BEOGRAD - I danas od 10 časova na portalu Kurir.rs pratite uživo 6. konferenciju na temu ekonomije u okviru RE-SET SUMMIT: JAVNA ULAGANJA, KAMEN-TEMELJAC ZA RAZVOJ DRUŠTVA.
Naime, kroz Re-set Summit 2021 nastavljamo da se bavimo najvažnijim temama: ekonomijom, obrazovanjem i zdravstvom. Aktivno radimo na resetu i ne zaustavljamo se do novembra.
U planu imamo 21 konferenciju, na kojima pokrećemo dijalog za zdraviju budućnost zemlje i regiona i to sa eminentnim domaćim i stranim stručnim i institucionalnim predstavnicima.
PRVI PANEL: EKONOMSKA VREDNOST-SAOBRAĆAJNA I TRANSPORTNA MREŽA
Završne saobraćajne deonice
Pokretanje mreže najvažnije infrastrukture u 2021. godini
10.15 -11.15 PANEL 1: EKONOMSKA VREDNOST-SAOBRAĆAJNA I TRANSPORTNA MREŽA
Završne saobraćajne deonice / Pokreće se mreža najvažnije infrastrukture u 2021. godini
Učesnici:
Aleksandar Antić, direktor, Koridori Srbije
Dr Vicknayson Thevendran, Project Manager, Bechtel-Enka Morava Motorway Project
Ahmet Murat Turkoglu, direktor, Azvrit ogranak Beograd
Zhang Xiaoyuan, dirеktor, China Road and Bridge Corp-a u Srbiji
Miodrag Poledica, izvršni direktor Sektora za strategiju, projektovanje i razvoj, JP „Putevi Srbije“
Nenad Tomić, direktor, Institut za puteve
Moderator Dragan Šagovnović, generalni direktor Ekonomskog instituta, na samom početku je rekao da ulaganja u saobraćajnu infrastrukturu imaju pozivan uticaj na privredni rast i utiču na njegovo povećanje što je potvrđeno mnogim empririjskim metodama. On je dodao da ulaganje u saobraćajnu infrastrukturu ima brojne pozitivne posledice poput smanjenja saobraćajne buke, smanjenja zagađenja i slično.
Antić: Mudrom politikom uspeli smo da sačuvamo ekonomiju Srbije!
Prvi panelista Aleksandar Antić, direktor Koridora Srbije, na samom početku je rekao da značaj svih investicija i svega što u ovom trenutku radimo nema smao transporti značaj već sveukupni značaj za srpsku ekonomiju i privredu pošto je čitav svet usled pandemije doživeo usporavanje politike.
- Mi smo mudom investicionom politikom Vlade Srbije i predsednika Vučića u uslovima pandemije uspeli da 2020. bude godina ekonomskog rasta iako je za ekonomiju bila katastrofalna mi smo uspeli da našu ekonomiju održimo - rekao je Antić.
On je dodao da je ponosan na Srbiju koja se nikad snažnije nije razvijala niti imala više kapitalnih projekata nego što je to sada.
On je naglasio da Koridori Srbije ima 3 veoma važna projekta:
- Moravski koridor, deonicu koja povezuje istok i zapad Srbije (povezuje auto-put do Niša sa Milošem Velikim)
- deonica auto-puta Ruma - Šabac i brza saobraćajnica do Loznice pošto je neophodno da život u tom kraju Srbije bude što bolji, a radi se i na mostu na Savi kod Šapca
- otvaranje radova na Fruškogorskom koridoru, fantastičan projekat za Srbiju sa budućim najdužim tinelom u Srbiji koji će biti dug 3,5 kilometara.
Antić je dodao da ćemo, kako je predsednik Vučić najavio, imati 8 velikih infrastrukturnih projekata, te pomenuo i veliki projekat za istočnu Srbiju a to je brza saobraćajnica Požarevac - Veliko Gradište čime će kvalitet saobraćaja u tom delu Srbije biće povećan. Antić je dodao i da nas čeka veliki projekat auto-put Beograd - Zrenjanin i to do kraja godine.
- Mudrom politikom sačuvali smo ekonomiju Srbije! Što su nekad bili snovi, danas je realnost!, rekao je Antić dodavši da su svi u Srbiji posvećeni ovim projektima i zadacima.
Dr Vicknayson Thevendran, prodžekt menadžer kompanije Bechtel-Enka Morava Motorway Project govorio je o projektima na teritoriji Srbije, velikoj zainteresovanosti domaćeg stanovništva za rad u okviru te kompanije koja se vidi u broju aplikacija za posao koje se broje stotinama. On je pojasnio da imaju 684 radnika iz Srbije a da su dobili više od 230 prijava za posao. On se zahvalio i Srbiji i Vladi Srbije na vakcinama za radnike koje su omogućile nesmetan rad.
Vik je rekao i da je zadovoljan dobrim odnosom sa 7 opština - Ćićevac, Varvarin, Kruševac, Trstenik, Vrnjačka Banja, Kraljevo i Čačak, duž Moravskog koridora. U okviru te kompanije čak 75 odsto posla dodeljeno je domaćim kompanijama.
Ahmet Murat Turkoglu, direktor Azvrit ogranka Beograd rekao je da Azvirt nije samo međunarodna već i srpska kompanija te istakao dosadašnje uspehe u radu na teritoriji naše zemlje. On je rekao i da je ponosan na projekte koje Azvirt radi u Srbiji, te naglasio da kompanija profesionalno i visokokvalitetno obavlja sve zadatke.
- Želimo da nas srpski narod pamti po dobrom kvalitetu puteva i mostova koje gradimo, a ne gradimo samo njih već i večne veze između Srbije i Azerbejdžana i naših naroda - zaključio je Turkoglu.
Zhang Xiaoyuan, dirеktor, China Road and Bridge Corp u Srbiji rekao je da se danas trudimo da ostvarimo sve zajedničke ciljeve posle 10 godina prisustva u Srbiji i obostranog razumevanja.
- Sarađujemo dosta sa domaćim komapanijama, a učešće srpskih resursa je 70 odsto čime se ostvaruje i bliska saradnja između dveju zemalja. Predsednik Vučić nas je nekoliko puta hvalio ali smatramo da možemo i moramo još bolje - rekao je direktor Čajna rouda naglasivši da će se truditi da radove na Fruškogorskom koridoru završe i ranije u skladu sa željama predsednika.
Poledica: Postojeća mreža auto-puteva u Srbiji iznosi 950 kilometara
Panelistima se potom obratio i Miodrag Poledica iz Puteva Srbije koji je rekao da je to državno preduzeće odgovorno ne samo za izgradnju nego i za održavanje puteva, njihovu bezbednost, naplatu putarine...
- Postojeća mreža auto-puteva u Srbiji iznosi 950 kilometara čime smo ispred zemalja Zapadnog Balkana ali i Slovenije, Bugarske i Rumunije, ali smo iza Hrvatske (1.300 km) i Mađarske (1.600) koje imaju iznad 1.000 km auto-puteva - rekao je Poledica dodavši da imamo više od 3.500 mostova i više od 100 tunela na drumovima u Srbiji.
Poledica je dodao i da će Srbija uskoro biti povezana auto-putevima i sa svim okolnim zemljama pa ćemo imati auto-put do BiH i Crne Gore.
Tomić: Nema stajanja! Da se gradi, da se projektuje, da se radi!
Nenad Tomić, direktor Instituta za puteve rekao je da u ovom trenutku ta institucija ima mnogo posla i da trenutno projektuje oko 300 kilometara što auto-puteva što saobraćajnica.
- Nema stajanja, da se gradi, da se projektuje da se radi - kaže Tomić dodajući da su njihovi ljudi i u vreme pandemije bili i na terenskim radovima poput Moravskog koridora i mosta preko Save kod Šapca.
PANEL 2: EKONOMSKA VREDNOST-ODRŽIVI TRANSPORT:
Lokalni putevi i lokalne zajednice - održavanje i izgradnja održivih puteva
Ulaganje u održive sisteme transporta
11.15 - 12.15 - Lokalni putevi i lokalne zajednice- održavanje i izgradnja održivih puteva / Ulaganje u održive sisteme transporta
Slavoljub Tubić, pomoćnik direktora JP “Putevi Srbije”
Dragan Simović, direktor, M&M Militzer & Münch RS d.o.o.
Nenad Stanisavljević, PR menadžer “Infrastrukture železnice Srbije”
Igor Mitrović, izvršni direktor, CEO - MIND Real Estate
Moderator: Slobodan Aćimović, redovni profesor, Ekonomski fakultet Univerziteta u Beogradu
Tubić: 60 odsto ukupne putne mreže Srbije čine upravo lokalni putevi
Slavoljub Tubić, pomoćnik direktora JP “Putevi Srbije”, rekao je da to javno preduzeće vodi brigu i lokalnim putevima, onima koji povezuju sela ili naselja sa centrom opštine. On je dodao da 60 odsto ukupne putne mreže Srbije čine upravo lokalni i putevi koji bi mogli da unaprede lokalni i regionalni razvoj.
- Mnogi od njih su i neasfaltirani jer je logika zašto graditi puteve tamo gde nema ljudi a s druge strane odmah se kaže da nema ljudi jer nema puteva - kaže Tubić dodajući da se će se ti putevi raditi od evropskih grantova uz uvođenje standarda kako bi oni trebalo da izgledaju i kuda da vode - da njihova izrada bude što ekonomičnija. On je naveo primer Korzike koja inkasira ogroman novac od puteva jer je tamo razvijen seoski turizam.
Dragan Simović, direktor, M&M Militzer & Münch RS d.o.o., dao je primer s juga Srbije, jednog sela iz okoline Leskovca, koje nema asfaltiran put a ima više desetina porodičnih firmi zbog kojih kroz taj kraj proše na desetin ešlepera dnevno.
Simović je rekao i da je taj kraj Srbije, posebno Leskovac koji ima oko 250.000 stanovnika i sela oko njega, bio zapostavljen kad je reč o gradnji puteva i poboljšanju putne mreže.
Tubić iz Puteva je tim povodom preporučio da se predsednik opštine javi, izloži problem i da se počne na rešavanju.
Na opasku moderatora da moraju biti ispoštovane procedure, Tubić s enašalio pa rekao: Ko prvi devojci, njemu i devojka.
Stanisavljević: Moderna železnica pokazuje snagu jedne države
Nenad Stanisavljević, PR menadžer “Infrastrukture železnice Srbije” naglasio je da se radi na modernizaciji železničke infrastrukture, pre svega na izgradnji brzih pruga, posebno na deonici Beograd - Novi Sad. On je dodao i da su vozovi u Srbiji išli 40 na sat a da se to sada menja i da će u narednih nekoliko godina taj posao biti zavšen.
Negde je železnička mreža bila toliko urušena i neupotrebljiva da je na tim deonicama bio obustavljen ne samo putnički nego i teretni saobraćaj. On je kao primer povratka na prugu naveo vraćanje u saobraćaj deonicu Subotica-Senta i Novi Sad-Bogojevo.
Stanisavljević je dodao da modernizacija pruga povećava standard građana i broj radnih mesta duž tih pruga kao i bezbednost saobraćaja.
- Prvo što strani investitori pitaju jeste da li u blizini postoji pruga, moderna i savremena železnica jer je železnica pokazuje snagu jedne države. Kad god je Srbija bila jaka i napredovala i železnica je. Drugo, železnica je sa stanovišta ekologije, nivoa buke... prepoznata kao najčistiji i najprihvatljiviji vid transporta - rekao je on.
Igor Mitrović, izvršni direktor, CEO - MIND Real Estate naglasio je da je njegova kompanija specifična po tome što se u radu vezuje za najveća svetks imena kad je reč o modernom železničkom saobraćaju. On je dodao i da je železnički saobraćaj važan kad je reč o održivosti, posebno emisiji štetnih gasova jer na želenicu otpada samo 2 odsto.
- Srbija može da se pohvali da će srpski tramvaj, laki tramvaj koji ima nula emisiju CO2, biti na ulicama Bremena, a zatim i Minhena - kaže Mitrović.
PANEL 3: DRUŠTVENA VREDNOST-INFRASTRUKTURA JAVNIH ULAGANJA
12.15 - 13.15 - Nacionalna inicijativa i lokalna implementacija: Upravljanje otpadom, otpadnim vodama, starim fabričkim postrojenjima / Ulaganje u infrastrukturu za kanalizacionu mrežu, otpadne vode i vodovodnih sistema za 65 opština / razvoj koji privlaci nove investicije u Srbiju, a građanima omogućila kvalitetniji život - Obrazovanje, zdravstvo i kultura
Marko Blagojević, direktor Kancelarije za upravljanje javnim ulaganjima Vlade Republike Srbije
Danica Uskoković, pomoćnica ministra za stambenu i arhitektonsku politiku komunalne delatnosti i energetsku efikasnost, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture
Adrijana Mesarević, član gradskog veća za finansije i investicije grada Novog Sada
Moderator je Siniša Mitrović.
Nacionalna inicijativa i lokalna implementacija: upravljanje otpadom, otpadnim vodama i starim fabričkim postrojenjima. Ulaganje u infrastrukturu za kanalizacionu mrežu, otpadne vode i vodovodnih sistema za 65 opština
Razvoj koji privlači nove investicije u Srbiju, a građanima omogućila kvalitetniji život - obrazovanje, zdravstvo i kultura.
Marko Blagojević, direktor Kancelarije za upravljanje javnim ulaganjima Vlade Republike Srbije, podsetio je na početke Kancelarije koja je nastala u sklopu pomoći poplavljenim područjima u velikim poplavama 2014. godine.
On je dodao da kancelarija sada deluje već osam godina i da je u prethodnim godinama imala i na desetine projekata u nekim mestima poput Mionice. Dodao je i da je u realizaciji investicije jedna od najvažnijih stavki cena održavanja tog objekta ili infrastrukture posle izgradnje, kada uđe u upotrebu.
Kad je reč o projektima, Blagojević je rekao da je sve na lokalnim samoupravama jer ne može Kancelarija bolje od njih da zna koju školu treba obnoviti ili slično.
- Para ima, treba samo da imaju projekat - rekao je on i dodao da u nekim mestima imaju i po 30 realizovanih projekata a u nekima nijedan ali da je to do predstavnika na lokalu.
Danica Uskoković, pomoćnica ministra za stambenu i arhitektonsku politiku, govorila je na temu ekoloških projekata, deponija, prečišćavača otpadnih voda naglasivši da su lokalne samouprave izuzetno zainteresovane ali da su problem dosad uvek bila sredstva.
Ona je rekla da je ranije povika bila na lokalne samouprave kako nisu zainteresovane za ovakve ekološke projekte i da ne mare za tu temu ali to se ispostavilo kao netačno jer su mnoge lokalne samouprave već imale spremne i lokacije i projekte jedino je falio novac koji je sada i obezbeđeno.
Adrijana Mesarević, član gradskog veća za finansije i investicije grada Novog Sada govorila je na istu temu kad je reč o Novom Sadu naglasivši da sam grad Novi Sad ima više od 20 gotovih projekata kad je reč o ekološkim projektima poput otpadnih voda koje je decenijsko pitanje.
- To je važno pitanje, a Novi Sad sada nema nikakvu finansijsku obavezu jer će Republika s kineskim partnerima u to direktno investirati.
(Kurir.rs)