Darko Samardžija, izvršni direktor kompanije Imlek
Odakle Imlek kao najveći otkupljivač i prerađivač mleka nabavlja neophodnu sirovinu?
Apsolutno sve (100 %) prerađene količine sirovog mleka u kompaniji Imlek su isključivo i jedino kupljene od domaćih farmera sa teritorjie Republike Srbije. Otkup domaćeg mleka i podrška domaćim farmerima je Imlekovo strateško opredeljenje, to je bio i biće naš pristup. Ovu strategiju i ovakav način ponašanja ne iskazujemo deklarativno, nego praktično i u svom otkupnom portfoliju okupljamo gotovo 3000 domaćih dobavljača sirovog mleka. Napomenuću da smo i prošle godine kada je Korona bila u punom jeku i kada su mnoge male/lokalne mlekare imale problem sa plasmanom svojih proizvoda, preuzimali čak i njihovo mleko, prerađivali ga i podizali sopstvene zalihe daleko iznad potrebnog nivoa, sve u cilju obezbeđenja kontinualnosti proizvodnje sirovog mleka, ne samo za Imlekove farmere, nego i za farmere u Srbiji uopšte. Ponekad ljudi pitaju da li uvozimo mleko u prahu i da li se od mleka u prahu prave gotovi proizvodi. I ovom prilikom ću potvrditi da Imlek ne uvozi ništa i da sve svoje proizvode pravimo od isključivo domaćeg sirovog mleka otkupljenog sa farmi širom naše zemlje.
Kako i koliko često kontrolišete kvalitet sirovog mleka koje otkupljujete, a kako to činite za gotov proizvod?
Pre svega mi smo svesni činjenice da proizvodimo hranu, da se sa tom hranom između ostalog obraćamo i najosjetljivijim kategorijama stanovništva kao što su deca, ali i starija populacija i da prostor za bilo kakve greške ne postoji. Konkretno, što se tiče sirovog mleka i naših finalnih proizvoda kontrola se dešava na dnevnom, nedeljnom i mesečnom nivou i tu pričam o 4 različita nivoa kontrole. Prvi nivo je na samom otkupnom mestu, gde se prilikom preuzimanja mleka od naših farmera urade elementarne indikativne kontrole kvaliteta mleka. Drugi nivo kontole se dešava na prijemu sirovog mleka u našim fabrikama kada se ponovno uzimaju pojedinačni i zbirni uzorci Ii kada se radi detaljna analiza fizičko-hemijskih karakteristika mleka. Treća analiza, odnosno analiza poluproizvoda se radi u toku procesa proizvodnje (kontrola poluproizvoda) i finalno četvrti nivo kontrole se sprovodi prilikom kontrole gotovog proizvoda. Objedinjeno na mesečnom nivou se izvrši izmedju 10.000 i 12.000 analiza što u našim, što u eksternim sertifikovanim laboratorijama. Sa ovakvim nivoom kontrole osiguravamo da naši proizvodi budu garantavanog kvaliteta u svakom momentu, od početka sakupljanja sirovine, pa do finalnog proizvoda i finalnog konzumenta.
Možete li nam pojasniti u kom domenu unapređenja kvaliteta sirovine i gotovog proizvoda ste najviše fokusirani u smislu investicija koje realizujete ili ste realizovali ?
Mleko i mlečni proizvodi su lako kvarljiva roba. Zašto je to tako, odgovor je jasan, zato što je mleko sirovina apsolutno prirodnog porekla i zato što se u Imlekovim proizvodima ne koriste različiti stabilizatori, emuligatori, pojačivači ukusa, aditivi… i sve ono što je svojstveno današnjoj masovnoj proizvodnji. Sa druge strane svesni činjenice da radimo sa hemijski I biološki lako kvarljivom sirovinom (sirovo mleko) fokusirali smo se na početak lanca sakupljanja mleka i transporta istog. Tako smo u posljednjih 6 godina investirali više od 10 miliona Eura u nabavaku novih laktofriza za naše farmere kao i za nabavku novih kamiona/cisterni za prevoz sirovog mleka. Na ovaj način smo pokrili rizike koji mogu nastati na samom početku lanca snabdevanja. Dodatano, investirali smo i investiramo svake godine iznos od 200-300 hiljada Eura u novu i najsvremeniju opremu za naše laboratorije, na svim našim proizvdonim lokacijama, jer ne želimo da bilo šta prepustimo slučaju. Sa treće strane konstano investiramo u skladišne i transportne kapacitete, jer za naš gotov proizvod (jogurti, pavlake, sirevi, sveže mleko, namazi…) moramo da obezbedimo “hladan lanac”, tačnije putanju kretanja u kojoj temperatura, vlažnost i prisustvo svetlosti mora biti apsolutno kontrolisano. Ovakav način distribucije zahteva dodatne napore, ali ozbiljnim pristupom, konstantnim investiranjem i konstatnom primenom svih elemenata kontrole moguće je biti uspešan i biti ponosan na urađeno. Mi u Imleku to jesmo.
Kakve oblike saradnje i pomoći ste razvili sa farmerima koji su vaši dobavljači?
Pored redovnog dnevnog preuzimanja i apsolutno urednog/redovnog plaćanja preuzetog sirovog mleka od naših farmera, saradnja se dešava i na srednjeročnom, ali i na strateškom nivou. Izmedju ostalog naša komunikacija sa farmerima odvija se i na polju finansijske podrške kojom pomažemo Imlekovim farmerima i to kroz plasman kratkoročnih i srednjeročnih pozajmnica/kredita koji im omogućavaju lakše finansiranje poslovanja posebno u delovima godine kada je odliv novca za farmere izražen (setva, žetva, nabavka novih muznih grla i proširenje proizvodnih kapaciteta) sa jedne strane, ali isto tako pomažemo i pri nabavci mahanizacije koju farmeri nabavljaju, a koja utiče na rast njihove proizvodne efikasnosti i smanjenenje njihovih proizvodnih troškova (traktori, kombajni, priključne mašine, izmuzišta, roboti za mužu). Smatramo da na ovaj način gradimo i učvršćujemo našu medjusobnu saradnju i da razvojem ovakve vrste saradnje omugućujemo stabilnost u planiranju i razvoju za obe strane.
Kakvi su Imlek-ovi planovi za budućnost?
Na početku ovog razgovora smo konstatovali da je Imlek tržišni lider i najveća regionalna kompanija koja se bavi otkupom, preradom i proizvodnjom mleka i mlečnih predađevina. Ovakva pozicija jeste nešto na čemu vam svi zavide, ali ovakava pozicija je i velika obaveza za nas. Prethodnih 70 godina smo gradili i izgradili mesto na kome se danas nalazimo. Niko danas nema pravo da naruši poziciju i rezultat koji su gradile mnoge generacije ispred nas. Zato je naše čvrsto opredeljenje da budemo još veći, još značajniji i još prepoznatljiviji ne samo u Srbiji, nego u regionu jugo-istočne Evrope kojoj pripadamo. Investicije koje sve prethodne godine realizujemo nam obezbeđuju tehnologiju, mašine i opremu koje su posljednja reč tehnike i tehnologije. Koristićemo ova sredstva na korist naših konzumenata, naših dobvaljača i zaposlenih u kompaniji koja već duži vremenski period predstavlja jedan od najprepoznatljivijih i najpouzdanijih srpskih brendova u prehrambenoj industriji, ali i uopšte. Nastavićemo da rastemo, investiramo, podižemo kvalitet i nudimo nove proizvode našim potrošačima.
Promo