PROFIT I DELA ZA DOBROBIT SVIH MOGU DA IDU RUKU PODRUKU: Kompanije brinu o lokalnoj zajednici

Beta Slobodan Miljević

Dobar put... Poslodavci su prepoznali značaj ulaganja u razvoj društva I očuvanje prirode i u proseku godišnje izdvajaju oko 20 miliona evra za te svrhe, a dodatnim poreskim olakšicama mogli bi znatno povećati donacije.

Za prvih šest meseci ove godine kompanije u Srbiji su svoje društveno odgovorno poslovanje usmerile prevashodno na lokalne zajednice i obrazovanje, a visoko su se kotirale i podrška ženama i deci. Sa oko 20 miliona evra godišnje uloženih u društveno odgovorno poslovanje, Srbija je lider u regionu, ali i još daleko od Evrope.

- Najzastupljenije oblasti u kojima kompanije sprovode svoje društveno odgovorno poslovanje kod nas su lokalne zajednice i obrazovanje, pokazuju podaci za prvu polovinu ove godine. U lokalnim sredinama se već uveliko vidi da ima pozitivnih promena, a u poslednje tri-četiri godine otprilike se oko 20 miliona evra godišnje odvaja za društveno odgovorno poslovanje. To je za Balkan sasvim solidan novac koji nas stavlja na prvo mesto u ovoj oblasti u regionu. Međutim, još zaostajemo za evropskim standardom - rekao je za Kurir Siniša Mitrović, rukovodilac Centra za cirkularnu ekonomiju Privredne komore Srbije i predsedavajući radne grupe za ostvarivanje milenijumskih ciljeva održivog razvoja UN u Srbiji.

Imidž

Poslodavci u Srbiji su svesni da treba da slede primere razvijenih kompanija u svetu i da, osim o profitu, treba da vode računa i o društvu i okolini u kojoj posluju, ranjivim grupama, zaposlenima, što im samo može popraviti imidž, a time i poslovanje. A da bi nastavili uzlaznom putanjom i s Balkana skočili do Evrope, veliku pomoć mogle bi im pružiti poreske olakšice.

Beta Dragan Gojić 
foto: Beta Dragan Gojić

- U Srbiji, za razliku od EU, nemamo fiskalni mehanizam koji bi podstakao još veće izdvajanje firmi u društveno odgovorno poslovanje. Donacije su kod nas još opterećene PDV. Dakle, fiskalizacija bi bila pozitivan korak ka onome što uporno zagovaram, a to su takozvana tri P - ljudi (people), planeta (planet) i profit. Uspeh se danas ne meri samo po zaradi već i po odgovornosti prema lokalnoj zajednici, klimatskim promenama i drugim ciljevima održivog razvoja koje je postavila UN. Sve to i dalje stidljivo dolazi na tržište Srbije, ali je važno da dolazi i da se već vide efekti - naglasio je Mitrović.

Zakonodavstvo

On je dodao da su domaćim zakonodavstvom poreska umanjenja predviđena samo za donacije pravnih lica, koja se obračunavaju prema ukupnom godišnjem prihodu kompanije.

Shutterstock 
foto: Shutterstock

Dijalog sa državom

- Međutim, u praksi, iako je najveći deo donacija usmeren ka javnim institucijama, kompanije imaju velike probleme da koriste ovaj mehanizam i ostvare olakšice, što nesumnjivo nepovoljno utiče na motivisanost korporativnih donatora da plasiraju još više sredstava u vidu donacija kojima se rešavaju konkretni problemi građana - naglasio je Mirović.

Privredna komora Srbije je, naveo je Siniša Mitrović, kada je reč o jednom segmentu održivog poslovanja - korporativnom davanju za opšte dobro, odnosno filantropiji, donatorstvu, u okviru Saveta za društveno-odgovorno poslovanje, pokrenula dijalog sa državom u vezi sa uvođenjem olakšica za davanje u opštekorisne svrhe.

NAJZASTUPLJENIJE OBLASTI ODGOVORNOG POSLOVANJA U SRBIJI

  • Lokalne zajednice
  • Obrazovanje
  • Podrška ženama
  • Briga o deci
  • Pomoć socijalno ugroženim grupama
  • Podrška manjinama
  • Razvoj sporta dece i omladine
  • Ekologija
  • Kultura
  • Podrška preduzetništvu
  • Briga o zaposlenima
  • Održivi razvoj

Izveštavanje po međunarodnim standardima

I U SRBIJI KAO I U EVROPSKOJ UNIJI

EU je 2014. usvojila novu Direktivu o nefinansijskom izveštavanju, koja obavezuje velike organizacije da javno dostupnim izveštavanjem objavljuju nefinansijske podatke o socijalnim pitanjima, onima u vezi sa životnom sredinom, zaposlenima, poštovanju ljudskih prava i borbi protiv korupcije i mita. U Srbiji dvadesetak kompanija izveštava o svom održivom poslovanju po principima i standardima koji su međunarodno prepoznati, a čitav niz malih i srednjih preduzeća uče od njih.

Delez

ODGOVORNIM POSLOVANJEM DO LEPŠE BUDUĆNOSTI

Zaštita životne sredine, briga o zdravijoj ishrani, promena loših navika, poštovanje ljudskih prava, humanitarni projekti, samo su neki od aspekata društveno odgovornog poslovanja koji kompanije sve češće i snažnije implementiraju u okvire svog delovanja. Tako i kompanija „Delez Srbija“ godinama unazad uvodi inovacije i pokreće brojne inicijative kojima pomaže i lokalne zajednice u kojima posluje i društvo u celini.

U godini koja je za nama, u oblasti održivog poslovanja ova kompanija načinila je značajne korake i strateški pristupila rešavanju bitnih tema u društvu. Od smanjenja ukupne količine jednokratnih plastičnih kesa koje završe u prirodi i recikliranjem 11.200 tona otpada do otvaranja supermarketa sa ekološkim sistemom rashlade i projekata kojima se promoviše izbalansirana ishrana.

- I u prethodnoj godini trudili smo se da poslujemo odgovorno i da damo značajan doprinos stvaranju lepše svakodnevice. Naša kompanija „Ahold Delez“ je na globalnom nivou prepoznata u oblasti održivog poslovanja i potpisnik je važnih ekoloških sporazuma. Lokalno pokrećemo značajne promene, a period koji je pred nama obeležiće inicijative u oblasti edukacije naših kupaca kada je u pitanju zdravija i izbalansirana ishrana - istakla je Mirjana Jovašević, direktorka korporativnih komunikacija i održivog razvoja kompanije „Delez Srbija“.

Kompanija „Delez Srbija“ je 2018. smanjila ukupnu emisiju ugljen-dioksida za osam odsto, a ukupnu potrošnju energije za dva odsto. Zaposleni u kompaniji su akcijama korporativnog volontiranja oplemenili sadnicama tuja parkove u glavnom gradu, a u saradnji sa više od 70 humanitarnih organizacija donirano je 1.200 tona hrane onima kojima je podrška bila najpotrebija.

„Maxi školski karavan“, koji je na put edukacije dece o zdravijoj ishrani krenuo u oktobru, obišao je ukupno više od 100 osnovnih škola u zemlji i tom prilikom do 15.000 đaka stigao s porukama o važnosti izbalansirane ishrane bogate povrćem.

foto: Promo

Zajedno s partnerima, a kao deo nacionalnog projekta „Rak je izlečiv“, renovirana je laboratorija naučnoistraživačkog centra Instituta za onkologiju i radiologiju, a od oktobra svim kupcima u „Maxi“, „Tempo“ i „Shop&Go“ radnjama na raspolaganju je mogućnost da zaokruže svoj kusur i tako doniraju sredstva u humanitarne svrhe.

Kurir.rs/J. S. Spasić/Foto: Beta/Slobodan Miljević