MALOPRPODAJU TEK OČEKUJU VELIKE PROMENE: Novi trendovi u ritejl sektoru nisu zaobišli ni našu zemlju

Promo

Tržištete maloprodaje i robe široke potrošnje prolazi kroz burne promene. I tokom godine koju privodimo kraju, izazovi sa kojima su se kompanije u sektoru maloprodaje i robe široke potrošnje susretale bili su brojni. I pored toga na potrebu da se zadovolje potrebe sve zahtevnijih kupaca, uspešno je odgovoreno. Veliki trgovinski lanci doneli su širok i raznovrstan asortian robe, konkuretniji nivo cena, mnogobrojne akcijske prodaje, visok nivo usluge, prodajni ambijent i ljubaznost prodajnog osoblja, kao i razvoj velikih formata prodaje - hipermarkete i supermarkete.

Profimedia 
foto: Profimedia

Šta je doneo dolazak Lidla

Prema zvaničnim podacima, deset najvećih maloprodajnih lanaca drži 55 odsto tržišta, što pokazuje da na tržište maloprodaje u Srbiji postoji još prostora za nove investicije i otvaranje radnih mesta. Upravo tu činjenicu iskoristio je i nemački trgovinski lanac Lidl, koji je u Srbiju stigao pre nešto više od godinu dana. Promene koje je njegov dolazak izazvao na tržištu maloprodaje mnogi su nazvali tektonskim. Posle godinu dana poslovanja na tržištu Srbije ovaj lanac ima 33 prodavnice u 24 grada. Fenomen nazvan "Lidlmanija" tada se paralelno odvijao u 16 prodavnica u 12 gradova Srbije, a osim što je otvaranjem prodavnica gradanima Srbije Lidl omogućio povoljniju kupovinu kvalitetnih proizvoda, izazvao je turbulencije i na tržištu radne snage.

Zbog boljih uslova rada i većih zarada zaposleni su pohrlili u Lidl, te ih posle godinu dana ima 1.800. Takođe, kao direktna posledica dolaska Lidla na tržište Srbije skočile su cene rada i u drugim trgovinskim lancima, a to je značajno uticalo i na modernizaciju poslovanja Delhaize, Mercator S i drugih. Tako danas, Mercator-S predstavlja jedan od najvećih maloprodajnih lanaca na tržištu Srbije. U svojoj mreži, raspoređenoj u više od 100 gradova širom zemlje, ima više od 285 IDEA prodavnica, 35 RODA marketa, četiri Velpro centra, dva Mercator hipermarketa, tri IDEA Organik prodavnice i 1 HoReCa centar.

Profimedia 
foto: Profimedia

S druge strane, kompanija Delhaize Srbija kao članica međunarodnog trgovinskog lanca Ahold Delhaize, od dolaska u Srbiju intenzivno radi na proširenju asortimana, konstantnom podizanju kvaliteta, unapređenju receptura i dizajnu. Na kraju 2018. godine kompanija je imala više od 12.000 zaposlenih i više od 400 maloprodajnih objekata formata: Maxi, Shop & Go i Tempo.

Fenomen ritejl parkova i molova

Da je Srbija u uzlaznoj putanji kada je reč o ulaganju u ritejl parkove, najbolje potvrđuje činjenica da je od ukupno 712.000 kvadrata maloprodajnog prostora u našoj zemlji, udeo ritejl parkova 36 odsto i on stalno raste.

Ritejl parkovi, sve više u odnosu na druge trgovinske formate, postaju primamljivi i investitorima i kupcima. Viši kvalitet ponude i propratni sadržaji, koncept koji pored prodavnica obuhvata i restorane i kafiće, bioskope, igraonice, put je za koji se ulagači odlučuju. Ovakav biznis plan neophodan je ukoliko želite održivost.

Profimedia 
foto: Profimedia

Tako danas na teritoriji Beograda trenutno radi šest velikih tržnih centara, od kojih svaki zauzima površinu od više od 60.000 metara kvadratnih. Pored toga, za sledeću godinu najavljeno je otvaranje novih tržnih centara - BW Galerija od 300.000 kvadrata i MPC Zvezdara na 130.000 kvadrata.

U narednih par dana pratite iskustva heroja iz ove svere poslovanja.

Pupme - mesto trgovine

Iako je naftnim kompanijama akcenat na maloprodaji goriva, godinama unazad jedan od strateških pravaca većine njih je transformisanje maloprodajne mreže u višenamenske servisne stanice. Taj novi koncept maloprodaje uglavnom podrazumeva da se na bezinskoj pumpi osvežite kafom ili nešto pojedete iz široke gastronomske ponude.

Promo tekst / Foto: Promo, Profimedia