RODNA RAVNOPRAVNOST: 13 razloga zašto su žene bolji lideri

Shutterstock

Naučnici potvrdili da su kompanije sa više od 30 odsto dama na rukovodećim pozicijama profitabilnije, potrebno je samo dati im jednaku šansu kao i muškarcima.

Kompanije sa najmanje 30 odsto žena na liderskim pozicijama ostvaruju za šest odsto veći profit, pokazalo je istraživanje Petersonovog instituta za međunarodnu ekonomiju i revizorske kuće „Ernst i Jang“.

Njihova saznanja, bazirana na analizi više od 20.000 kompanija iz celog sveta, potvrđuju rezultate druge studije američkih naučnika (Zenger i Folkman), koji su pregledom poslovnih performansi 7.000 lidera utvrdili da su žene bolje u čak 13 od ukupno 16 veština koje odlikuju najbolje menadžere (pogledajte okvir). Kako navode, dame su ubedljivo bolje od muškaraca u preuzimanju inicijative, praktikovanju samorazvoja, pokazivanju visokog integriteta i poštenja, dolaženja do rezultata...

Dva veka za jednakost

Ovo su samo neke od studija koje dokazuju da žene lideri mogu i te kako da doprinesu poslovnim rezultatima kompanija i čak ih unaprede, te otuda deluje paradoksalno činjenica da rukovodeće pozicije u biznisu i u politici većinski zauzimaju muškarci - od 60 do 70 odsto!

Kurir 
foto: Kurir

Ovo je bolna tačka celog čovečanstva te su postizanje rodne ravnopravnost i osnaživanje žena Ujedinjene nacije uvrstile u cilj broj pet Agende UN za održivi razvoj 2030. Osigurati da žene u potpunosti i delotvorno učestvuju i imaju jednake mogućnosti da učestvuju u rukovođenju na svim nivoima donošenja odluka u političkom, privrednom i javnom životu, jedan je od potciljeva kojima sve zemlje, uključujući i Srbiju, treba da teže.

Profimedia 
foto: Profimedia

Inače, prema indeksu rodne ravnopravnosti, Srbija je na 38. mestu u svetu. Prema ekonomskoj ravnopravnosti žena i muškaraca Srbija je na 76. mestu, prema ravnopravnosti u oblasti zdravstva je prva, prema ravnopravnosti u obrazovanju 51, a po političkom osnaživanju žena 37.

Kurir 
foto: Kurir

Reč je o globalnom indeksu Svetskog ekonomskog foruma, čiji analitičari ocenjuju da su za dostizanje jednakosti muškaraca i žena na ekonomskom planu potrebna čak dva veka, a za zatvaranje jaza u rodnoj ravnopravnosti u celini 108 godina.

Prevazilaženje jaza

U kontekstu prevazilaženja rodnog jaza važno je povezivanje i jačanje žena u biznisu, a koji su izazovi žena u poslovnom okruženju i kako kreirati bolji poslovni ambijent za dame, samo su neke od tema kojima će se baviti učesnici konferencije „Žene - lideri promena“, koju 26. marta u Beogradu organizuje „Adrija medija grupa“.

Kurir.rs/Sanja Đorđević/Foto: Shutterstock

APATINSKA PIVARA, Bojana Glogovac, HR direktorka

ŽENE ZAISTA JESU LIDERI PROMENA

foto: Promo

U svetu u kome samo naizgled glavnu reč u biznisu vode muškarci, o tome kako je raditi u pivskoj industriji, ima li ravnopravnosti polova u ovom, stereotipima etiketiranom „muškom biznisu“, ali i o tome da li su žene stvarno lideri promena, razgovarali smo s Bojanom Glogovac, HR direktorkom Apatinske pivare.

Koliko je važna uloga žena u biznisu i treba li je jačati?

- U vremenu tehnološke revolucije u kom je sve dostupno „na klik“ čini se da i dalje postoje određeni stereotipi u biznisu i neravnopravnost kada je reč o poslovnim ulogama žene i muškarca. Uloga žene u poslovnom okruženju jeste važna i godinama je jačala, ali umesto što se pažnja često poklanja rušenju stereotipa i podizanju svesti o važnosti uloge žene u biznisu, možda bi je trebalo usmeriti na jačanje uloge muškaraca u neposlovnom okruženju?

Koji su izazovi žena u poslovnom okruženju?

- Osim brojnih predrasuda u svetu biznisa koje treba opovrgnuti i često puta dokazivati znanje, sposobnost i stručnost žene za konkretnu poziciju, tu je i ona druga strana medalje, jer uspešna poslovna žena danas je često i majka, supruga, kćerka. U poslovnom smislu izazov je suprotstaviti se uvreženim mišljenjima, braniti jasno stav potkrepljen činjenicama i rezultatima, znati kad napraviti kompromis a kada hrabro i javno podržati poslovne ideje i projekte u koje verujemo.

Kako kreirati bolji poslovni ambijent za žene?

- Žene zaposlene u Apatinskoj pivari, ne samo na tržištu Srbije i Crne Gore već i globalno, jesu lideri promena. One pokreću aktivnosti kojima se menja pretežno „muški“ pristup u poslovanju. Različitim projektima pokazujemo da je, pogotovo u pivskom biznisu, uloga žene i muškarca podjednako važna, vezana isključivo za znanja i sposobnosti svakog od njih. Upravo emancipacija, više projekata i aktivnosti usmerenih podršci kreiranju ravnopravnih uslova rada na svim nivoima doprineće i kreiranju efikasnijeg poslovnog ambijenta ne samo za žene već za oba pola.

Na koji način se ogleda rodna ravnopravnost u vašoj kompaniji?

- Apatinska pivara jedna je od retkih kompanija koja na pozicijama srednjeg i višeg menadžmenta ima približno jednak broj muškaraca i žena - pivaru u Crnoj Gori upravo vodi žena, a od devet direktora u našem bordu pet su žene. Kao deo korporativne kulture u Apatinskoj je i rušenje stereotipa posebno u vezi s poslovima u pivskoj industriji, prisustvo žena u proizvodnji, podsticanje zapošljavanja žena u prodaji - u našim prodajnim timovima zaposlene su žene podjednako uspešne kao i muškarci. Obezbeđujemo u potpunosti naknade za porodiljsko odsustvo i apsolutnu podršku u poslovnoj integraciji nakon porodiljskog odsustva. U okviru Trainee programa u logistici imamo pet devojaka od deset talentovanih mladih ljudi, što je lep pokazatelj trenda koji pratimo na svim nivoima.

ATLANTIC GRUPA, Mojca Domiter

VELIKE KOMPANIJE SU GENERATORI PROMENA

foto: Promo

„Atlantic Grupa“ je ciljeve rodne ravnopravnosti uključila u svoje korporativne politike i HR programe, kaže Mojca Domiter, izvršna direktorka korporativnih ljudskih resursa ove kompanije.

Zašto je važno povezivanje i jačanje žena u biznisu?

- Korporativni sektor, tačnije velike kompanije kao što je „Atlantic Grupa“, sa svojom dobrom praksom, koja je zasnovana na rodnoj ravnopravnosti, treba da budu generator promena i osnaživanja žena, jer se na taj način podstiče prosperitet i gradi pravednije društvo u celini. Mi kao kompanija prepoznajemo važnost našeg uticaja na okruženje, što smo pokazali i potpisivanjem povelje o raznolikosti u više zemalja regiona, kao i nedavnim uključivanjem u stvaranje alijanse za rodnu ravnopravnost. U „Atlantic Grupi“, od 5.500 zaposlenih, 52 odsto čine žene, dok u menadžmentu čine i 53 odsto, uz korporativnu kulturu koja doprinosi unapređenju ravnopravnosti na svim nivoima.

Koji su izazovi žena u poslovnom okruženju?

- Iako je u kompanijama koje usvajaju svetsku praksu, integracijom principa Globalnog dogovora UN i postupaka korporativne odgovornosti, koja podrazumeva poštovanje različitosti i rodne ravnopravnosti, dosta toga postignuto, još nije ostvareno potpuno ravnopravno učešće žena u privrednom životu. Naročiti kada govorimo o rodnoj pravičnost, gde bi zaposleni, nezavisno od pola, trebalo da se tretiraju isključivo prema individualnim sposobnostima. Nije reč o tome da žene imaju u principu formalna ograničenja, ali brojke ukazuju na veliki disparitet, što je rezultat često i nesvesnih predrasuda, običajnih diskriminatornih praksi itd. mnogo toga se još može unaprediti i na formalnom nivou.

Kako kreirati bolji poslovni ambijent za žene?

- Treba prepoznati faktore koji različito utiču na žene i muškarce i osigurati da kultura organizacije doprinosi unapređenju ravnopravnosti. Kao odgovorni poslodavac, „Atlantic Grupa“ je ciljeve rodne ravnopravnosti uključila u svoju korporativnu politiku i HR programe. Takođe, od ove godine potpisnica je povelje o jednakosti u okviru Saveza za rodnu ravnopravnost na radnom mestu, u nastojanju da promoviše povećanje broja žena na rukovodećim i drugim radnim mestima, jednake plate za jednaki rad žena i muškaraca, te jednake mogućnosti napredovanja i zapošljavanja.

Primeri dobre prakse u vašoj kompaniji?

- Mi danas kažemo da „Atlantic Grupu“ čine inspirativni ljudi koji posluju u inspirativnoj kompaniji, bez obzira na pol, nacionalnu, versku i bilo koju drugu pripadnost. A ukoliko bismo u najkraćem predstavili odnos kompanije prema zaposlenima, onda bi to bila - briga o ljudima koja uključuje svih sedam principa ravnopravnosti žena i daje im mogućnost da naprave balans između poslovnog i privatnog života. Konkretno, to podrazumeva fleksibilno radno vreme i mogućnost rada od kuće, podsticanje zdravog načina života i programe zdravstvene zaštite za čitavu porodicu, motivacije i nagrađivanja zaposlenih...

KOMPANIJA DIJAMANT, Gordana Jankov, HR direktorka

ŽENE - GENERATORI PROMENA

foto: Promo

Savremeni način života i novi trendovi u poslovanju menjaju pojedina zanimanja - neka u potpunosti nestaju, a za nekima se javlja sve veća potreba.

Sve je manji jaz između „muških“ i „ženskih“ poslova, a potreba za starim zanatima i veštinama je sve više na ceni, zaključak je Gordane Jankov, HR direktorka u kompaniji „Dijamant“, koja se punih 10 godina nalazi na rukovodećim pozicijama i govori nam o svom iskustvu u radu u proizvodnoj kompaniji.

Iskustva kompanije „Dijamant“, koja već više od 80 godina posluje i sa svojim višedecenijskim iskustvom se upisuje u red najstarijih kompanija ne samo u Srbiji nego u regionu, potvrđuje da se broj žena na rukovodećim pozicijama sve više povećava. Danas u „Dijamantu“ žene čine 50% menadžmenta, što govori u prilog činjenici da naša kompanija ne samo da može da se pohvalim dugom tradicijom već da su inovacije i savremen način poslovanja deo našeg poslovnog identiteta.

Promene koje su se desile u „Dijamantu“ tokom svih ovih godina nisu predstavljale trku za profitom. Mi smo naše promene sproveli pažljivo i temeljno - stvaranjem dobrog poslovnog ambijenta, ulaganjem u naše zaposlene, edukacijom, inovativnim i kreativnim pristupom u izgradnji naših brendova i proizvoda, ali i činjenicom da su žene ravnopravno s muškarcima učestvovale u upravljanju kompanijom. Upravo ovakav pristup doneo je novu energiju i dinamiku u tim i razdrmao tradicionalni način upravljanja jednom velikom fabrikom kao što je „Dijamant“. Čini se da smo uspostavili idealan balans i da je to jedan od razloga zašto je naš tim uspeo da prebrodi najveće poslovne izazove.

Uprkos činjenici da „Dijamant“ zauzima lidersku poziciju na tržištu ne samo u Srbiji već i u regionu, u svom biću sačuvao je duh lokalne kompanije. Pošto su žene te koje predstavljaju oslonac porodice, a danas možemo reći i jedne velike kompanije kao što je „Dijamant“, čine sve da se posao uspešno obavlja. Dosadašnja istraživanja su pokazala da žene bolje rešavaju probleme i da im se kao liderima više veruje, tako da u narednom periodu možemo očekivati, ako ništa drugo, bar da ćemo ostati primer dobre prakse za druge domaće kompanije.