FORMIRAN NOVI SVETSKI AUTO DŽIN: Bolji dani i za naš Fijat

Profimedia

Dva proizvođača udružila snage, čime će postati četvrti proizvođač automobila u svetu, što zaposlenima u fabrici u Kragujevcu daje nadu da će imati više posla i veće zarade

Proizvođači automobila „Fijat-Krajsler“ i „PSA grupa“, u čijem su vlasništvu „Pežo“, „Sitroen“ i „Opel“, doneli su odluku o spajanju dve kompanije, čime će nastati novi automobilski gigant koji će, sa godišnjom prodajom od 8,7 miliona vozila, postati četvrti proizvođač automobila u svetu, što radnicima u kragujevačkoj fabrici daje nadu da će imati više posla i bolje zarade.

Pripajanje vredno 48 milijardi dolara stvoriće kompaniju s kombinovanim prihodima od 190 milijardi dolara i proširiti ogromne troškove razvoja električnih i autonomnih vozila, prenosi SNN biznis.

Predsednik „Fijat Krajslera“ Džon Elkan predsedavaće novoj kompaniji, dok će glavni izvršni direktor „Pežoa“ Karlos Tavares biti njen generalni direktor. Sedište nove kompanije biće u Holandiji, koja je trenutno sedište kompanije „Fijat-Krajsler“.

Kompanija će imati oko 410.000 zaposlenih i svrstaće se među najveće proizvođače automobila na svetu.

Spajanje dve kompanije dolazi usled usporavanja globalne prodaje automobila, dok proizvođači automobila pokušavaju da ulažu u električne i hibridne tehnologije potrebne za postizanje strogih novih ciljeva o emisiji u Kini i Evropi.

Ana Raičević, sekretar Udruženja za metalsku industriju u PKS, ističe da je teško u ovom trenutku predvideti kako će spajanje kompanija PSA i „Fijat-Krajsler“ uticati na budućnost fabrike „FCA Srbija“ u Kragujevcu.

- Ono što zasigurno sledi su određena restrukturiranja u okviru obe grupacije, odnosno nove kompanije - kaže Raičevićeva.

Ona podseća da fabrika „FCA Srbija“ već druže vreme posluje sa smanjenim procentom iskorišćenja kapaciteta, koji je posledica smanjene potražnje na tržištu.

- Međutim, možemo istaći da spajanje dva automobilska giganta i sve promene koje budu usledile mogu dovesti da postojeće prednosti fabrike u Kragujevcu, kao i prednosti poslovnog okruženja Republike Srbije dođu do izražaja u budućim planovima - naglašava Raičevićeva.

Zoran Marković, predsednik Samostalnog sindikata u kragujevačkoj fabrici, kaže da zaposleni nemaju nikakve zvanične informacije o spajanju dve kompanije.

- Mi smo od 18. oktobra na plaćenom odsustvu i počinjemo da radimo 4. novembra, pa očekujemo da ćemo tada od rukovodstva dobiti neke informacije. To daje neku nadu radnicima da će biti veća uposlenost. Kapacitet fabrike je 150.000 vozila, a najviše što smo ostvarili bilo je 119.000. Očekujemo 100 odsto uposlenost i ako to budemo imali, onda ćemo imati i bolje uslove rada i veće zarade - kaže Marković.

Milan Kovačević

MOŽDA ĆE FORSIRATI „FIJAT“

Milan Kovačević, stručnjak za strana ulaganja, kaže da se ne može znati da li će i kakve efekte spajanje dva automobilska giganta imati na poslovanje fabrike automobila „Fijat-Krajsler“ u Kragujevcu i po njene zaposlene.

- Posle spajanja, oni će svoju strategiju presložiti i može se dogoditi da će im forsiranje „fijata“ biti poželjno, što je mala verovatnoća. Spajanje može značiti i da će se preseliti u neka druga područja - smatra Kovačević.

foto: Beta

Kurir.rs / Slavica Tomčić

Foto: Profimedia