ŠTA SE DEŠAVA SA JEDNOM OD NAJJAČIH GRČKIH AGENCIJA: Posle smrti vlasnika Muzenidis travel blizu propasti, duguju 150 miliona evra

Shutterstock

Atina – Dok je u Beogradu u turističkoj agenciji „Muzenidis travel”, koja je zatvorila vrata, inspekcijski nadzor u toku, telefoni u Grčkoj ćute. U Atini ne žele da komentarišu, dok u Solunu, gde je sedište agencije koja je odgovorna za propala letovanja srpskih turista, niko ne odgovara na pozive.

Oštećenim srpskim turistima u poslednjem trenutku je saopšteno da se aranžmani između 16. i 28. juna otkazuju, te da zamenski vaučer mogu iskoristiti od 1. septembra ili na leto iduće godine. Šta se zaista dešava u jednoj od najjačih grčkih agencija, koja je bila poznata po dobrim aranžmanima i izvanrednoj ponudi putovanja i kvalitetnog smeštaja u Grčkoj i širom sveta, za sada nema zvaničnog odgovora.

Shutterstock 
Ilustracijafoto: Shutterstock

Sve informacije koje su se poslednjih dana širile preko društvenih mreža, počevši od onih da je firma pred bankrotom, pa do uveravanja da će ruski turisti spasiti sezonu, za sada je teško proveriti. Nigde nije zvanično objavljeno da je „Muzenidis travel” nesolventan, da je bankrotirao ili da je prestao da radi. Međutim, u krugovima turističkih operatera saznajemo da je poslednjih sedmica više zaposlenih napustilo firmu, da je posle smrti vlasnika Borisa Muzenidisa, koji je krajem marta preminuo od posledica korone, agencija u ozbiljnom problemu jer naslednici nisu u stanju da se izbore s obimom posla i bremenom dugova koji su pristigli. Ima nagoveštaja da je „Muzenidis travel” u ovom trenutku dužan oko 150 miliona evra, da zaposlenima nisu isplaćene plate, da je poveći spisak hotela kojima duguje.

Poznavaoci iz sfere turizma kažu nam da je agencija poslednjih godina doživela veliku ekspanziju zahvaljujući poslovima i kontaktima koje je bivši vlasnik Boris Muzenidis imao s određenim strukturama u Rusiji, odakle su stizali turisti, ali i znatna materijalna podrška. U njenom sastavu je avio-kompanija „Eliner”, tu su i građevinska kompanija i nekretnine „Grekodom divelopment”, kompanija za vazdušni i drumski transport „Kargo servis”... Svake godine agencija je zahvatala sve veći deo grčkog „turističkog kolača”, a nagli procvat počeo je 2013, kada je njena avio-kompanija počela da organizuje čarter-letove.

Pandemija je ovoj agenciji, kao i svim turističkim radnicima, nanela veliki udarac, a posle iznenadne smrti vlasnika sve je počelo da se osipa. Agencija je osnovana 1995, i posluje u 14 kancelarija, regionalna mreža širi se od Rusije, Moldavije i Belorusije, preko Rumunije, Srbije, Letonije i Bugarske, do Azerbejdžana i Kipra, dakle, u 16 zemalja. Sarađuje s više od 1.400 hotela širom zemlje i u najboljim godinama je kroz svoju rasprostranjenju turističku mrežu, u kojoj je bilo zaposleno 1.700 ljudi, zarađivala više od 300 miliona evra. Samo je avio-kompanija u najboljim turističkim godinama prevozila i do milion gostiju, da bi prošlog leta zbog pandemije – sve stalo.

Pravi odgovor na to kako će se stvari dalje razvijati znaće se uskoro, jer se očekuje da grčka vlada ekonomskim paketom pomogne turističku sferu, dakle i „Muzenidis travel”. Dok se to ne razreši, agencija je navodno privremeno prekinula poslovanje. Međutim, sasvim je sigurno da pomoć neće biti dovoljna da se podmire dugovi. Nade se polažu u ponovno otvaranje ruskog tržišta i dolazak gostiju iz bivših sovjetskih republika, koji su oduvek bili najbrojniji korisnici aranžmana.

Shutterstock 
Ilustracijafoto: Shutterstock

Preminuli predsednik kompanije Boris Muzenidis bio je pionir grčko-ruskog turizma. Rođen je u Gruziji, u porodici Grka pontijskog porekla koja se u zemlju vratila odmah posle odluke da se ekspatrijantima iz bivših sovjetskih republika dozvoli povratak u domovinu. Kažu da je njegov život mogao da bude tema filmskog scenarija, jer je, iako inženjer po obrazovanju, počeo da radi kao konobar, a zatim kao vozač turističkog autobusa. Tako je došao na ideju da se okrene turizmu, a znanje ruskog jezika i poznavanje Grčke brzo su mu omogućili priliku da veliki broj ruskih turista dovede u zemlju. Posao se širio i njegova agencija je iz godine u godinu bila na sve boljem glasu. Upravo zato ovo što se sada dešava i dovodi u pitanje imidž kompanije za koju je, kao i za mnoge druge, neizvesno da li će opstati, može da bude poziv da se injekcijom sa strane spreči njeno dalje osipanje.

(Kurir.rs/Politika, J.P. Stamenić)