovanjem vozača u istočnim zemljama Evropske unije, jer i tamo fale na desetine hiljada vozača. Brojni vozači se odlučuju za bolje plaćene poslove u industriji, gde je lakše uskladiti posao i porodični život, nego vozeći na međunarodnim relacijama. Ipak, Savez se izjasnio za to da država propiše obavezno vakcinisanje.
Predstavnici transportne i logističke branše su još prilikom uvođenja „pravila 3G“ (vakcinisan, testiran, ozdravio) upozoravali na moguće probleme u isporuci, pošto jedan broj vozača nije vakcinisan. Prema tom pravilu, poslodavci mogu da dozvole pristup firmama samo onim radnicima koji su ili vakcinisani ili testirani ili su već preležali koronu. Udruženja iz logističke branše pribojavala su se da bi vozačima iz inostranstva mogao biti zabranjen pristup na područja logističkih centara.
Huster kaže da se u tom pogledu situacija popravila, posto je s nadležnim ministarstvima dogovoreno da se pravila protumače tako, da se omogući isporuka robe bez kontakta. Time je nevakcinisanim vozačima iz inostranstva omogućeno da vozilima uđu na područje industrijskih i trgovinskih pogona.
Isti kamion, različita pravila
Prema jednoj anketi koju je među 10.000 ispitanika sproveo BGL, oko 28 odsto stranih vozača nisu vakcinisani ili su kod kuće vakcinisani Sputnjikom. Engelhart kaže da je teže organizovati testiranje za vozače koji moraju da menjaju mesta utovara i istovara nego za vozače koji rade za samo jedan industrijski pogon: „Neki vozači imaju dnevno čak pet ili šest destinacija, i na tim mestima ih zatiču različita pravila – 3G, 2G ili 2G+.“
BGL zastupa oko 7.000 drumskih transportnih preduzeća. Engelhart u „pravilu 3G“ vidi prepreku u svakodnevnom radu vozača koji je prožet tesnim rasporedom: „Veliki je problem zahtev da vozači pokažu test na koronu, a oni su danima na točkovima i sa svojim ogromnim kamionima ne mogu da posete centre za testiranje u centru grada. Tako, prema njemu, set „pravila 3G“ zajedno sa nedovoljnim brojem vozača i logističkim uskim grlima, povećava pritisak na lance snabdevanja.
Engelhart se zbog nedostatka vozača zalaže za veće plate u branši, koje naposletku mora da finansira potrošač. Osim toga, sam posao vozača, prema njegovom mišljenju, nije dovoljno priznat: „Niko ne voli teške kamione na putevima, ali vozači transportuju samo to što mi trošimo, bez obzira da li su to životne namirnice za samoposluge i restorane ili paketi koje smo naručili onlajn.“
(Kurir.rs/Blic, A.J.)