Konferenciju je otvorio ministar finansija Siniša Mali i viceguvernerka Narodne banke Srbije Dragana Stanić.
Cilj konferencije je da se otvorenom diskusijom u dva panela predstave sve novine koje donosi digitalizacija, a predviđeno je učešće najviših državnih zvaničnika, eksperata, predstavnika institucija, organizacija, kompanija i medija.
PANEL "LIDERI DIGITALIZACIJE U BANKARSTVU O BUDUĆIM TRENDOVIMA I NOVOJ ERI"
12.58 - Doneta su dva jako važna zakona koji omogućavaju da već danas završite sve onlajn. Danas smo dosta puta pomenuli video identifikaciju... Svi na svojim mobilnim telefonima imaju kameru. Dakle korisnik ima sve što mu je potrebno da bi ostvario u kontaktu sa službenmikom banke video identifikaciju. Ova godina je prekretnica u domenu ugovaranja na daljinu, rekao je Aleksandar Smiljković, menadžer za digitalne inovacije Rajfajzen banke
12.32 - Klijenti počinju da koriste nove tehnologije onda kada njima to treba. Mi bankari se utrkujemo međusobno u novim servisima a pitanje je koliko to klijenti zapravo koriste. Kada se pojavila mobilna banka oko 5 odsto klijenata je koristilo. Sada je to oko 60 odsto, rekao je Vladimir Dornik, Head of Multichannel Unit, Société Générale banka Srbija
12.24 - Za nas bankare je potpuno normalno da npr klijentu kažemo da ne može da dobije kredit, dok u ritejlu klijent uvek može da kupi uslugu. Već pet godina od kako postojimo pomeramo bankarstvo na neki drugi nivo, rekao je Polovina.
12.22 - Telenor banka je krenula kao prazan list papira ali to ju je i dovelo do ovog momenta o kome sada pričamo. Na Digitalnom samitu Zapadnog Balkana pre mesec dana smo čuli da se srpskom bankarskom sistemu desio Telenor momenat, rekao je Miloš Polovina, član Izvršnog odbora Telenor Banke
PANEL "ONBOARDING U DIGITALNOM BANKARSTVU"
11.12 - Ne vidim da je bankarski sektor posrednički sektor. Blokčejn bi trebalo da ojača taj sektor kako bi se usluge podigle na viši nivo. Banke treba da rade ono u čemu su dobre.
Bankarsko tržište mora da se otvori, da čovek može lako da uđe u banku, da lako može da promeni banku..., rekao je Milovanović.
11.07 - Mi smo manje više malo tržište za investiciono bankarstvo. Pre svega vidim da će blokčejn tehnologija ući u Srbiju kroz građanstvo i korporativne usluge a manje kroz investiciono bankarstvo. Mi smo uvek pratili trendove posebno od kad je taj trend digitalizacije. Ali mi moramo i praviti trendove a ne samo da ih pratimo.
U Srbiji bankarsko tržište ima ogroman potencijal i veliko poverenje građana. Naša kompanija već sada jako dobre posluje na Bliskom istoku, dobro poslujemo u Jordanu, kaže Milovanović.
11.05 - Treba smanjiti interakciju i administrativne poslove. Elektronski proces ne može da zaživi jer to nije dobra tehnologija. Elektronski proces ima problem sa upotrebljivošću.
11.00 - Blokčejn tehnologija postoji već nekih 10 godina. Medijski je veoma pokrivena pre svega zbog kriptovaluta. Blokčejn omogućava funckionisanje kriptovaluta.
Blokčejn se može objasniti sa dva aspketa. To su digitalna knjiga i pametni ugovori. Kada imate privatne mreže one vam daju najbolje od blokčejn tehnologije a sklanjaju ono što je manipulativno. Pametni ugovori izvršavaju poslovnu logiku sistema. Ako se ta poslovna logika menja moguće je menjati i pametne ugovore, ističe dr Miloš Milovanović, direktor Blinkinga i vanredni profesor Univerziteta u Beogradu.
10.58 - Ono što Narodna banka pre svega radi je da se trudi da održi finansijsku i cenovnu stabilnost. Sve ostale aktivnosti banka sprovodi u skladu sa zakonom.
10.54 - Stav Narodne banke prema kriptovalutama je isti kao i stav evrosistema. Dobar deo kriptovaluta nestane pre nego što ste i čuli za njih. Kriptovalute nikada neće biti pravi novac. Ako pokušate da preživite sa bitkoinima bilo gdeu svetu to nećete uspeti. Mnogo je priča o kriptovalutama kako su nekli mnogo zaradili. Ali tu ima sigurno i onih koji su na njima izgubili. Narodna banka je izdavala upozorenje da građani znaju da iza kriptovalute ne stoji centralna banka, rekla je Dragana Stanić.
10.50 - Pre dva meseca smo dobili tek instituciju elektronskog novca. Nedavno su počele i da se primenjuju izmene o platnim uslugama. Kada pogledate tarifnike banaka morate da angažujete konsultanta da bi ih razumeli.
Narodna banka je među prvima u Evropi stvorila uslove za video identifikaciju. I sada sve možete sa bankom završiti iz svog doma, rekla je Dragana Stanić, viceguvernerka Narodne banke Srbije
10.45 - Skoro smo oformili radnu grupu koja radi na pravilima akaunt svičinga. Udruženje se bavi pojedinačnim projektima koji se tiču bankama. Menadžment svake banke treba da se odluči koji proizvod će gurati.
U ovom trenutku banke imaju komparativnu prednost u odnosu na fintek, ističe, Srđan Zec, Savetnik za informatiku i digitalno bankarstvo Udrženja banaka Srbije
10.42 - Banke imaju više podataka o nama nego službe bezbednosti.
Što se digitalizacije tiče tu limita nema, samo je nebo granica.
Banke u Srbiji su univerzalne banke. Ono što je problem za investiciono bankarstvo u Srbiji je to plitko tržište hartija od vrednosti. Ceo dan što se uradi na beogradskoj berzi se svodi na milisekunde. Postoji problem tu i neznanja širih masa i privrednika.
Mi imamo 4 i po miliona akcionara od nas 7 miliona. To su akcionari dobili akcije silom zakona a niti razumeju svoja prava niti znaju kako da akcijama upravljaju. Predstoji nam period kada moramo edukovati nove generacije, rekao je dr Musabegović.
10.40 - Ako ste učesnik na bilo kojoj berzi vi u suštini vi kao pojedinac ili mali investitor kupite nešto u Njujorku, vaša operacija je digitalna i vi ste tu operaciju obavili u digitalnom centru u Nju Džerziju, rekao je dr Musabegović.
10.38 - "Pohvalio bih organizatore ove konferencije. Što se tiče razlike između investicionog i komercijalnog bankarstva nije lako objasniti. Investiciono bankarstvo se uglavnom bavi hartijama od vrednosti, kreiranjem, investiranjem kapitala," rekao je Dr Ismail Musabegović je vanredni profesor na Beogradskoj bankarskoj akademiji – Fakultetu za bankarstvo, osiguranje i finansije.
IZ OBRAĆANJA NENADA PAUNOVIĆA, SAVETNIKA U VLADI ZA DIGITALIZACIJU
10.31 - Meni je veoma zaniljivo sve što se dešava u domenu finteka i nadam se da će Srbija tu naći svoje mesto
10.27 - U samoj završnoj fazi su Izmene zakona o trgovini i elektronskoj trgovini.
Zadovoljstvo mi je da generalni sponzor ove konferencije dolazi iz domena blokčejna.
10.26 - Sistem instant plaćanja je jedan od najmodernijih u svetu. Srbija ima i regulatorne i tehnološke okvire među najboljim u svetu.
IZ OBRAĆANJA DRAGANE STANIĆ, VICEGUVERNERKE NARODNE BANKE SRBIJE
10.22 - Narodna banka Srbije je prva institucija koja je uvela neobaveznost upotrebe pečata.
10.20 - Uzeti kredit online, imati celu banku na telefonu nije nešto o čemu govorimo samo kao o skandinavskim čudima, već postaje sve više i naša srpska realnost.
10.17 - Guvernerka Tabaković odredila je digitalizaciju kao jedan od prioriteta. Od samih bankara možete čuti da su zadovoljni što naša centralna banka gura promene napred.
IZ OBRAĆANJA MINISTRA SINIŠE MALOG:
10.16 - Želim da zahvalim svima koji učestvuju u organizaciji ove konferencije. Želim vam puno uspeha.
10.14 - Nama kao Vladi Srbije je najvažniji zadatak da stvorimo atraktivno tržište. Sledi povećanje plata i penzija, veća ulaganja u kapitalne investicije...
Nastavićemo sa projktom smanjenja opterećenja na zarade.
10.13 - Sutra nam se završava poseta MMF. Oni će potvrditi da je rast u Srbiji 3,5 odsto. Predviđanja MMF i Svetske banke su da će Srbija u naredne četiri godine najviše rasti u regionu.
10.12 - Mi smo u ovom trenutku završili dejta centar ovdeu Beogradu, a očekuje nas novi dejta centar u Kragujevcu. Cilj je da Srbija ne propusti četvrtu industrijsku revoluciju, a želimo da budemo korak ispred drugih.
Mi ćemo ove godine uložiti 100 miliona evra u naučno-tehnološke parkove, dejta centre...
10.11 - Naš bankarski sistem je potpuno stabilan. S druge strane postoji proces konsolidacije u ovom sektoru. U toku je priprema privatizacije Komercijalne banke. Država polako izlazi iz bankarskog sektora.
Manje privatne banke nestaju a kupuju ih velike banke. Pobediće ona banka koja ima bolji aj ti sistem. Ovo je jedan prirodan proces kroz koji prolazi bankarski sektor.
10.10 - Veliko mi je zadovoljstvo da vam se obratim danas. Građani Srbije i klijenti banaka imaju iste potrebe - da što brže dobiju neku uslugu.
Kurir.rs/Foto: Nemanja Nikolić